tette miatt azóta hivatalosan is elnézést kért a Somogyért Egyesület.
Geeknézőben
|
Tekintse meg képeinket |
A KATT-ra két okból jöttünk: meglesni a 3d animáció legfrissebb fejlesztéseit, illetve a hazai geek társadalmat. (Ez a remek angol kifejezés a főként a legfrissebb kütyükre gerjedő számítógépbuzikat jelöli.)
Mivel az eseményt az extrémsportos Mountex épületében tartották, az újságírók nem bőrkötéses kártyanaptárt, céges füldugót vagy logóval ékesített abált szalonnát kaptak, hanem ingyen mászhattak a falmászó teremben. A technológiai kollégák a jelek szerint nem bírnak elszakadni a forgószékre kent pizzaszósztól, így konkurencia nélkül szerezhettünk vidám perceket a hozzáértő bámészkodóknak.
Aztán leballagtunk egy emeletnyit, ahol már el is kezdődött az első előadás. (Hiába szól elvileg kormeghaladó dolgokról a KATT, az esemény külsőségei a nyolcvanas éveket idézik. Van egy előadó, aki egy vetítővászon előtt magyaráz, ezen kívül van még 2 darab számítógép a terem sarkában elhelyezve.)
Nincs többé ránc
Az előadó, aki a 2003-as Siggraph konferenciáról számolt be, éppen az esemény érzékelés és manipuláció szekciójában elhangzottakról beszélt, úgyis mint Botoxszal kezelt rajzfilmfigura-arc előállítása négy lépésben a koponya ábrájából. A Siggraph amúgy a szakma egyik legérdekesebb eseménye, amelyen idén 24332 grafikus gyűlt össze San Diegóban. A budapesti előadásból ez kevésbé jött le, Vass Gergely ugyanis azt a taktikát választotta, hogy minden szekcióról beszélt, de csak felsorolásszerűen, hogy miről esett szó. Arról már nemigen tett említést, hogy mit is mondtak a résztvevők ezekről a témákról.
Részeg kínai + Matrix Reloaded
A friss fejlesztések között hallhattunk a hihető arcszínt generáló programról, amellyel az előadó nagy mulatságára pirospozsgás, részeg kínai nőt lehet renderelni. Az én egyik kedvencem az összerakási útmutató generátor. Ez olyan, hogy az ember beviszi mondjuk egy bútor 3d-s képét, a program meg csinál egy komplett összeszerelési útmutatót, lépésről lépésre, aminek az égvilágon semmi értelme.
A közönség itt sem volt mentes a bulvár-érdeklődéstől, így érezhetően fellelkesültek, amikor a Matrix Reloaded trükkjeire terelődött a szó. Megtudhattuk, hogy igazán igényes, pórusos-reális emberi bőrt nem lehet algoritmus alapján renderelni, ezért a filmeseknek óriás felbontású háromdimenziós szkennerre volt szükségük, amit végül egy kanadai állami pénzből működő cégnél találtak meg. A rossz felbontású vetített képen próbáltuk kivenni, hogy a rajzolt haj és fül van-e már olyan élethű, mint az igazi, de nem sikerült.
Durva béka
Utána animációs klipekre terelődött a szó. Mutatni csak állóképet mutattak. Az előadó a következőképpen írt le egy filmet: "Van két béka, az egyik eltűnik, a másik meg gondolkodik, hol lehet, Nagyon durva."
Ezután szerencsére az emerging technologies szekcióról beszélt, ahol a legfrissebb találmányokat mutatták be San Diegóban. Az übertalálmány a japán ételszimulátor. Úgy képzeljék el, mint egy rúdra erősített kisebb, fagyitölcsérszerű kúpot, amit a felhasználó a szájába vesz. A fülébe kis hangszóró kerül. A trükk lényege, hogy rágás közben a joystickekhez hasonló force feedback-es elven működő kúp pont olyan érzést kelt a szájban, mintha steaket/csokit/rántott filmesztétát/fejhúst/füstölt tofut csócsálnánk. Az illúziót növeli a hangszóróból hallható hangeffektus, illetve a kúpból szivárgó ízanyag. Tetszett még a füstmonitor, mert bele lehet menni a képbe, illetve a vetített virtuális billenytűzet, mert nem ömlik a kóla a gombok közé.
"Búcsúzóul a kedvenc részeg kínai hölggyel búcsúznék" - mondta végül Vass Gergely és sajnos be is fejezte.
Szakmai vonal
|
Klikk a képre! |
A következő előadásban Matrox RT.X100 rendszerét és annak
sokoldalú alkalmazhatóságát mutatta be az előadó, ezért sok társunkkal együtt kimenekültünk, hogy a szünetben nagyot csalódjunk a közeli Lehel Csarnok étkezdéiben. (A tudósítás lantját itt Péter, az Index frissen igazolt geekje vette át - a szerk.)
A szünet után elméletibb síkon folyt tovább a rendezvény. Szirmay-Kalos László,
a BME oktatója tartott egy kissé száraznak tűnő, de összességében
érdekes előadást a grafikus hardverek fejlődéséről. Közel a nulláról
eljutottunk a CG nyelvű programozásig, amit a közönség elég jól tűrt,
de lehet hogy ha több "forráskód-magyarázatot" kapunk,
tettlegességre fordult volna a dolog.
Jön a robot
A negyedik fordulóban Mata János, az idén nyáron induló DigitArt kreatív számítógépes
magazin művészeti vezetője mutatta be az újságot, de az utolsó előadás volt az amire valószínűleg mindenki várt. A Terminátor 3 speciális effektjein is dolgozó magyar csapat, a Digic Pictures engedett betekintést két jelenet trükkjeinek kulisszatitkai mögé, illetve a Exigo című készülő számítógépes stratégiai játékhoz készített, nemzetközi elismerést (Siggraph 2003)
és ezáltal a T3-ban való részvételt is lehetővé tevő animáció néhány titkát fedték fel.
Kezdésnek az Exigóban használt "atmoszféra hatás" csöppet sem
egyszerű elkészítési módjáról szólt a bemutató. Ezt követte a Terminátor 3 híres darus jelenete, ahol a forgatott anyagot kellett felturbózniuk ahhoz, hogy az megfelelően illeszkedjen a jelenetbe. Első körben láthattuk a kiindulási anyagot, majd lépésről lépésre, a rendező utasítások hatására hogyan vált egyre akciódúsabbá a jelenet és jutott el végül is a filmben látható szintre.
Tesco gazdaságos létra
Majd egy másik jelenet a film végéről, amikor a két főhős egy alagútban menekül, és egy robbanás rázza meg a helyszint. Itt is a forgatott alapjelenetből indultakki, és egészítettek
ki robbanásokkal, röpködő darabokkal (például Tesco gazdaságos
létra és motorblokk, ami végül is nem felelt meg a rendező ízlésének), füsttel, a megfelelő hatás eléréséhez.
A végén még megtudtuk, hogy a rendező meg szerette volna változtatni a film végén Arnold utolsó jelenetében az általa mondott szöveget és ezzel együtt teljes arcmozgást, mindezt két hét alatt,amit az ILM "effektgyár" nem vállalt, így ez a feladat is a magyar Digic Pictures-re hárult volna, amit el is vállaltak, de végül is a rendező duzzogva, de letett róla.