Ön is lehet marslakó!

2001.02.12. 10:00
David Scottnak, egy Mars-rajongó programozónak néhány éve az az ötlete támadt, hogy ír egy programot, amely a Mars betelepítését szimulálja az emberiség jövőjében. A Mars Simulation Projectbe bárki, akinek ötlete van, beszállhat.
Az MSP emblémája
David Scott mindig is imádta a sci-fi irodalmat, kedvencei a Marsról szóló regények, Kim Stanley Robinson Mars-trilógiája és Robert Zubrintól a The Case For Mars (Az érv a Mars mellett). Néhány éve egy barátjával beszélgetett a virtuális világokról, az izgatta őket, vajon hol lehetnek a számítógépes szimuláció határai. Ez adta neki az ötletet, hogy törni kezdje a fejét, hogyan lehetne egy, a Mars betelepítését hűen modellező programot készíteni. "Épp csak elkezdtem tanulni a Javat és az objektumorientált programozást, amikor ráébredtem, hogy az ember könnyedén szimulálhat egy világot úgy, hogy egyre több részletét kidolgozva életet lehel belé. Az embereket, az épületeket, a járműveket és a felszerelést hasonló módszerekkel lehet megvalósítani, ily módon akár egész társadalmak is jól modellezhetők" - nyilatkozta Scott.

Így készült el az MSP (Mars Simulation Project) első változata, amely egy nagyon pontos Mars-térképet generáló program volt. A bolygó felszínének bármely pontját megadva középpontként képes volt a monitoron megjelenő képet a bolygó görbületének megfelelően korrigálni. A következő lépésben Scott nekilátott betelepíteni a virtuális világot városokkal, emberekkel, terepjárókkal. A térképet egy Java Swing asztalról lehetett kezelni, a különböző virtuális világbeli egységek (emberek, gépek) állapotáról az információs ablakok tájékoztattak.

Scott egy éve a GPL licencével kiadta a programot, és feltette egy lapra a Source Forge-on. A forráskódokhoz és a programhoz az interneten bárki hozzáférhet. Az MSP azonnal felkeltette az érdeklődését 6 fejlesztőnek és számtalan tesztelőnek, akiknek ötleteiből hamarosan megszülettek a fejlettebb verziók.

Részlet a programból
Az ötletgazda eredetileg egy pontos szimulációt akart készíteni kedvenc regényei alapján, de ahogy fejlődik a program, egyre jobban hasonlít egy játékhoz. A térkép megújult, nyolcszoros zoomot használhatunk, a járművek elromlanak, kifogy belőlük az üzemanyag, az emberek vezetni tanulnak, üvegházat építenek, és még sorolhatnám.

Scott lelkesen dolgozik csapatával a fejlesztéseken továbbra is, a következő változatban már lesz naptár és óra, váltakoznak a nappalok és az éjszakák, erőművek működnek, tartalmaz majd egy XML-formátumú konfigurációs fájlt is, és a megjelenése is szebb lesz. Hogy ezenkívül mi legyen még az új változatban, ahhoz szeretettel várják az ötleteket mindenkitől.

A fiatalember reméli, hogy a Mars Simulation Project fejlesztése még sokáig fog folytatódni, és nagy hasznára válik majd a kutatóknak, illetve a lelkes amatőröknek, akik szívesen játszadoznak a gondolattal, hogy milyen lesz a jövőben egy Mars-program, vagy hogy hogyan lehet felépíteni egy társadalmat.



  • Tippek
  • Hírek