További Szoftver cikkek
Lewis Johnson |
A szoftver a virtuális csaták csapatszellemű megközelítése miatt rendkívül népszerű Unreal Tournament (Valószerűtlen verseny) számítógépes játék grafikus megoldásain alapul. Johnson és munkatársai csavartak egyet az eredetin: a felhasználóra, mondandójának tartalmi és formai elemeire egyaránt reagáló beszédfelismerő mechanizmust és intelligens ágenseket adtak hozzá. A rendszer kezdetben oktató/konzultáló (tutoring) programként cselekszik. A játékosok arabul beszélnek a computerhez kapcsolt mikrofonba; kiejtésbeli, központozási és nyelvtani hibáikat a szoftver korrigálja. Mihelyst szert tettek egyfajta alaptudásra, és biztosnak érzik magukat, következnek a szimulációs tesztek. Feladatokat kapnak, például helybéliektől kell megkérdezniük az útirányt, esetleg - ha megértik a lokalizációra vonatkozó információt - aknátlanítaniuk kell a terepet. Kérdéseiket és válaszaikat a program valós időben elemzi és korrigálja.
Különböző karakterek tűnnek fel: a falu elöljárója, a vezető szerepét eljátszó virtuális csapattag, stb. Egyéni, csak az adott személyre jellemző módon reagálnak, nem statikusak, fejlődésen mennek keresztül. A helybéliek kérdéseink függvényeként kooperálnak, vagy bizalmatlanná válnak. Ha gyanakodnak, és válaszaink se kielégítők, félelmeiket eloszlatva kell a szövetségeseinkké tenni őket. Amennyiben elakadnánk, kifogynánk az ötletekből, vagy sarokba szorítanának, vezetőnk besegít. Például elmondja, miként fogalmazzuk meg helyesen az értelmetlennek tűnő mondatot. Minél mélyebbre merülünk a játékban, a program annál pontosabb képet alakít ki ismereteinkről. Mindez szerfelett hasznos, hiszen csak így tudja, hogy mikor és miben szorulunk rá. Permanensen kapjuk tőle a visszajelzéseket.
Az egy oktató, egy diák a leghatékonyabb nyelvtanulási módszer - hangsúlyozza Johnson: "viszont csak keveseknek adatik meg. Az osztálytermekben sok diákra jut egyetlen tanár. Sőt, még a valóság se ideális közeg. Beszélhetünk, fecseghetünk, partnereink viszont általában nem javítják ki a hibáinkat."
A TLTS rendkívül hasznos lehet a hadsereg számára - értékel Stephen LaRocca ezredes, a West Point Akadémia számítógépes nyelvoktatási központjának igazgatója. Korábban is próbálkoztak multimédiával, például a mind beszédfelismerésben, mind a grafikus megjelenítésben kezdetleges Microworlddel, ám az új program lényegesen intelligensebb.
Méri a diákok eredményeit, lassítja a tempót, vagy változtat a leckén, ha kell. A felsőoktatási intézményben már tesztelték, és felettébb pozitív eredmények születtek. Ráadásul játék-jellege miatt folyamatosan leköti a hallgatók figyelmét. A kadétokat jobban motiválja, mint a hagyományos multimédia.
Újabb tesztekre készülnek. A fejlesztők szerint a TLTS miatt a tanároknak nem kell nyugdíjba menni, és az osztálytermekben történő oktatás se szűnik meg egyhamar. A jelenlegi verzió (egyelőre még) behatárolt skálán mozog, ám a kezdet több mint bíztató.