További Szoftver cikkek
Vancouverben, az Association for the Advancement of Artificial Intelligence mesterségesintelligencia-kutató nemzetközi szervezet éves konferenciáján csap össze két profi pókerjátékos, Phil Laak és Ali Eslami (előbbi a nem hivatalos világbajnokságnak tekintett World Poker Tour Invitational 2004-es nyertese) a kanadai University of Alberta egyetemen fejlesztett pókerprogrammal.
Laak két éve egy Las Vegas-i gálameccsen már legyőzte az akkori legfejlettebb pókerprogramot; saját becslése szerint öt százalékkal volt jobb a Poker Probot nevű szoftvernél, de nagy előnyt jelentett számára, hogy az éles meccs előtt játszottak néhány bemelegítő kört is, ami alatt meg tudta figyelni a program játékstílusát – írja a pokernews.com.
A szerencse kizárva
A kétnapos esemény alatt Laak és Eslami összesen kétezer leosztást fog játszani a gép ellen, két külön szobában, a nálunk is népszerű, és a sporttévéken közvetített Texas Hold'em szabályrendszer szerint. A szerencsefaktor kiiktatása végett csak Laak meccsein kapnak véletlenszerű lapokat a játékosok, Eslamiéknál pontosan a másik meccs leosztásainak tükörképe kerül a kezekbe: tehát ha Laak erős lapokat kap, Eslami ellenfele is azt kap. A kétezer meccs után összesítik a két játékosnál, illetve a két gépnél levő zsetonokat, így csak a licitáláson múlik, hogy tíz évvel a Deep Blue sakkprogram Garri Kaszparov ellen aratott győzelme után a pókerben is megveri-e a gép az embert.
A póker más mint a többi játék
A program vezető fejlesztője, Darse Billings 15 éve dolgozik a pókerező mesterséges intelligencián; egyébként három évig maga is főállású pókerjátékos volt. Elmondása szerint a pókert sokkal nehezebb algoritmusokba önteni, mint a sakkot, a dámát vagy a backgammont. Ezekben a játékokban minden információ rendelkezésre áll az adott állás elemzéséhez, és a szabályok által meghatározott rengeteg, de véges számú lépéskombinációból kell kiválasztani a lehető legjobb lépést. A sakkban például a mai legerősebb programok 18 lépésre előre képesek minden lépésvariációt kiszámolni, és abból választani.
A pókerben viszont – mivel nem látjuk az ellenfél lapjait – már a kiinduló állapot is hiányos és bizonytalan információk alapján írható csak le, és nem értelmezhető a legjobb lépés fogalma. Pókerprogram írásában az a kihívás, hogy a játékban nincsen biztos recept a győzelemre – foglalja össze a problémát Jonathan Schaeffer, a fejlesztést támogató egyetem professzora.
Póker és kő-papír-olló
A pókerben a siker titka az, hogy kiismerjük az ellenfél játékstílusát, és közben ne engedjük, hogy az ellenfél kiismerjen bennünket. A pókerprogramok eddig jobbára ezen véreztek el: ha erős lapjuk volt, agresszívan licitáltak, a gyengét bedobták; és ugyanezt feltételezték az ellenfélről is. Az újgenerációs programok már Neumann János és John Nash (az Egy csodálatos elme című filmet ihlető Nobel-díjas matematikus) játékelméleti kutatásait használják a stratégiájuk felépítéséhez, és kiszámíthatatlanul váltogatják az alkalmazott stratégiát.
Billings a nyerő pókerstratégiát a kő-papír-olló játékhoz hasonlítja. A kő-papír-ollóban az a lényeg, hogy az egyes lépéseink tökéletesen véletlenszerűek legyenek, az ellenfél ne tudjon bennük semmilyen mintát felfedezni, ami alapján ellenünk alakíthatná a saját stratégiáját. A profi póker hasonló elven működik: az nyer, aki meg tudja akadályozni, hogy az ellenfél megfejtse, milyen stratégia alapján játszik.
A netes póker halála?
A pókerasztal mellett a játékosok megfigyelik egymás viselkedését, gesztusait, és ebből is levonnak következtetéseket a kézben tartott lapokra. Ember és gép meccsénél ez a segítség hiányzik az emberi játékos oldalán, a program azonban képes statisztikát vezetni az ellenfél lépéseiről (milyen sűrűn blöfföl, milyen lapokat hajlamos eldobni stb.) és ezeket is beépíteni a stratégiájába.
Bár pókeres körökben az ember-gép meccset csak érdekességként kezelik, és senki nem érezné a világ végének, ha Laak és Eslami kikapna (elvégre a sakkvilág sem omlott össze a Deep Blue győzelmétől), az internet pókeres fórumaiban általános a vélekedés, hogy rosszat tehet az online kaszinók forgalmának, ha a program győz, és az nagy publicitást kap. Az elmélet szerint sok kocajátékos kedvét elveheti netes pókerezéstől a bizonytalanság, hogy vajon hús-vér ember, vagy egy amatőr játékost százszázalékos eséllyel elverő mesterséges intelligencia ellen játszanak.