További Szoftver cikkek
Miről szóljon egy második világháborús stratégiai játék, amelyet elsősorban a német piacra szánnak? Legyenek jók a németek, nyerje meg Hitler a háborút, döfjenek a nácik horogkeresztes zászlót a Kreml tetejébe, hozzánk meg csatolják vissza Erdélyt? Trükkös módszerrel kerüli meg a választ a Stormregion, az egyik legismertebb magyar játékfejlesztő legújabb stratégiája. A Rush for Berlinben a játékos megváltoztathatja ugyan a történelmet, de csak részlegesen: a németek győzhetnek, Hitler soha.
A politikailag hiperkorrekt sztori szerint a führert 1944 telén elmerénylik láb alól, így a német szerepet választó játékos - aki amúgy bújhat szovjet vagy amerikai, sőt jutalomból francia egyenruhába is - már nem szemét náci, csak a hazáját védő katona. Hess, kollektív bűntudat.
A történelmi hűtlenség jegyében a fejlesztők szabadon használták a retus toolt; eltávolították a birodalmi sas karmai közül a horogkeresztet, és egy vaskeresztre emlékeztető szimbólummal helyettesítették. A vörös csillag valamiért maradhatott.
A többi részletben viszont Don-kanyart megjárt történészprofesszorok sem találnának kivetnivalót. A járművek, az egyenruhák eredeti tervrajzok és szabásminták alapján készültek, a fikciót meg azok az egységek képviselik, amelyek a második világháború idején csak tervrajzon léteztek, de nagy tételben nem gyártották őket - ilyen a PzKw VII Maus, Hitler elpusztíthatatlanra álmodott tankja, amelyből csak fából faragott prototípus készült.
Hitelesek a hangok is - a zene hadi cselekmények hatására felélénkül, miközben az egyszerű amerikai katonák olyanokat mondanak, hogy "Piece of cake" meg "Lead the way"', a bőbeszédű szovjetek meg olyat, hogy "Мы собрались и готовы выступить", de nem ám Gáti Oszkár magyar hangján, hanem rendesen, akcentus nélkül. Всегда готов!
Színes zászlókról álmodom
Gyorsan repül az idő a Rush for Berlinben. Bár időre teljesítendő küldetések alkalmanként megjelennek a stratégiákban, ebben a játékban már csak a név miatt is alapmotívum a rohanás, és ez nem biztos, hogy jót tesz neki. Egy stratégiában az ember szeret elszöszölni, kipróbálni egy-egy alternatív útvonalat, gyönyörködni a gusztusosra renderelt tengerben, vagy sokat látott hadvezér módjára képzeletbeli zászlócskákat szurkálni a képzeletbeli terepasztalba.
A Rush for Berlinben erre lenne mód, de nincs idő, mert mire az ember rendesen szétnézne, máris elment a vonat, felrobbantak a martinkemencék, vagy egyéb helyrehozhatatlan hadi esemény következett be. Ez könnyen oda vezet, hogy áll a frusztrált harcos füstölgő ágyúja mellett a szevasztopoli rakparton, megtisztított minden bunkert, kiirtott minden orvlövészt, és nincs tovább, mert elmulasztotta időben kilőni a kilövendő csónakokat. Legalább jut idő a nézelődésre.
A víz szép, a romok hihetők, a macskakövön rendeltetésszerűen csillog a napfény, és a Rush for Berlin mindent megmutat, amit az évekkel ezelőtt kifejlesztett, majd tovább bütykölt Gepard 3D-motorban benne van. Akad egy-két apró újdonság is - a járművek például gyorsabban haladnak a betonon, mint a sárban -, de az egységek ugyanolyan nehézkesen irányíthatók, mint a stratégiák többségében. Így nem okoz meglepetést, hogy az állomány legmerészebb tagja rendszerint a hős szanitéc, aki - nyilván a politkomisszártól kapott dupla adag vodka hatására - a tűzvonalban érzi magát a legjobban, ahol aztán törvényszerűen seggbe durrantják egy Makszimmal vagy egy Panzerschreckkel. A tankok elméletileg képesek átgázolni a fákon, gyakorlatilag viszont sokszor elbotlanak a saját lánctalpjaikban, vagy egész egyszerűen megtagadják a menetparancsot. Mintha sejtenék, hogy mi lesz a vége.
Ennek ellenére nincs nagy baj a Rush for Berlinnel: korrekt módon, figyelmesen, sok munkával összerakott stratégia, amely egyszerre dinamikus, részletes és hiteles. A Rush for Berlinnel leginkább az a baj, hogy a részletektől eltekintve ugyanolyan stratégia, mint az összes többi. Mintha a műfajt meghatározó Command and Conquer 1995-ös megjelenése óta annyi történt volna, hogy kijöttek a 256 megás videokártyák, és szebb lett a víz. Bónuszküldetések? Megvolt. A narratívát göngyölítő videobejátszások a küldetések között? Megvolt. Multiplayer? Megvolt. Lejátszás több nézőpontból? Megvolt. Egységek kijelölése egyetlen egérmozdulattal? Megvolt.
És aki egyszer egy páncélos hadosztályt kijelölt, az kijelölte az összeset.
Rush for Berlin
Impresszív grafika, jó hang, történelmi hűség apró csalásokkal. Hozza, amit a műfaj tud, de többre nem hajlandó.