Napjainkban nagy népszerűségnek örvendenek a videómegosztó közösségi szájtok. Amatőr kisfilmek ezreit töltik fel naponta a YouTube-ra és riválisaira. Mivel a videó tartalmára nehéz közvetlenül rákeresni, a szemantikus információval történő manuális címkézés, ismertebb nevén taggelés fontos szerephez jut az ilyen weboldalakon.
Még nem született meg az első, érzelmekre alapuló "killer application" (vagyis nagy áttörést jelentő fejlesztés), de a mértékadó futurológusok biztosra veszik, hogy a közeljövőben az érzelmek alkalmazása és felismerése fontos szerephez jut az informatikában. Minél intelligensebb interakciókat hoznak létre az egyes szoftverek és felhasználók között, annál inkább elvárjuk a programoktól, hogy hangulatunkhoz, érzelmi állapotunkhoz megfelelően reagáljanak ránk.
Ezt a két trendet fogja össze a Nottinghami Egyetem egyik projektje. Ling Chen és munkatársai egy olyan alkalmazást fejlesztenek, amellyel videofilmeket címkézhetünk fel érzelmi töltetük alapján. Az Emoplayer-nek (Érzelemlejátszó) nevezett programban 4 alapérzelmet használhatunk: boldogság, szomorúság, düh, félelem és természetesen helyett kapott a semleges illetve az "érzelem nélküli" címke is.
Nem csak emósoknak
A kutatók használhatósági kísérletükben arra kérték a résztvevőket, hogy egy korábban nem látott videofilmben (a Jóbarátok egyik epizódjában) keressék meg azt a jelenetet, amiben az egyik szereplő egy csomagot ad át a másiknak. Azok a felhasználók, akik az Emoplayert használták sokkal hamarabb megtalálták a film megfelelő szakaszát, mint azok, aki a hagyományos médialejátszóban próbálkoztak. Ez utóbbi csoport össze-vissza kattintgatott a videóban és ugyan megpróbáltak különféle elméleteket felállítani arra, hogy hol lenne logikus a keresett momentum az általuk összerakott cselekmény alapján, valójában véletlenül érték el a kitűzött célt.
Ugyan egy filmbéli jelenetnek a fent említett négy alapérzelemmel való leírása nem feltétlen egyértelmű és triviális feladat, az Emoplayer használói nagyon hamar rájöttek, hogy a teljes videó melyik szakaszában kell kutatniuk. A kísérlet sikere jól mutatja, hogy az érzelmek milyen fontos információt hordoznak. Az Emo-taggek hozzásegítik a videó nézőjét, hogy egy általános képet alakítson ki a cselekményről, hisz érzelmi működésünk ugyanúgy az információ-feldolgozó folyamataink részét képezi, csak nem a szavak szintjén, hanem egy átfogó, nem szavakkal kifejezett jelentést hordozva.