További Szoftver cikkek
Érző programok
"Mostanáig a computerek lélektelen természete akadályozta meg azt, hogy a személyi számítógép a benne rejlő potenciálnak megfelelően értékes oktató-tanító eszköz legyen" - magyarázza Baylor. "Számítógépeket használunk emberek kontrollált formában történő szimulálására. Így tudjuk tanulmányozni, miként hatnak a felhasználókra, hogyan győzik meg őket."
Az eddigi tesztek tanulsága, hogy valóban hatékonyak lehetnek.
Barátságos arckifejezésekre, kedveskedő kézmozdulatokra, kellemes, intelligens hangokra összpontosítanak. Mindezeket egyesítve hozzák létre "lefegyverzően élethű és meglepően megnyerő" karaktereiket. Baylor "pedagógiai ágenseknek" (pedagogical agents) nevezi őket. Gesztusaikkal szabályszerű feladatok megtanulásában segítenek, míg az érzelemkifejezések pozitívan befolyásolják a diákok figyelmét.
Sokkal többek lesznek egyszerű 3D animációnál, s a hozzá kapcsolódó hangnál. Egy speciális szoftver lehetővé teszi, hogy az adott témakörben a diákok tudás- és ismeretszintjéhez alkalmazkodjanak, kognitív és emocionális visszajelzéseket adjanak nekik.
A módszerrel megszámlálhatatlan típusú tanár generálható. Már-már nyugtalanítóan sok.
"Ellentétben a humán kollégáikkal, a pedagóguságensek összes jellemző tulajdonságát ellenőrizhetjük, irányíthatjuk: nemüket, életkorukat, etnikai hovatartozásukat, kommunikációs és interakciós stílusukat" - fejtegeti Baylor. "Mindez egy csomó izgalmas lehetőséghez, különböző tanítási stílusok és oktatási stratégiák kutatásához, szimulálásához vezet."
Mérnök-ágensek
Az amerikai Nemzeti Tudományos Alapítvány által finanszírozott felmérés során mindennemű sztereotípiától mentes virtuális tanárokat alkalmaztak. Arra voltak kíváncsiak, miként befolyásolhatják fiatal nők mérnöki hivatásról vallott elképzeléseit, beidegződéseit. Az ágenseket hetvenkilenc egyetemistalánynak kellett értékelnie: melyik hasonlít leginkább rájuk, melyik néz ki úgy, mint egy mérnök, és végül: melyiket szeretnék tanáruknak. Az ágensek azonos szintű "tudással" rendelkeztek, csak koruk, nemük, stílusuk, öltözködésük és frizurájuk különbözött.
"Mint várható volt, amikor a fiatal nőket megkérdeztük, hogy melyik ágens hasonlít legjobban rájuk, illetve melyik bőrébe szeretnének bújni, választásuk főként a fiatal, nőnemű, vonzó és jópofa ágensekre esett" - írja beszámolójában Baylor. "Ugyanakkor pont erről a típusról állapították meg, hogy a legkevésbé hasonlít egy mérnökre. Amikor el kellett dönteniük, melyiktől szeretnének a mérnöki tudományokról tanulni, zömük hímnemű, vonzó, de jópofának nem nevezhető ágenseket választott. Érdekes módon, ugyanezekre az ágensekre mondták, hogy leginkább ők néznek ki úgy, mint egy mérnök."
A teszt végén pozitívabban viszonyultak a matematikához és a természettudományokhoz, mint előtte, illetve azoknál a nőknél is, akik nem kerültek interaktív kapcsolatba ágensekkel. A következő tesztek során a virtuális pedagógusokat nem választják, hanem kijelölik a diákok mellé.