További Üzlet cikkek
Bár egyre több jel (többek között az Intel és a Google pénzügyi jelentése) utal arra, hogy lassan vége az online bizniszben és a pécépiacon a válságnak, a Microsoft friss gyorsjelentése nem támasztja alá ezt az elméletet. Vagy legalábbis elég sokat kell magyarázni, hogy alátámassza.
A cég negyedéves forgalma 12,9, míg a nettó nyereség 3,6 milliárd dollárra csökkent, ami 18 százalékos visszaesés az elmúlt negyedévhez képest. A tőzsdei várakozások ennél is gyengébb eredményre számítottak, így a Wall Streetet nem rázta meg különösebben a hír, a cég részvényárfolyama alig 5 százalékot esett (a bejelentés előtt közvetlenül pedig megközelítette a 30 dolláros árfolyamot, ilyen magasan egy éve nem voltak a Microsoft papírjai).
A cég látványosan küzd a globális válság hatásaival, miközben a nyeresége, illetve forgalmához viszonyított profitja (az az arány, ami megmutatja, hogy egy dollár bevételből mennyi marad a cégnél nyereségként) továbbra is kiugróan magas. 2008-ban jelentette be a cég a fennállásának első nagyarányú leépítését, és idén nyáron zárták le az első olyan pénzügyi évet az 1986-os tőzsdére lépés óta, amikor a forgalmuk visszaesett az előző évhez képest. Ma 4 százalékkal dolgoznak kevesebben a Microsoftnál, mint tavaly ilyenkor, és a cég sokkal kevesebbet költ marketingre, így a fenntartási költségei éves szinten 600 millió dollárral csökkentek.
Az elemzők szerint az egyéni felhasználók, és a céges ügyfelek egyaránt kivárásra játszanak, egyrészt a Windows 7-re (aminek az eladásai csak a következő negyedéves jelentésben lesznek benne), másrészt a válság végére várva. A pécéeladások ugyan nyár közepe óta lassan újra emelkednek, de ezt a trendet tipikusan olcsóbb gépek és netbookok hajtják, amelyekre régebbi és olcsóbb Windowst szokás venni, az Office-t (ami a Microsoft másik fő bevételforrása az operációs rendszer mellett) pedig egyre gyakrabban valamilyen ingyenes megoldással helyettesítik. Az Office eladásainak csökkenése önmagában 14 százalékkal vette ki a részét a csökkenő eredményből.
Az üzleti felhasználók pedig a válság miatt jellemzően elhalasztják a nagyobb szoftverfrissítéseket és szerverbeszerzéseket, vagy ha mégis vásárolnak, az általános létszámleépítések miatt kevesebbet, mint régebben. Chris Lidell, a Microsoft pénzügyi vezetője szerint ez a trend 2010-ben a visszájára fordulhat, és egy nagyobb szerver- és szoftverbeszerzési hullám jöhet, ahogy a cégek behozzák a lemaradást.
A negyedéves eredményt tovább rontotta az a nyáron indult akció, aminek keretében a Vistával szállított pécéken a megjelenés után ingyen frissíthetik Windows 7-re az operációs rendszert a vásárlók (ennek a bevételei Windows 7-eladásnak számítanak, így csak a megjelenés után könyvelhetők el), illetve a cég sajátrészvény-felvásárlási akciója, amire 1,45 milliárdot költött a most zárul negyedévben. Ha ezt a két tényezőt is beleszámítjuk, tulajdonképpen a Microsoft megállt a lejtőn az elemzők szerint. Ezt erősíti az is, hogy a cég készpénztartaléka a három hónappal ezelőtti 31,4-ről 36,7 milliárd dollárra nőtt.