Bár a Yahoo Japan nem azonos magával a Yahoo!-val (az amerikaiak kisebbségi résztulajdonosok a japán cégben), a lépés azért váratlan, mivel a Yahoo! nemrég állapodott meg a Microsofttal, hogy a keresőpiacon szinte teljesen teret vesztett cég a redmondiak Bing keresőjét, illetve hirdetési rendszerét fogja használni.
A Yahoo! a japán mutáció részvényeinek 34,8 százalékát birtokolja, a többségi tulajdonos a SoftBank, Japán legnagyobb IT-kereskedő cége. Úgy látjuk, hogy a Microsoft jelenleg több területen is hátrányban van. A Google egy lépéssel előttük jár a japán nyelvű szolgáltatások terén – indokolta a döntést Maszahiro Inoue, a Yahoo Japan vezetője.
A Yahoo keresője és szolgáltatásai (például a levelezés) Ázsiában különösen népszerű. A Google-lel már 2001 óta együttműködnek, volt már olyan időszak, amikor a Google keresőmotorját használták. A Net Ratings elemzőcég szerint a japán keresőpiacon a Google-nek 37,3 százalékos részesedése van, míg a Yahoo Japan 53,2 százalékkal rendelkezik. Ehhez képest a Bing mindössze 2,6 százalékot ért el (az Egyesült Államokban a Google 85 százalékon, a Yahoo! 6,2 százalékon áll).
A döntés még támadható, bár a Yahoo Japan egyeztetett a japán kereskedelmi felügyelettel, akik nem gördítettek akadályt a szerződéskötés elé. A Microsoft nem fogja szó nélkül hagyni a megállapodást: a cég nevében Brad Smith vezető jogtanácsos már kifejezte aggodalmait. Smith egyrészt felhívta arra a figyelmet, hogy az USA-ban egyszer már megtorpedózta a versenyfelügyelet a Yahoo!-Google hirdetési együttműködést. Hasonló versenyellenes helyzet veszélye áll fenn Japánban is, mivel a Google így gyakorlatilag száz százalékig lefedné a japán piacot, ezt pedig az ottani versenyügyi hatóságok nem engedhetik.