Magyar pixelek az E3-on
További Üzlet cikkek
A hazai videojáték-fejlesztés nincs a világ élvonalában, nem is hemzsegnek a magyarok az Electronic Entertainment Expón. A legjelentősebb játékipari kiállításon mégis akad egy-egy magyar.
Idén mindenekelőtt a budapesti Neocore képviselt minket King Arthur II című programjával, ami a stratégiai játékokat ötvözi a szerepjátékokkal. A két éve megjelent első részt szerettem, szerencsésen találkozott benne a Heroes of Might & Magic szériára emlékeztető kalandozás és a Total War sorozat taktikázásai. A folytatás a Paradox kiadó standjánál látottak alapján nem szakadt el a gyökerektől, csak a stratégiai elemek lettek még stratégiaibbak, a szerepjátékosak még szerepjátékosabbak. Az Arthur király Angliájára épülő fantasykörnyezet viszont komorabb, sötétebb lett – és szebb is, mivel új motor ketyeg a játék alatt.
„A folytatásban Arthur soha nem gyógyuló sebtől szenved, és vele együtt szenved a birodalma is: változik a táj, az erdők helyén kopár fennsíkok alakulnak ki, visszatérnek a rég elűzöttnek hit démonok” – mesélte a bemutatót tartó Bozorádi Linda, a Neocore community menedzsere. Linda szerint megéri a cégnek kiküldeni pár embert az E3-ra, mert az amerikai piacon nagyon népszerű volt a King Arthur, annak ellenére, hogy csak pc-re jelent meg. „Ez egy összetett műfaj, ami pc-n működik, és egyelőre úgy látjuk, hogy jól megy” – mondta Linda, amikor felvetettem, hogy a játékipar évek óta nagyrészt a konzolokról szól.
Tízdolláros piac
Egészen más üzleti utakat követ a hazai játékfejlesztés nagy öregje, a Digital Reality. Bár néhány éve még ők is pc-s stratégiákban utaztak, de mostanra teljesen hanyagolták a dobozos játékokat, és csak online terjesztésű, kisebb programokat fejlesztenek.
„Az elmúlt hetekben két játékot jelentettünk be, de négy további készül még” – mondta Peller András, a cég ügyvezetője, amikor belebotlottam az E3-on. Az egyik ismert játék az ötvenes évek Amerikájában játszódó Dead Block, amelyben több hullámban támadó zombikat kell trükkösen kiirtani, a másik pedig a lövöldözős repülőverseny, a Skydrift. Mindkettő pc-n és Xbox Live Arcade-en debütál, nagyjából tízdolláros áron.
„A többi készülő játék is hasonló platformokra és árban jelenik meg egy kivételével, ami böngészőben játszható és ingyenes, és amiben persze lesznek fizetős mikrotranzakciók” – magyarázta Peller. Idén főleg üzletelni jött az E3-ra, kiadókat találni a készülő játékokhoz, illetve találkozni az egyik partnerükkel. Az ötven embert foglalkoztató cég ugyanis több játékon is együtt dolgozik a japán Grasshopper stúdióval.
Nem olcsók, csak nagyon jók
Ha a játékfejlesztésben nem is vagyunk ott a szűk elitben, létezik egy játékokhoz kapcsolódó terület, ahol a legjobbak vagyunk: a játékokat beharangozó animációk. A világszínvonalú filmbetéteket készítő cég, a Digic Pictures 2001-ben indult, akkor még a Black Hole játékfejlesztő stúdió részeként, majd 2006-ban önállósodott – ez az év hozta meg az áttörést is, a Warhammer: Mark of Chaoshoz készített trailer egy csapásra ismertté tette a szakmában a Digic nevét.
Az idei E3-on két Digic-animációt is levetítettek naponta több tucatszor a show látogatóinak. Az egyik az utóbbi évek egyik legjobb szerepjáték-sorozat újabb részéhez, a Mass Effect 3-hoz készült film, a másik az Assassin’s Creed: Revelations előzetese. Az előbbin az Electronic Artsszal és a Bioware-rel, az utóbbin a Ubisofttal dolgozott együtt a cég, az Assassin’s Creed sorozathoz már ez volt a harmadik filmjük – egyik lenyűgözőbb, mint a másik.
A cég ügyvezetője és a filmek producere, Rabb Sándor Alex is kijött az E3-ra, hogy megnézze, hogy fogadják a két animációt, illetve, hogy feltérképezze, hol tart a konkurencia. „Egy-egy ilyen trailer általában öt-hat hónap alatt készül el – mondta Rabb, amikor két bemutató között találkoztunk a shown. – Ebből az első egy-két hónap a film kitalálásával, storyboardozással telik, maga a gyártás pedig körülbelül három hónap.” Ehhez képest a Revelations trailere kevesebb mint három perc, így nem túlzás, hogy a magyarok minden egyes képkockát nagy odafigyeléssel és precizitással készítenek el. Most több mint hetven embert dolgoztat a cég, de külsősöket is szerződtet Ukrajnától Ausztráliáig.
A Ubisoft egyébként nem azért dolgoztat a Digickel, mert olcsóbbak, hanem mert ők a legjobbak. „Egyáltalán nem dolgozunk olcsón, nagyjából ugyanazt a költségvetést kérjük egy projektnél, mint egy amerikai cég. De ezért a pénzért többet adunk, jobban odafigyelünk. A kiadót egyébként sem az érdekli, hogy megspóroljon százezer dollárt, hanem az, hogy az ő filmje legyen a legjobb az E3-on” – mondta Rabb.
A Digic eleinte filmes munkákat is vállalt (például a Terminátor 3: A gépek lázadása trükkjein is dolgoztak), de mostanában csak játékokhoz készít animációkat. Most még a Mass Effect 3-hoz, de utána egy újabb játékhoz, amiről az ügyvezető elárult annyit, hogy képregényhősös játék lesz. A cég hosszabb távú tervei azonban Rabb szerint grandiózusabbak: „Gondolkodunk animációs mozifilmben is, de ahhoz még nagyon komolyan kell bővülnünk és fejlődnünk, miközben tartjuk a színvonalat.”