További Üzlet cikkek
Nagyjából egy évvel ezelőtt voltam utoljára Nintendo Wii-vel kapcsolatos rendezvényen, a konzolt akkor mutatták be Magyarországon. Azt már sejteni lehetett, hogy jól szerepel majd a játékgép, azóta piacvezető is lett: a mérsékelten megbízható nexgenwars szerint eddig 12,5 milliót adtak el a Wii-ből világszerte, míg az egy évvel korábban debütált Xbox 360-ból 12,3 milliót, a vele együtt startolt PS3-ból 5,2 milliót.
Viszik
Hasonlóan jók az európai adatok: egy év alatt 109 százalékkal nőtt a társaság otthoni játékgépekből származó németországi bevétele, fél év alatt 577 ezer konzolt adtak el. Míg 2006-ban a hardvereladások 19 százalékát, és a szoftvereladások 10 százalékát, addig 2007-ben a hardvereladások 35 százalékát, a szoftvereladások 15 százalékát szerezte meg a japán cég a német piacon. Az Xbox jelentősen visszaesett, de a Sony megőrizte piacvezető szerepét az országban.
Nálunk azért szó sincs ekkora számokról: egy évvel ezelőtt még abban bízott a hazai forgalmazó, hogy 2006-ban pár ezer konzolt tud majd eladni a magyar piacon, de elsősorban a szűkös készletek határozták meg a forgalmat. Összesen kétezer Wii ment el tavaly, ennél azonban lényegesen többet rendeltek a vásárlók. Idén, az első negyedévben még mindig kevesebb gép érkezett, mint amennyit vettek volna, nagyjából tavasz óta tud elég játékgéphez jutni a magyar piac.
Kaye Chrisopher, a konzol hazai értékesítési vezetője elmondta, hogy idén nagyjából hatezer Wii talál majd gazdára, beleértve az ünnepi szezont is, de ez a szám mozoghat még felfelé. Bár a Sony nem elárul el adatokat a hazai forgalomról, Kaye Chrisopher szerint a Wii Magyarországon is lényegesen jobban szerepel, mint a PS3, igaz, utóbbi csak márciusban került a boltokba, más a célközönsége, és drágább is a hadonászós konzolnál. Az értékesítési vezető adatai alapján a Wii és az Xbox 360 nagyjából hasonlóan fogy itthon, igaz, utóbbin sokat lendíthetett a Halo 3 megjelenése.
A szakember szerint a rövidesen megjelenő Super Mario Galaxy a Wii iránti keresletet is megdobhatja, de nagy reményeket fűz a tavasszal érkező Wii Fithez is, ami egésztestes mozgásra kényszeríti a játékosokat. "Fogalmunk sincs, hogy pontosan mennyi gépet adunk el jövőre, ha nem a Fit lesz a Nintendo egyetlen nagy dobása, akkor több konzol találhat gazdára, mint 2007-ben", mondja el az értékesítési vezető.
Vidéken nem keresik
A hazai eladásokról kiderült, hogy a Wii elsősorban Budapesten népszerű, az összes konzol közel nyolcvan százaléka a fővárosban talált gazdára. Az arányt nem javítja a mostani rendezvénysorozat sem, aminek keretében szombatig a Duna Plazaban, hónap végén és december közepén meg az Árkádban rendeznek be egy Wii-sarkot, fehér falakkal, szőnyeggel, székekkel, kék világítással, meg a konzollal, amit bárki kipróbálhat. A játékgép egy óriási JVC-kijelzőre van kötve, látszanak is a pixelek, a Wii 480p-s felbontását láthatóan nem ekkora tévékre szabták. Ez persze nem zavarja az önfeledten hadonászó újságírókat, meg a bámészkodókat sem, akik szintén főleg újságírókból állnak. Meg nyugdíjasokból, idős nénik és bácsik állnak meg a szoba mellett, és csillogó szemmel figyelnek, bár az nem derül ki, hogy pontosan mit: a tévét, vagy a konzolt. Rátámadok egy nagymamára, aki elmondja, hogy az unokájának venne egy ilyet, de biztos nagyon drága.
Kérdőn nézek Kaye Chrisopherre, aki elmondja, hogy az árképzésről nem tud semmit mondani, minden azon múlik, hogy mennyire sikerül fenntartani az érdeklődést. "Egyelőre a Nintendo minden legyártott konzolt elad, nincs rákényszerítve az árcsökkentésre", mondja Kaye Chrisopher.
Közben odaáll mellénk egy fiatal bámészkodó, és elkezdi faggatni az értékesítési vezetőt. Nem is faggatja, hosszasan mesél neki arról, hogy a Nintendo a legjobb játékgyártó a világon, mert van múltja, és jövője, mert eredeti ötletekkel áll elő, de Kaye Chrisopher megesküszik rá, hogy most látja a srácot életében először, és nem fizette le, hogy dicsérje a céget egy újságíró jelenlétében.