További Üzlet cikkek
Prédából ragadozó: feltörekvő piacok
Noha az amerikai hitelválság sokat fékezhet 2008-ban az iparági felvásárlások lendületén, mégis valószínű, hogy a növekedés változatlanul erős marad a telekommunikációs szektorban. Amíg azonban a fejlett világ mobilszolgáltatói újabb és újabb felvásárlási lehetőségek után kutatnak, 2008-ban megfordulhat az eddigi trend: a feltörekvő piacok vezető szolgáltatói "prédából ragadozóvá" léphetnek elő, az új előfizetők százezrei komoly bázist és gazdasági erőt jelentenek, amelyet várhatóan nem korlátoznak a hitelválságot követő magasabb kamatlábak.
A gsm nagykorú
2008. szeptember 7-én a gsm-technológia éppen 21 éves lesz, ami az amerikai törvények értelmében jelenthetné azt is, hogy nagykorúvá válik. A gsm a modern távközlés egyik legsikeresebb technológiájaként mindenesetre születésnapján is várhatóan 3 milliárd dolláros bevételt - a világ napi GDP-jének 1,36 százalékát fogja adni. Ezen a napon - ahogy más napokon is - 200 ország mintegy 700 gsm hálózatán várhatóan több mint 16 milliárd percnyi beszélgetés, és 6 milliárd szöveges üzenet fog áthaladni, mindössze 24 óra leforgása alatt. De a gsm-hálózatokra a felnőttkort elérve is kemény kihívások várnak: 2008-ban a mobilszolgáltatóknak új stratégiákat kell kidolgozniuk üzleti működésük legfontosabb területein, a technológiának új képességeket kell kifejlesztenie, és minden eddiginél jobban teljesítenie, hogy továbbra is a csúcson maradhasson.
A gps-mobil lesz a menő
A gps-csipkészletek ára 2008-ban várhatóan alig néhány dollárra esik vissza, miközben a műholdas technológiát használó készülékek száma gyorsan nő. Mégis elképzelhető, hogy a mobilkészülék-ipar 2008-ban nem vesz figyelembe néhány fontos eltérést a műholdas navigáció járműves és gyalogos használata között - a technológia alkalmazása a gyalogosoknál fizikai akadályokba ütközhet. Így a gps-szel ellátott mobiltelefonok eladása emelkedik ugyan, az újdonság varázsán túllépve azonban már nem lesz túl elterjedt a használatuk - ez a többletköltségek mellett csak kiábrándító mértékű hozzáadott értéket jelent.
A digitális védelem egyre értékesebb
Az első személyi számítógép megjelenése óta egyrészt exponenciálisan megnőtt a pc-ken tárolt adatmennyiség, de legalább ilyen mértékben nőtt ezen adatok értéke és jelentősége is. Az értékeket pedig meg kell védeni, így 2008-ra egyre népesebbé válik azon felhasználók tábora, akik számítógépük élettartama alatt többet költöttek már vírusvédelemre és internetbiztonságra, mint amennyibe a gépük eredetileg került. Ez a trend valószínűleg nem áll majd meg a személyi számítógépeknél, és ugyanez a tendencia érvényesül az mp3-lejátszók, mobiltelefonok, asztali dvd-felvevők és külső tárolóegységek esetében is, mert bár különböző formátumokkal dolgoznak, közös bennük, hogy adatok tárolására használják őket.
Buktatók a hirdetési piacon
Az online hirdetés fennállásának 15. évfordulóját ünnepli 2008-ban - az első banner eladása óta az online reklámozás 42 milliárd dolláros iparággá nőtte ki magát. Mégis úgy tűnik, 2008-ban az online hirdetések piacán sokasodnak az akadályok. Az egyik ilyen akadály a fogyasztók fokozódó ellenszenve az online hirdetési forma ellen; a másik pedig a felhasználók növekvő ellenérzése az online szokásaik követése miatt. A szektornak gondosan figyelemmel kell kísérnie a szabályozást, hiszen minél sikeresebbé válik az online hirdetési forma, annál nagyobb figyelmet fordítanak majd a szabályozó hatóságok az ellenőrzésére, továbbá fokozott versenyre kell felkészülni a hagyományos hirdetési piac részéről is.
A globális trendek hazai hatásával kapcsolatban Karli Péter szakértő elmondta, strukturális változásra az elkövetkező egy évben elsősorban új üzleti modellek vagy új technológiák megjelenésével lehet számítani. "A média szektor strukturális változásait a következő egy évben elsősorban két fő piaci körülmény befolyásolhatja. Egyrészről a digitális átállás sebessége a digitális médiapiacokon, másrészről az online reklámköltés további jelentős térhódítása. Bár a hirdetési formák a régióban is változásokon mehetnek át, az internet használat még mindig jelentős növekedés előtt áll. Ez nemcsak a hirdetési felületeket, hanem az online reklámköltéssel kapcsolatos szolgáltatókat is vonzóbbá fogja tenni. A magyar technológiai szektor szereplőinek megítélését ugyanakkor várakozásaink szerint jelentős mértékben olyan globális technológiai trendek fogják alakítani, mint például a navigációs és más mobil eszközök konvergenciája, vagy az IT-biztonság fontosságának folyamatos felértékelődése" - fogalmazott
A mozi nem csak a filmvetítésről szól
Az utóbbi években a világ jelentős részében egészséges képet mutat a moziipar. A mozijegyeladások évről évre folyamatosan növekedtek, a kilencvenes évek közepétől egészen 2006-ig, amikorra a bevételek elérték az évi 25 milliárd dollárt. A kilátások fényesek, kétszámjegyű növekedést ígérnek. A filmszínházaknál 2008-ban felgyorsul a digitális sugárzásra való átállás, ebben azonban a filmstúdióknak nem feltétlenül lesz szerepe. Ez az év a megfelelő infrastruktúrával rendelkező mozikban megteremti a sportesemények, koncertek és egyéb, kiemelt érdeklődésre számot tartó események élő közvetítésének gyakorlatát, éppen azok a műfajok költözhetnek tehát be a vetítőterembe, amelyek a klasszikus filmszínház számára állandó konkurenciát jelentenek.