A piacelemző cég nemrég közzétett adatai szerint a térségben tavaly eladott digitális fényképezőgépek száma közel 23 százalékos emelkedéssel megközelítette a 7 millió darabot, és az idén is stabil növekedés várható. A technológiai fejlődés és a verseny ezzel szemben minden eddiginél alacsonyabb szintre szorította az árakat, így a gyári árbevétel mintegy 4 százalékkal, 1,65 milliárd dollárra csökkent.
"A zuhanó árak mind a piaci árbevételt, mind pedig a technológia terjedését jelentős mértében befolyásolták a régió egész területén" – fogalmaz a közleményben Nyikolaj Grigorov, az IDC közép-európai vezető elemzője. "Az alsó három árkategóriában tavaly több mint duplájára nőtt az eladott darabszám, és ezzel párhuzamosan az 5 megapixel felbontású eszközök helyett a 6 megapixeles gépek kerültek a népszerűségi lista csúcsára."
Jobban is nőhetett volna
Az árnyomás különösen Magyarországon volt érezhető az elmúlt évben. Míg az eladott digitális fényképezőgépek száma 18 százalékos emelkedéssel túllépte a 300 ezret, az USA dollárban számított árbevétel gyakorlatilag változatlanul 63,4 millió dolláros szinten stagnált. Még egyetlen szállító sem szerzett egyértelműen domináns pozíciót a hazai piacon. Bár 2006-ban a három legnagyobb piaci szereplő (Olympus, Kodak, Canon) eladásai tették ki a forgalom több mint 48 százalékát, az első tíz szállító közül kilenc helyezése megváltozott az előző évi besoroláshoz képest, ami azt mutatja, hogy a cégek idén is tudnak még javítani pozíciójukon.
Bacskó Gergely, az IDC Magyarország elemzője szerint a kormány pénzügyi gondjai és ennek politikai következményei erőteljes negatív hatást gyakoroltak a fogyasztói bizalomra és ezen keresztül a digitális fényképezőgépek értékesítésére is 2006-ban. Bacskó szerint a gazdasági megszorítások nélkül sokkal gyorsabban nőttek volna hazánkban a fényképezőgép-eladások. "A dolgok jelenlegi állása szerint sajnos 2007-ben is hasonló tényezők fogják alakítani a piacot" – fogalmazott a szakember.