További Üzlet cikkek
A dial-up piac nagyobb része az Axeleróé
Figyelembe véve az ingyenes és az előfizetős szolgáltatások átfedéseit, a hazai dial-up piac csatlakozási pontjainak száma jelenleg meghaladja a 300 ezret a lakossági szegmensben (a becslés pontosságát korlátozza, hogy az ingyenes szolgáltatók nem tudják elkülöníteni a kisvállalati és az otthoni hozzáférést kiépítő ügyfeleket).
A vezető szolgáltató a Matávnet (új nevén Axelero), amely egyedül több mint 100 ezer előfizetőt tudhat magáénak, birtokolja a dial-up előfizetői piac több mint 50 százalékát.
2000 második fele jelentős változást hozott, hiszen két ingyenes szolgáltató - a Kiwwi és a Freestart - ebben az időszakban kezdte meg működését, és mára 140 ezer csatlakozási ponttal rendelkezik.
Bár az internetkapcsolatok száma komoly növekedésen ment keresztül az elmúlt 2-3 évben, a piac mérete abszolút értelemben még nem jelentős (10-12 milliárd Ft).
A szélessávú technológiák ismertsége alacsony
A KÓD áprilisban készített lakossági felvétele az alternatív, digitális és szélessávú megoldások elterjedésének esélyeit is vizsgálta. A legismertebb hozzáférési mód nem meglepő módon az analóg (72%), az ISDN-megoldásról már csak a megkérdezettek 52 százaléka hallott. Valamivel kevesebben tájékozottak a kábelhálózaton elérhető csatlakozás létezéséről (39%), míg a legkevesebben az ADSL-megoldásról hallottak: a válaszadók alig több mint egytizede.
A szélessávú elérést lehetővé tévő technológiák alacsony ismertsége nem jelenti azt, hogy a hozzáféréssel rendelkezők elégedettek lennének az általuk gyakran használt kapcsolat sebességével, és nem igényelnének esetenként gyorsabb internetezési lehetőséget. A kutatás tanúsága szerint a csoport csak közel 1/3-a tartja kielégítőnek az internet-hozzáférési sebességét, tehát a piacon lenne igény a nagyobb sávszélességű internetkapcsolatra.
Árérzékeny internetezők
A piac árelfogadó készségét vizsgálva a válaszadók átlagosan valamivel több mint 5400 Ft-ot tartanak "reálisnak" a havi összes internetköltséget tekintve. Természetesen az egyáltalán nem biztos, hogy ezen válaszadók tisztában vannak a piaci árakkal, de éppen ez adja az érték fontosságát, ugyanis egyfajta rezervációs árat jelent, a fogyasztó értékítéletét tükrözi.
A kutatás összehasonlította a különböző díjakért járó szolgáltatásokat. Az 5000 forintos költségtartományban a fizetendő összeg nagyobbik részét az előfizetés díja, kisebbiket a telefontarifa teszi ki. Magasabb tartományokban ez megfordul, a korlátlan előfizetések ára szolgáltatótól függően 4-8 ezer Ft havonta, ekkor intenzív használat esetén a költségek nagyobbik részét a telefontarifák teszik ki. Ezen segíthetnek az ADSL- és kábeltévé-csomagok, melyek viszonylag magas fix havi díjért korlátlan elérést és nagy sebességet nyújtanak.
A szélessávú szolgáltatás azonban - mint az az ismertetett adatokból kitűnik - egyenlőre rétegigényeket elégít ki, még a hozzáféréssel rendelkezők körében is. E csoport tagjainak 45 százaléka érdeklődik a kábel vagy az ADSL iránt, a kínált árak azonban csak a netezők ötöde esetén találkoznak a fogyasztói elvárásokkal (és a fizetési hajlandósággal).
A különböző kábeles és ADSL-csomagok ára ma 10 és 30 ezer forint között mozog, ezek közül kizárólag a 10-15 ezer Ft-os sávban találhatók tekinthetők versenyképesnek a lakossági piacon. A szélessávú szolgáltatások piacpotenciálja a hiányzó országos lefedettség és a még mindig gyér otthoni PC-ellátottság miatt legfeljebb 40-50 ezer háztartás.