További Üzlet cikkek
A penetráció mértéke egyértelműen kisebb lesz a világ más, gazdaságilag fejlettebb területeinek internetpenetrációjánál. Ennek a különbségnek az oka a közép-európai otthoni internethasználat kis mértékében keresendő, amely kulturális tényezőkre, a fizetésekhez képest magas internet-hozzáférési árakra és a kevés otthoni számítógépre vezethető vissza.
Elektronikus közbeszerzési rendszerek
Középtávon az e-kereskedelemre egyre inkább a vállalatok közti üzletkötés lesz jellemző. Bár a végfelhasználói eladások területén is történnek előrelépések, így a nagy offline áruházak sorra indítják internetes áruházaikat, továbbra is számos tényező fogja vissza a keresletet, így az alacsony fizetések, a hagyományos vásárlói attitűdök és az adatvédelemmel és biztonsággal kapcsolatos aggályok.
A cégeknek online árult késztermékek és szolgáltatások (B2B végfelhasználói e-kereskedelem) piaca erősebb fejlődés elé néz, a vezető információtechnológiai gyártók máris próbálkoznak ilyesmivel. Azonban a beszerzési folyamat részeként működő internetes közbeszerzés (B2B beszállítói kereskedelem) áll a legfényesebb jövő előtt Közép-Európában. Az utóbbi időben a régióban befektetett tőke magas volumene lefektette az elektronikus közbeszerzési rendszerek alkalmazásának alapját a gyártóiparban, mindenekelőtt a Közép-Európában gyorsan fejlődő autó- és elektronikai szektorokban.
Magyarországon a legmagasabb az internetpenetráció
A tavalyi év végén közel egymillió havonta internetező felhasználóval büszkélkedő Magyarország a régió élén áll internetpenetráció tekintetében. Az oktatási szektor webhasználata a regionális átlaghoz képest magas, azonban az otthoni felhasználók aránya alacsony a Cseh Köztársasághoz és Lengyelországhoz képest, a telefonos hozzáférés magasabb költsége miatt.
Az e-kereskedelmi piac továbbra is kicsi Magyarországon, a piac mind a cégek, mind a magánszemélyek által késztermékek online vásárlására fordított összeg (B2C és B2B végfelhasználói e-kereskedelem) szempontjából egy évvel Csehország mögött jár. Ennek ellenére az IDC úgy véli, hogy a középtávú kilátások jók, különösen a B2B beszállítói kereskedelem, vagyis a gyártók által online rendelt nyersanyagok és komponensek piacán. 2005-re ez a szegmens teszi majd ki a magyarországi e-kereskedelem teljes forgalmának több mint felét.