Az amerikai International Data Corp. technológiai kutatóintézet jelentése szerint Magyarországon, Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában az idei évre jósolt 830 millió dollárról 2005-ig 1,9 milliárd dollárra emelkedik az internet-hozzáférést nyújtó szolgáltatások összesített éves bevétele.
Az IDC jelentése szerint a négy országban a vizsgált időszakban ugyancsak több mint a kétszeresére, a 2001-re várt 2,2 millióról 4,5 millióra nő a világhálóra vezető kapcsolódási pontok száma (ez az adat az internet-hozzáférési pontok számát jelzi, de azt nem, hogy ezeken keresztül várhatóan hány felhasználó férhet hozzá a hálóhoz).
A cég szerint azonban a távközlési vállalatok és az internetszolgáltatók közötti hatékony jövedelemmegosztási egyezségek hiánya akadályozza a növekedést és hátráltatja a piacban rejlő teljes potenciál kiaknázását. Emellett a helyi telefonhívások magas tarifái is visszatartják a használókat attól, hogy hosszabb ideig internetezzenek.
Koncentrálódott a szolgáltatói piac
A Magyar Infokommunikációs Jelentés adatai szerint a hazai 10 fő feletti vállalati alapsokaságban a cégek 69 százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel központi telephelyén. A nagyvállalati szférában a lefedettség teljes, a középvállalatok körében 81 százalék, míg a kisvállalatok körében közel kétharmados (65%).A vállalati internet-hozzáférési piac 70 százalékát három vezető szolgáltató tudhatja magáénak. A legerősebb 43 százalékos részesedésével az Axelero, a többi megnevezett (legalább 2 százalékos részesedésű) szolgáltató összesen nem rendelkezik ekkora ügyfélkörrel.
A következő legnagyobb szolgáltató a PSInet/Elender (14%) és a GTS/Datanet (13%) nagyjából azonos ügyfélbázissal. Az intézményi ügyfelek számát tekintve mögöttük messze elmarad a PanTel/Euroweb (3%) és a Vivendi/V-net (2%), míg a többi szolgáltató együttesen a piac 22 százalékát birtokolja.
A felhasználás nagyobb intenzitása és a jobb minőségű kapcsolatok iránti magasabb igény miatt legértékesebb nagyvállalati piacon a MatávNet/Axelero őrzi vezető szerepét, de részesedése tíz százalékponttal alacsonyabb (33%), míg a GTS/Datanet (15%) és a PanTel/Euroweb (7%) pozíciói erősebbek. A MatávNet/Axelero (44%) és PSInet/Elender (15%) részesedése a kisvállalati piacon a legnagyobb.