További Üzlet cikkek
|
A kattintásos csalás mértéke nehezen megállapítható, viszont felhívja a piac figyelmét az online keresőkön alapuló marketing alapvető gyengeségeire. Mindez különösen fontos amiatt, hogy a Google hamarosan tőzsdére megy, és sokan az online hirdetési piac barométerének tekintik ezt az eseményt. Egyébként az Egyesült Államokban idén várhatóan huszonöt százalékkal nő a keresőoldalakon eladott hirdetések száma, és a piac értéke a 2003-as 2,5 milliárd dollárról 3,2 milliárd dollárra nőhet, derült ki az eMarketer piackutató cég adataiból.
"Nehéz megmondani, hogy mekkora a probléma, de az emberek egyre közelebbről és közelebbről vizsgálják a helyzetet, mivel a keresők hirdetési árai egyre magasabbak" - mondta el a Cnetnek John Squire, a Coremetics webes elemzői cég üzleti fejlesztésekért felelős elnöke.
Rossz modell
Jessie Stricchiola, a keresőmotorokkal foglalkozó Alchemist Media marketingcég elnöke úgy véli: a kattintások számán alapuló fizetési modell egyik legnagyobb hibája, hogy több tonnányi pénzt lehet elszórni hirdetésekre a másodperc törtrésze alatt, és az árazási modellt kihasználó technikák nagyon gyorsan fejlődnek. A vállalat közleményéből ugyanakkor az is kiderül, hogy számos olyan technológiát alkalmaznak, amellyel elemezhetik a kattintásokat, és náluk is külön munkacsoport foglalkozik ezzel a témával.
A kattintások számán alapuló fizetési modellnek több formája létezik, írta a Cnet. A keresőoldalakon a hirdető általában ingyen kap megjelenést, és csak akkor kell fizetnie, ha rákattintottak a hirdetésére. A Google azt is garantálja az ügyfeleinek, hogy visszafizeti a hirdetés árát, ha csalást fedez fel. A csalás egyébként több módszerrel megakadályozható, például a webes forgalom és a böngészési viselkedés elemzésével. Például, ha egy oldalt alig néhány másodpercenként újra betöltenek, a csalásérzékelő rendszer gyanúsként kezeli a forgalmat. Emellett néhány marketingcég listát is készít azokról a helyekről, ahonnan rendszeresen sok kattintás érkezik, de egyetlen megrendelés sem.
Kifinomult módszerek
A Zedo hirdetési cég egy IP-címeken alapuló helymeghatározási rendszer segítségével Kínában fedezett fel kattintási műveleteket. A cég szerint a bevett gyakorlatot alkalmazták: létrehozták egy ismert oldal másolatát a rajta található hirdetésekkel együtt, és egy betanított bot segítségével kattintgattak a hamis oldalon megjelenő hirdetésekre.
A hús-vér emberek által végzett csalásokat azonban sokkal nehezebb felismerni, mert a jól szervezett hálózatok tagjai szétszórtan, sokszor különböző országokban találhatóak, különböző típusú számítógépekről dolgoznak, és nem egy meghatározott minta alapján kattintgatnak. Az India Times szerint a szubkontinensen az internetezők havonta száz-kétszáz dollárt is kereshetnek otthoni kattintgatással.
A csalás harmadik típusára éppen egy marketingigazgató adott kitűnő példát; a Cnetnek névtelenül nyilatkozó cégvezető elmondta, hogy előszeretettel kattint rá riválisainak hirdetéseire, mivel nagyon jól tudja, minden egyes ujjmozdulattal tizenöt dollárt húz ki a zsebükből.