További Üzlet cikkek
Miközben keresőoptimalizálásra (SEO - search engine optimization) a webmesterek számos jól működő megoldást dolgoztak ki, addig ez a terület gyakorlatilag elkerülte a marketingesek figyelmét. Annál is meglepőbb ez, mivel számos felmérés bizonyítja, hogy a keresők használata az egyik leggyakrabban igénybe vett internetes szolgáltatás.
A Cyberatlas Research "Search Engine Optimization Strategies: A Marketer's Perspective" kutatási jelentése szerint a megkérdezett vállalatok 40 százalékánál az éves marketing-költségvetés kevesebb, mint 0,5 százalékát költötték SEO szolgáltatásokra, míg csupán 10 százalékuknál fordították a rendelkezésükre álló összeg negyedét ilyen célokra. Ennek ellenére a válaszadók 70 százaléka "lényegében elégedett" volt a keresőkről hozzájuk érkező látogatók számával.
Érdekes ellentmondás, hogy míg a legtöbb vállalatnál viszonylag keveset költöttek arra, hogy jó helyezést érjenek el a keresési találatok között, a válaszadók 87 százaléka folyamatosan figyelemmel kíséri a keresőkről érkező forgalom alakulását. A keresők persze nem egyformán fontosak valamennyi iparág számára. Míg például az utazással, élelmiszerekkel, egészségüggyel foglalkozó honlapok forgalmának jelentős része származik a keresőktől, a gyártással foglalkozó vállalatok , vagy a kormányzati szervek weboldalainak látogatói nem innen érkeznek.
A keresőmarketing sajátos új formája az úgynevezett "paid inclusion" megoldás. A megvásárolt helyezéssel (paid placement) szemben ilyenkor a kereső tulajdonosa csak azt garantálja, hogy az adott honlap szerepelni fog a találatban, de nem garantálja a találat helyét. Az a keresőt működtető algoritmustól függően alakul majd. Mindez tehát egyfajta kereső-lottó. Némi szerencsével az adott honlap kevés pénzért is igen jó helyre kerülhet a találati listán, de az is előfordulhat, hogy a gyakorlatilag láthatatlan sok ezredik helyen landol.
A felsorolt néhány példa is jól mutatja, hogy a keresők számos lehetőséget kínálnak a marketingesek számára. Ezek gyakran kevésbé közismertek, ugyanakkor lényegesen hatékonyabbak, mint a régóta sztárolt bannerek. A keresők és a keresési módszerek sokasága miatt a kívülállók számára igen nehéz a tájékozódás, érdemes a kereső-stratégiában járatos szakemberekhez segítségét igénybe venni.
A keresőmarketing a jövőben egyre fontosabb területet jelenthet a marketingeseknek, megfelelő üzleti hátteret biztosíthat a keresőmotorok fejlesztőinek és üzemeltetőinek, ugyanakkor a keresők túlzott elüzletiesedése rosszul hathat a látogatókra. A keresők között igen nagy a verseny. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ha valamelyiküktől elpártolnak a felhasználók, akkor a legkifinomultabb technológia, a legjobb marketingkonstrukciók sem menthetik meg.
Forrás: Dotkom Internet Consulting