![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
További Üzlet cikkek
Majdnem negyedmillióval bővült a 2005 utolsó negyedévében a mobil-előfizetések száma, amely így túllépte a 9,3 milliót. Az elmúlt hónapokban ismét megnőtt a feltöltőkártyás előfizetések száma, noha korábban csökkenő tendencia volt jellemző. Az elmúlt egy évben az előfizetői állomány 593 ezerrel, 7 százalékkal lett nagyobb, tehát a növekedés éves üteme mérséklődött, mivel a piac lassan telítődik: száz lakosra 92,5 előfizetés jut.
A mobilhálózatban 18 százalékkal több hívást kezdeményeztek, mint az egy évvel korábbi időszakban, és 31 százalékkal nőtt a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre 2005. IV. negyedévében a mobilhálózatokban átlagosan 279 percnyi beszélgetés jutott, és egy hívás átlagosan 1,7 percig tartott.
Rövidülő vezetékek
A kábeltelefonos szolgáltatások körének dinamikus fejlődése sem tudja megállítani a vezetékes fővonalak számának csökkenését. A tavalyi év végén - előzetes adatok szerint - 3.4 millió vezetékes fővonal volt üzemben. Ez 124 ezerrel kevesebb, mint 2004. azonos időpontjában, és 41 ezerrel kevesebb, mint az előző negyedév végén. A száz lakosra jutó vezetékes fővonalak száma a negyedév végén már csak 34,2 volt. Az ISDN-vonalak aránya a vezetékes előfizetéseken belül változatlanul 17 százalék.
A vezetékes vonalakról indított hívások száma 8 százalékkal csökkent egy év alatt, a kezdeményezett hívások időtartama ennél kisebb ütemben, 2 százalékkal mérséklődött. Az egy vezetékes vonalra jutó hívások időtartama 704 perc volt, ami valamivel több, mint az előző év azonos időszakában. A vezetékes hálózatokban indított hívások átlagos időtartama 3,4 perc, internethívások nélkül 2,9 perc volt. Miközben egy év alatt a beszélgetések száma - internethívások nélkül - 6 százalékkal csökkent, a hívások átlagos időtartama majdnem 20 százalékkal nőtt. Az árak esése és a különböző akciók miatt kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek az emberek.
A vezetékes vonalról kezdeményezett internethívások száma és időtartama is több mint 36 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.
Modem helyett szélessáv
Kétszeresére nőtt az internetszolgáltatók száma: 2005 végén kétszázegy volt, egy évvel korábban még százöttel kevesebb. Az internetszolgáltatási piac ugyanakkor erősen koncentrált, mivel az előfizetők 90 százaléka tizenhét céghez tartozik. Az év végén az internetelérések száma meghaladta a 907 ezret, ami 22 százalékkal volt több mint az előző év azonos időpontjában, és 9 százalékkal több mint az előző negyedév végén. Az előfizetők körében zajló jelentős átalakulások ebben a negyedévben is folytatódtak, két és félszer több a szélessáv (kábel vagy xDSL), mint a kapcsoltvonal és ISDN. Az internetszolgáltatásokból származó nettó árbevétel a negyedik negyedévben majdnem elérte a 17 milliárd forintot, amely 32 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)