További Üzlet cikkek
Az IP-kártyának lényege, hogy olcsóbban lehet külföldre telefonálni - mondta a Matávpont mosolygó munkatársnője. Tovább kérdezősködni nem mertem, kiadtam a 3000 forintot. Már akkor tudtam, hogy nincs valami rendben, mikor a kártya borítóján lévő infó szerint szöveges tájékoztatót mellékeltek a kártyához, azt tőlem máris megspórolták.
A Matáv IP-kártyáját egy megelőző tesztelési időszak után 1999. december 1-én indították útjára. A Delta Com nevű ausztrál-magyar vegyesvállalkozás biztosítja a szükséges infrastruktúrát, tőlük vásárolják nagykereskedelmi áron a perceket. A kártya lényege: a beszélgetés az internetre terelődik, így 20-50 százalékkal olcsóbb a nemzetközi beszélgetés. A kártya nem tölthető újra, Nagy Zoltán a Matáv termékmenedzsere szerint ezt biztonsági okokból van így.
A kapcsolat egy ingyenes telefonszám, a kártya kódjának illetve a hívott szám bepötyögése után jön létre. A MATÁV-tól megszokott másodperc alapú számlázás helyett minden megkezdett percet egy lebeszélt percként számláznak. (A kártyáról lebonyolított hat hívás alkalmával 2 perc és 50 mp-es "kár" keletkezett csupán emiatt.) A kártya egyenlege csupán interneten kérdezhető le, telefonos tájékoztatásra egyelőre nincs lehetőség. (Az internetes számlalekérdezés paradoxont teremt: az internet kapcsolattal rendelkezők magát az internetet használják a drága nemzetközi beszélgetések lebonyolítására, a telefonos készüléken lebonyolítható, olcsóbb, interneten alapuló nemzetközi beszélgetést általában az internet kapcsolattal nem rendelkezők veszik igénybe.) Nagy Zoltán, a Matáv termékmenedzsere megnyugtat: 2-4 héten belül telefonon is követhető lesz a kártya egyenlege.
Kolozsvárra a beszélgetés díja |
Előfizetői állomásról 90 Ft/perc plussz kapcsolási díj MATÁV telefonkártyával 120 Ft/perc Matáv IP telefonkártyával 83 ft/perc PanPhone 83,75 Ft + a helyi hívás díja Netphone 104 ft/perc bruttó Pannon PlusszNulla 88/89 Ft Westel Net Tel 99 Ft Vodafone 104,25+áfa/130,25 Ft |
Bár a Matáv a szolgáltatás olcsóságával dicsekszik, annak minőségéről egy szó sem esik. A beszélgetés többször, véletlenszerűen szakad meg, az hang gyakran fémes, visszhangos. A kapcsolat minőségét jelzi, hogy nem hall beszélgetőpartnered (ez további 2-3 percnyi veszteséget jelent). Az újrahívás sem egyszerű: 36 számot kell újrapötyögni (a redial gombot nem mertem használni). A szolgáltatáshoz hasonlóan az ingyenesen hívható matáv IP TEL ügyfélszolgálat sem zökkenőmentes: déli fél tizenkettőkor senki sem vette fel a kagylót, igaz két óra múlva készségesen válaszoltak.
A Matáv nem költött eddig túl sok pénzt a szolgáltatás népszerűsítésére. A szolgáltatás beindításakor minden előfizető kapott egy szórólapot, az igazi reklámkampányt a turistaszezon megkezdésére időzítik.
Egy kis matek: az eddig Matáv IP-kártyával lebonyolított hívásaimat a meghirdetett 83 forintos percdíj helyett lényegében 97 forintos percdíjjal bonyolíthattam le.