További Üzlet cikkek
Hosszabb távú folyamat
Ma már beismerik tévedésüket azok, akik az internetboom idején tapasztalt hatékonyságnövekedést ciklikus, átmeneti jelenségnek minősítették, a megugrott beruházásokkal vagy a komputergyártás termelékenységének emelkedésével magyarázták - derül ki a The Economist cikkéből.
A legmeglepőbb az, hogy 1995 és 2000 között, a dotcom-beruházások aranykorában kisebb, évente átlag 2,5 százalékos volt a hatékonyság javulásának üteme, mint az ezredforduló után, amikor 3,4 százalékra gyorsult. Magyarázatként számos tényezőt érdemes figyelembe venni. Az első, hogy a termelékenység a gazdasági fellendülések kezdeti szakaszaiban - ilyennek tekinthető az elmúlt néhány negyedév - gyorsabban nő, mint később, mert miközben már erősödik a kibocsátás, a vállalatok még mindig a válság idején elkezdett megtakarításaikat (létszámleépítést stb.) folytatják. Egyes szakértők szerint ezt a tényezőt leszámítva csak mintegy 2,8 százalékos éves átlagos termelékenységnövekedés adódott volna az elmúlt időszakra.
Lassan terjed
További tényezője a dotcom-fellendülés utáni hatékonyságjavulásnak, hogy az informatikai beruházások nem azonnal éreztetik áldásos hatásukat. Hasonlóan az elektromosság múlt század eleji térnyeréséhez, most is időre van szükség ahhoz, hogy a vállalatok kiismerjék az új erőforrás felhasználásának lehetőségeit, s megfelelően átállítsák vállalati - termelési, logisztikai, elszámolási - folyamataikat. A termelékenység folytatódó növekedése azonban nem teljesen az it-beruházásoknak köszönhető. Példa erre a kiskereskedelmi ágazat, ahol a javulás elsősorban a nagy diszkontláncok (például a WalMart) erőteljes bővüléséből fakad. Becslések szerint míg a 90-es években a munkaerő és a tőke hatékonyabb felhasználása 98 százalékban az it terjedésének volt köszönhető, az elmúlt években már csak 76 százalék volt ez az arány.
Az ezredforduló előtt viszonylag sok erőforrást kötött le az új technológiák bevezetésének, a használatukkal kapcsolatos képzésnek a költsége. Ez 2000 és 2003 között kevésbé jelentkezett, következésképp - ironikus módon - ebben az időszakban az informatikai szakemberek mellőzése, elbocsátása bérköltségük megtakarításával tovább erősítette a termelékenység javulásának korábban segítségükkel elindított folyamatát.
Nem jelez mindent
Végül, mint minden statisztikai adatot, a hatékonyságról közölt számokat is befolyásolják a felmérések sajátosságai. Az USA-ban például a statisztika nem igazán tükrözi a termékek, szolgáltatások minőségének javulását vagy azt, hogy az utóbbi években sokkal gyorsabban nőtt a szolgáltatási ágazat termelékenysége, mint a feldolgozóiparé. Nem fejezik ki a számok azt sem, hogy egyes munkakörökben a mobiltelefon és a laptop használata kibővítette a munkaidőt, minthogy a dolgozó a korábbinál gyorsabban elérhető, könnyebben haza tudja vinni a munkáját.
Ha a termelékenység ilyen ütemű növekedése még egy évtizedig eltartana, az azt jelentené, hogy az informatika elterjedése évente átlag 2,4-2,5 százalékos hatékonyságbővülést hoz az amerikai gazdaságnak, ami gyorsabb a XIX. századi angol ipari forradalom évi 1 százalékos üteménél, és legalábbis eléri a XX. századi amerikai villamosítás által segített hatékonyságjavulás tempóját. Sajátossága az it-nek, hogy - szemben az említett két technológiával - nem csupán a feldolgozóiparban fejti ki üdvös hatásait, hanem minden gazdasági ágazatban; ez az első olyan technológia, amely jelentősen növeli a szolgáltatások hatékonyságát.
Szakértők ezzel együtt úgy vélik, az eddig megszokott ütem csak akkor tartható, ha további innovációk is megjelennek a gazdaságban - az internetképes mobiltelefonok és a digitális fényképzés terjedése nem lesz elég, mert ezek nem váltanak ki olyan alapvető változásokat a vállalati gazdálkodásban, mint amilyeneket a felhasználóbarát üzleti szoftverek vagy a komputerhálózatok, azon belül az internet megjelenése okozott.