További Üzlet cikkek
Megtéveszthette a vásárlókat a Notebook.hu Kft., amikor óriásplakátjain azt állította, hogy a cégnél 111 111 forintért lehet laptophoz, konkrétan a Fujitsu-Siemens Amilo modelljéhez jutni, állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa hétfői határozatában. A cég óriásplakátjain feltűnő betűkkel kiírt ár ugyanis csak akkor volt érvényes, ha a vásárló igénybe vette a Sulinet program által nyújtott adókedvezményt. Így akár 60 000 forintot is megspórolhatott, de csak akkor, ha jogosult volt a kedvezményre, és csak azután, hogy benyújtotta adóbevallását, és a vásárlást követő évben visszakapta az összeget.
Mégsem egyre megy
A kérdéses gép a Notebook.hu-n
"_Mindkét közlés (nagybetűs ár + magyarázat) azonos fontosságú, s egyenrangú egymással. Mindkét közlés befolyásolja a fogyasztó döntését abban, hogy megvásárolja-e a kínált notebookot vagy sem" - áll a GVH kedden kiadott közleményében. "Amennyiben a Notebook.hu az egymáshoz tartozó közlések egyensúlyát megbontja, akár az észlelhetőséget, az olvashatóságot bizonytalanná, kétségessé tevő módon, valójában a versenyjogi tilalmakat szegi meg, mert csak formálisan tartja be azokat, s akár reklámszakmai okokra való hivatkozással indokolatlanul háttérben maradnak az értékesítést előnytelenül befolyásoló lényeges tulajdonságok, körülmények" - indokolta a versenyhivatal a hárommilliós bírságot.
A Notebook.hu szerint a fogyasztók jártak jól
"2003 óta mindig csak azt hallani, hogy a sulinetes termékek ára magasabb, sőt talán éppen annyival, hogy a kedvezményt nem is érdemes igénybe venni. Úgy gondoltuk, hogy ha egy Sulinet Expressz keretein belül megszerezhető termék árában megjelenítjük az adókedvezmény mértékét, frappáns választ adhatunk a kétkedőknek" - írta a határozatra adott válaszában az Indexnek Miklósi Zsolt, a Notebook.hu Kft. ügyvezetője.
A cégvezető szerint a versenyhivatal annak ellenére minősítette megtévesztésre alkalmasnak a hirdetést, hogy a vásárláskor fizetendő összeg az óriásplakátokon 8 centiméteres, sárgán kiemelt számokkal szerepelt.
A GVH elmarasztalásához elég, ha a közlés megtévesztésre alkalmas, a hivatal azt nem vizsgálja, hogy az adott hirdetés valóban megtéveszti-e a fogyasztókat. "Sőt azt sem érdekes, hogy a fogyasztót valójában kár éri-e vagy sem, mert nem fogyasztóvédelmi, hanem versenyjogi szempontból értékelik az esetet" - állítja Miklósi.
Nem először
A Notebook.hu nem először szalad bele a GVH késébe. Idén februárban a versenyhivatal ugyancsak hárommillió forintra bírságolta a céget a törökbálinti HP Outletben kihelyezett hirdetési miatt. Akkor a GVH azt kifogásolta, hogy a Notebook.hu az üzletben árult termékeket négy kategóriába sorolta (arany, ezüst, bronz, platina), de a bronz címkével ellátott laptopok a versenyhivatal szerint nem feleltek meg az outlet fogalom hétköznapi értelmezésének, ezek ugyanis sérült vagy bontott, majd a HP által újratesztelt gépek voltak.
Az ellen a döntés ellen a cég fellebbezett, a következő forduló december elején következik.