További Üzlet cikkek
Világszinten évi 750 milliárd dollár
A teljes nemzetközi piac, amelyen a költségek csökkentése létkérdés, óriási: az amerikai vállalatok teljes kiadásaik közel felét IT berendezésekre és szoftverekre fordítják. Az amerikai AMR Research piackutató cég felmérése szerint az 1000 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok 70%-a használ valamilyen vállalatirányítási szoftvert. E rendszerek bevezetése köztudottan hosszadalmas, nagy számú konzultáns vesz részt a folyamatban, és bevezetésük hatalmas összegeket - egyes esetekben akár 100 millió dolláros nagyságrendet - emészt fel. Az Oracle szerint a cégek átlagosan IT költségvetésük 75%-át csak a szoftverek karbantartására költik. Világszerte ezek összegét ezer milliárd dollárnak véve közel 750 milliárd dollárt költenek a cégek outsourcing formában is működtethető feladatokra.
A gazdasági lassulás diktálta költségcsökkentés miatt a versenyképesség továbbra is az első számú cél maradt, ezért kézenfekvő megoldás a jelenlegi rendszerek minél hatékonyabb kihasználása, költségcsökkentő megoldások alkalmazása. A teljes körű outsourcing éppen erre nyújt megoldást, hiszen a szükséges technológiát, az alkalmazásokat, illetve ezek működtetését egységes rendszerben oldja meg.
Magyarországon évi 69 millió dollár
Bár a magyarországi outsourcing szolgáltatások - összehasonlítva a nemzetközi számokkal - még kezdeti stádiumban járnak, de a fejlődés jelenlegi és várható üteme miatt már most is figyelmet kell rájuk fordítani. Az IDC szerint a teljes hazai outsourcing piac értéke 2001-ben közel 69 millió dollár volt, ennek 58%-át a információs rendszerek kihelyezése (az ügyfél információs rendszerének egy része vagy egésze a szolgáltató tulajdonában van, és ennek teljes felügyeletét ellátja), 20,3%-át az alkalmazások kihelyezése (a szolgáltató tulajdonában és felügyelete alatt futó szoftvert használja a vállalat), 18,4%-át a hálózat és desktop felügyelet, 3,4%-át pedig a szabványosított alkalmazás szolgáltatás (ASP) adta. A legjelentősebb területnek, az információs rendszerek kihelyezésének piaca a teljes hazai IT szolgáltatások értékének 8,1%-át tette ki 2001-ben.
Az IDC várakozásai szerint Magyarországon az outsourcing piac 2006-ig átlagosan évi 20,6%-os növekedéssel elérheti a 100 millió dollárt. E fejlődéshez jelentős mértékben hozzájárulnak azok a nemzetközi versenyben résztvevő hazai vállalatok, amelyeknek versenyképességük megtartásához működési költségeiket folyamatosan alacsony szinten kell tartaniuk, és energiáikat a fő tevékenységi területükre kell koncentrálniuk. Hosszabb távon a fejlődés másik motorja a kormányzati szektor lesz, amely a jelenlegi szakemberhiány, a bürokrácia racionalizálására szóló egyre növekvő igény, illetve az átlátható és előre tervezhető költségekkel járó IT infrastruktúra bevezetése érdekében fog vélhetően jelentős elmozdulást tenni az outsourcing felé.
Az outsourcing lehetővé teszi, hogy a vállalatok IT infrastruktúrájuk egészét - beleértve a fizikai eszközöket, alkalmazásokat, a technológiát, illetve ezek működtetését - külső cégre vagy cégekre bízzák. Az Oracle szerint semmi nem indokolja, hogy a vállalatok - élve a technika adta lehetőségekkel - az outsourcing rendkívüli hatékonyságot eredményező megoldásait ne teljes körűen, a rendszerek egészére és minden elemére terjesszék ki.
|