Több meglepetést is tartogatnak a Gartner piacelemző cég adatai 2008 első negyedévének pc-eladásairól. Az amerikai piac növekedése csaknem megállt: 3,5 százalékkal adtak el több számítógépet, mint 2007 első negyedévében, holott az előzetes becslések hétszázalékos növekedésről szóltak. Világszerte viszont csaknem 15 százalékkal nőttek az eladások a tavalyi első negyedévhez képest, ami bőven felülmúlja a várakozásokat.
A két nagy nyertes az Apple és a Dell. Az almás cég amerikai eladásai 32 százalékkal nőttek (és itt csak számítógépekről beszélünk, iPod-ok, iPhone nélkül), a Dell pedig világszerte 22 százalékkal tudta növelni a forgalmát.
A Dell ezzel megerősítette amerikai piacvezető szerepét, amit tavaly már komolyan fenyegetett a HP - ami most a stagnáló eladások mellett megmaradt 25 százalék körüli piaci részesedésnél, míg a Dell 30 százalék fölé növelte a sajátját. Az Apple megelőzte a Toshibát, és a dobogó harmadik fokán álló, az forgalmából egy év alatt közel 20 százalékot elveszítő Acer helyére tör.
Világszinten kicsit másképp néznek ki az adatok: erősen érezteti a hatását a feltörekvő ázsiai és dél-amerikai piac, ahol a telített amerikaival és európaival szemben az ár a legfontosabb tényező. A piacvezető itt továbbra is a HP, a Dell kapaszkodik felfelé, de az olcsó távol-keleti gyártók is mind növelték a piaci részesedésüket. Az Apple részesedése 2-3 százalék közé tehető.