További Üzlet cikkek
A legtöbb technológiai portfólió egy éve a NASDAQ-kal együtt zuhant le az 5000 feletti csúcsról a mostani alig 3000-re. Míg régen úgy tűnt, alig van már szabad dotkom cím a weben, manapság csak a "szerver ismeretlen" üzenetek valóságos szellemvárosát találjuk szörfözés közben azokon a helyeken, ahol korábban e-kereskedők áruházaira bukkantunk. Néhány hónappal ezelőtt bárki találhatott jól fizető html-szerkesztői állást (opciókkal) a Szilícium-völgyben, ha valamennyire konyított a Macintosh-hoz és elmúlt 18 éves; mára azok az állások megszűntek, az opciók pedig értéktelenek.
Ezek után hogyan is lehetne az internet egészségi állapotának a továbbiakban részletezendő optimista megítélése bármi egyéb, mint cinikus önfényezés épp akkor, amikor úgy tűnik, hogy elértük a mélypontot? Úgy, kedves olvasóm - és ezt internetlakó lelkem legmélyéből mondom -, hogy ismét eljöttek a boldog napok.
Következzék személyes listám azokról a dolgokról, melyek okot adnak a látszólag katasztrofális események megünneplésére, melyek a Huszadik Század (valódi) utolsó évét jellemezték. Kívánom, hogy Önöknek is annyi örömet okozzanak, amennyit nekem.
1. A dotkom-milliomosok ismét fogadják hívásainkat. Csodálkozva (és talán kicsit irigyen) figyeltem, ahogy sok barátom három év alatt több pénzt keresett (papíron), mint amennyit egész életük során számítottak összegyűjteni. De a fiatal vezérigazgatók gyorsan növekvő vagyonához olyan felelősségek és kételyek társultak, melyek miatt sokkal kevésbé számítottak szórakoztató társaságnak, ha egyáltalán tudott velük találkozni az ember az irodai partikon kívül. Az ennek eredményeképp kialakuló neurotikus viselkedés még a pszichológiai folyóiratokba is bekerült több címszó alatt, mint például "frissen szerzett vagyon"-szindróma. Manapság ugyanezeknek a fiatal menedzsereknek jóval könnyebb a tárcája, és a szíve is. Lehet, hogy szegényebbek, de boldogabbak és vidámabb társaságot nyújtanak.
2. Ponzie (az amerikai Tribuszerné - a ford.) elhagyta a várost. Az egyetlen internetes befektetési történet, amelyről többet lehetett hallani a híradókban, mint a 90-es évek végi bikaerős tőzsdéről, az az internetes buborék 2000-beli kipukkanása volt. Mindenki megtanulta, néha saját kárán, hogy nem lehet exponenciális eredményelőrejelzéseket alapozni pusztán arra, hogy egy vállalkozásnak köze van az internethez. Az, hogy egy hálózat elméletileg végtelen nagyra nőhet, nem jelenti azt, hogy csomópontjai is korlátok nélkül növekedhetnek óriásira. Az internet sajnos egy távközlési infrastruktúra, nem pedig valamiféle titokzatos üzemanyag, amellyel a piramisjátékok racionálissá tehetők.
3. A tehetség győzedelmeskedik. Gondoljunk vissza arra az időre, amikor először jelentek meg olyan programok, mint a Photoshop, a Director és a Dreamwaver. Sokan attól tartottak, hogy nem lehet majd különbséget tenni a valódi művészek tehetsége és a tehetségtelen emberek által pár perc alatt összedobott oldalak vagy képek között. Ugyanez volt igaz számos más dologra, az üzleti tervektől az e-kereskedelmi programokig. Mostanára azonban hozzászoktunk a számítógépek profi kiállítású termékeihez, és a figyelmünk visszatért a tartalomra, így a valódi tehetséggel rendelkezők ismét előtérbe kerültek.
4. Az amatőr visszatér. A dolog másik oldalát nézve most, hogy az internet túljutott "profi online magazin" fázisán és az e-kereskedelmi robbanáson is, a figyelem ismét az emberek közti kommunikációra használható eszközök készítésére terelődött. Az Apple egyelőre nyereség nélküli új csapásiránya a fogyasztói szintű videokészítés. A legígéretesebb új webes vállalkozások jó példája a Blogger.com, ahol a felhasználók maguk jelentethetik meg saját naplójukat, és lehetőségük van az oldalt nyilvános vitára bocsátani. Az idei karácsonyi marketingnyomulás során digitális fényképezőgépeket és hangrögzítő eszközöket próbáltak rásózni a vásárlókra, tehát szintén olyan eszközöket, melyekkel saját médiát hozhatnak létre az emberek. Visszatért a "csináld magad" mozgalom, és úgy tűnik, hogy ez alkotja majd az internetes vállalkozások leginkább fenntartható csoportját.
5. A mindenki internetje visszatér. A felhasználók által létrehozott tartalom újbóli fontossá válása újraélesztette az internet decentralizált, alulról szerveződő ethoszát. Hamarosan eljön az az idő, amikor az emberek nem attól lelkesednek majd, amit az interneten találtak, hanem attól, amit ők raktak fel oda. Ennek következményeként az emberekben megnő az interaktív tér birtoklásánnak érzete.
6. Lakhatási költségek. A veszélyesen fellendülő ingatlanpiacok - olyan helyeken mint New York és San Francisco - végre kezdenek lenyugodni. Ahogy a dotkom cégek újabb és újabb alkalmazottakat bocsátanak el, és a gyorsjelentések visszarántják az újgazdagokat a földre, azok az emberek, akiknek túl drágává vált saját lakókörzete (tavaly ez történt velem is), végre fellélegezhetnek.
7. Jó befektetések. Talán sose volt ennél jobb idő arra, hogy a képzett befektetők belépjenek a technológiai részvénypiacra. A pánikszerű eladási hullám megfosztott számos kiváló céget a megfelelő értékeléstől, és számos új vállalkozást megakadályozott abban, hogy megszerezze azt a tőkét, amelyet megérdemel. Az internet ismét a vevők piaca.
8. Csökkenőben van a techno-fétisizmus. Felváltotta a valódi törekvés a személyes találkozásokra. Státuszszimbólummá vált az, ha valaki NEM hord magával tenyérszámítógépet vagy mobiltelefont, igyekszünk demonstrálni a digitális rabszolgaságtól való szabadságunkat. Ennek eredményeként a társas interakciókat ritkábban szakítják félbe a kütyük, mindenkinek javul az emésztése és a párkapcsolata.
9. A technológia olcsóbb lett. Az otthoni felhasználók új piacainak elérése érdekében a készülékgyártók és a szolgáltatók is egyre olcsóbb alternatívákat fejlesztenek ki a kilencvenes évek felfúvódott Wintel gépei helyett. Gondoljunk a videojáték-konzolokra, a set-top készülékekre, a kibővített Palm eszközökre, internetes készülékekre és a web-böngészésre alkalmas mobiltelefonokra.
10. Tisztább madárkalitka. Többé nem kell elolvasnunk az újságok üzleti rovatát.
Fordította: Kiss Bori
Forrás: Media-Squat