Koronavírus adatok

2021. nov. 30.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
András, Andor
-4 °C
5 °C

Virtuális életek, valós vagyonok

2007.04.28. 12:57
A virtuális világban jól megy a marketing, az ingatlan- és telekspekuláció, de a ruhatervezésben is jelentős a potenciál. A leggazdagabb Second Life-karakterek bankszámláinak környékén szaglásztunk.

A Second Life-ban egyre nagyobb pénzek forognak: az online játékban 2006-ban 116 játékos bevétele érte el az ötezer dollárt, vagyis 900 ezer forintot havonta. A Business Week utánajárt, kik a leggazdagabbak a virtuális világban - bár az adatok jó része becslés, elképzelhetjük, mennyit kereshettünk volna, ha nekünk jut eszünkbe előbb pár teljesen kézenfekvő ötlet.

Ailin Graef

Ailin Graef, alias Anshe Chung

Virtuális név: Anshe Chung Üzlet: Anshe Chung Studios, ingatlankereskedelem

A kínai származású német hölgy a Second Life első milliomosa, és leghíresebb figurája. Üres telkeket és lakóingatlanokat ad-vesz, építkezik, fejleszt és bérbe ad. Minden nyereségét visszaforgatja a játékba, ahol jelenleg 400 "sim" (65 ezer négyzetkilométeres virtuális földdarab) tulajdonosa, melyek üresen egyenként 1200-1600 dollár közötti értéket képviselnek. A teljes Anshe Chung-ingatlanbirodalom értéke tavaly novemberben lépte túl az egymillió dollárt.

Philip Rosedale

Philip Rosedale, alias Philip Linden

Virtuális név: Philip Linden Üzlet: Linden Lab, a Second Life fejlesztője és üzemeltetője

Az egykori RealNetworks-programozó 2003-ban indította el a Second Life-ot, amire 2006 őszén figyelt fel a média, és ekkorra datálható az igazi sikertörténet beindulása is. Tavaly októberben ünnepelték az egymilliomodik játékos regisztrációját, néhány hete pedig már az ötmilliós határ átlépését. Eleinte csak a nagyobb virtuális ingatlanokra kivetett néhány dolláros adó gyarapította a Linden Labs bankszámláját, februártól azonban van prémium előfizetés is, amit eddig 67 ezren választottak. "El Presidente", ahogy az általa épített világ lakói hívják, a becslések szerint eddig tízmilliót keresett a Second Life-fal.

Reuben Steiger

Reuben Streiger, alias Reuben Millionsofus

Virtuális név: Reuben Millionsofus Üzlet: MillionsOfUs, marketing-tanácsadás

Steiger a Linden Lab egyik első alkalmazottja, és éveken át üzleti vezetője volt, aztán tavaly ősszel kiszállt a cégből, és saját vállalkozást indított, ami a trendeket meglovagoló, és a Second Life-ba beköltöző cégek online bemutatkozását segíti, és a marketingkampányaikat intézi. Üzletfelei között olyan vállalatok találhatók, mint a Microsoft, a General Motors, a Toyota, a Sun, az Intel, a Coca-Cola, és a Warner Bros. Steiger karaktere személyesen ritkán jelenik meg a Second Life világában, a MillionsOfUs viszont 2007-ben hatmillió dolláros forgalmat vár.

Sibley Verbeck

Sibley Verbeck, alias Sibley Hathor

Virtuális név: Sibley Hathor Üzlet: Electric Sheep Co., marketing

A washingtoni programozó vállalkozása a MillionsOfUs mellett a másik leghíresebb marketinges cég a Second Life-ban; ma már több mint 50 főt foglalkoztat, és szintén céges megrendelők számára épít online főhadiszállásokat, szervez rendezvényeket - Sibley megfogalmazása szerint "élménydesigner szolgáltatásokat nyújt". Ők vitték be a Second Life-ba többek között a CBS-t, az AOL/Time Warnert, a Reuterst és a Sony BMG-t. Egy céges épület felépítéséért, vagy egy bemutató parti megszervezéséért 15 ezer dollár körüli összeget számláznak. Az Electric Sheep báránylogós pólója a Second Life egyik legismertebb márkája, a cowboykalapos Hathor pedig a legnépszerűbb karakterek egyike.

Alyssa LaRoche

Alyssa LaRoche, alias Aimee Weber

Virtuális név: Aimee Weber Üzlet: Aimee Weber Studio, marketing; *PREEN*, ruhatervezés

A 28 éves brit hölgy ruhák és animációk tervezésével és készítésével kezdte Second Life-karrierjét 2004-ben, és hamarosan a virtuális világ első számú divatdiktátora lett. Az elsők között volt, aki saját szigetet vett magának a játékban, majd a népszerűségét kihasználva ő is belevágott a külső cégek Second Life-os bevezetésébe és marketingjébe. Az Aimee Weber Studio havi két-három partit tart olyan cégeknek, mint az IBM vagy az NBC - egy-egy ilyenért a mindössze ötfős csapat 30 és 100 ezer dollár közötti összeget kasszíroz. Aimee a fő szervezője a Second Life Relay For Life nevű jótékonysági rendezvénysorozatnak is, aminek keretében tavaly 41 ezer dollárt adományoztak a rák gyógyításának kutatására (az idei cél 75 ezer).

Adam Frisby

Adam Frisby, alias Adam Zaius

Virtuális név: Adam Zaius Üzlet: DeepThink, ingatlankereskedelem

Az ausztrál egyetemista luxusingatlanokkal kereskedik; saját szigete, az Azure Island a Second Life legfényűzőbb területe, vulkánokkal, dzsungelekkel, és a játék legdrágább palotáival. Azure Islanden lakni státusszimbólum, és ezt a DeepThink alaposan ki is használja: 150 és 330 dollár közti áron adja az üres telkeket, amik után aztán még bérleti díjat is szed. Adam számára a Second Life nem a második, hanem az első számú élet: 2002 óta (már a játék korai bétatesztjeiben is részt vett) napi 18 órát tölt becsatlakozva, az időeltolódás miatt reggel háromtól. Cégének tervezett forgalma idén eléri a 800 ezer dollárt.

Kevin Alderman

Kevin Alderman, alias Stroker Serpentine

Virtuális név: Stroker Serpentine Üzlet: Strokerz Toys, virtuális szex

A floridai grafikus digitális alteregója, Stroker Serpentine a Second Life pornókirálya. Társkereső szolgálattal kezdte 2004-ben, majd felépített egy piroslámpás negyedet, amit később egész várossá bővített, és 50 ezer dollárért adott el tavaly nyáron egy holland játékosnak - ennek az üzletnek nagy része volt abban, hogy a média felfigyelt a Second Life-ra. A város árából Stroker szexuális játékszerekkel foglalkozó céget indított, ami napi 1000-1500 dolláros forgalmat bonyolít. Alderman szerint a Second Life lakóinak 60 százaléka kipróbálja az online szexet, és "...ezen nyilvánvaló módon meggazdagodhat az, aki kellően gátlástalan és perverz. Miért ne én legyek az?"

Peter Lokke

Peter Lokke, alias Cruical Armitage

Virtuális név: Crucial Armitage Üzlet: Crucial Creations, ruhatervezés

A divattervezés a Second Life egyik legáltalánosabb pénzkereseti forrása. A New York-i Peter Lokke 17 évig dolgozott egy szupermarket vezetőjeként, aztán idén januárban feladta az állását, hogy egész nap a Second Life-fal tudjon foglalkozni. Divatcége 70 üzlettel rendelkezik a virtuális világban, és az olcsó tömegtermelésre állt rá: 75 centért lehet egy menő Cruical-ruhát vagy cipőt beszerezni, és ez éves szinten 100 ezret hoz a Cruical Creations konyhájára. Peter női alteregója, Crucial Armitage a cég arca és első számú modellje.

Cristiano Diaz

Cristiano Diaz, alias Cristiano Midnight

Virtuális név: Cristiano Midnight Üzlet: Snapzilla, képmegosztó hálózat; ANOmations, animáció

A kanadai programozó egyedi karakteranimációk tervezésével és árusításával kezdte a karrierjét, majd belekóstolt az ingatlanbizniszbe (övé a Second Life legmenőbb szállodája, az Azure Hotel), végül 2005-ben indította be jelenlegi vállalkozását, a Snapzillát. A Flickrre emlékeztető képmegosztó oldal használata ingyenes, havi 700 ezer látogatója van, és hirdetésekkel évi 33 ezer dollárt termel (amit egyelőre nagyrészt elvisz az oldal fenntartása).

Adam Anders

Adam Anders, alias Barnesworth Anubis

Virtuális név: Barnesworth Anubis Üzlet: Tableau, ingatlanfejlesztés; Barnesworth Anubis, ruhatervezés, lakberendezés

Adam Anders a már említett Electric Sheep egyik alkalmazottja, de szabadidejében privát üzleteket is futtat. Saját szigetén ingatlanokat ad bérbe, bevételeinek nagyobb része azonban a divatcikkekkel és lakberendezési tárgyakkal foglalkozó üzlethálózatából származik. Éves szinten 110 ezer vásárló hagy nála egy és tíz dollár közötti összegeket.

Második élet
A Second Life közel hatmillió regisztrált felhasználóval rendelkezik, de hogy ebből mennyi a valós, aktív játékos, nehéz megbecsülni. Az egyszerre becsatlakozottak száma 20 és 35 ezer között mozog. A játékba - bár a fejlesztők szeretik inkább a metaverzum kifejezést használni - ingyenesen lehet bekapcsolódni, a tízdolláros havidíj sem kötelező, de különféle juttatásokkal és előjogokkal jár (például csak fizető felhasználóknak lehet saját ingatlanuk). A játék valutája a Linden Dollar, tetszőlegesen oda-vissza váltható igazi dollárra; a jelenlegi árfolyamon kb. 270 virtuális zöldhasú ér egy igazit. A Second Life-ban nincsen igazi cél, legyőzendő ellenfél, teljesítésre váró kihívás. Éppen ez benne a lényeg: ez hatalmas, látványos, 3d-s chatszoba, amiben - mint látjuk - hatalmas pénzek mozognak...