További Üzlet cikkek
Szinte ép ésszel már fel sem fogható mértékben növekedett a MySpace közösségépítő szájt vagy a YouTube videomegosztó szájt az elmúlt hónapokban. Előbbit a News Corp médiabirodalom vásárolta fel még 2005-ben, utóbbit pedig tavaly a Google szerezte meg, 1,6 milliárd dollárért.
Az impresszív növekedés és a felvásárlások híre erős bizalmat ébresztett a közösségépítő szolgáltatások iránt. Ha korábban naponta jelentek meg startupok, vagyis szárnyaikat bontogató, kockázati tőkebefektetőkre ácsingózó induló webes szolgáltatások, akkor a nagy felvásárlásokat követően ez a szám a duplájára nőtt.
Hol a pénz az ingyen tartalomban?
Nem elég azonban sikeres szolgáltatást építeni, ki is kell tudni venni belőle a pénzt. Egy brit elemzőcég, a Screen Digest szerint bár 2010-ben már 44 milliárd videostream lesz elérhető a weben, az online videók piaca csupán az összes online bevétel 15 százalékát fogja kitermelni.
Ezzel együtt a közösségi videoszájtok növekedése meggyőző volt: tavaly már az összes online videofogyasztás 47 százalékát a felhasználók által feltöltött videoklipek tették ki. A Screen Digest elemzője, Arash Amel szerint a bevételtermelési probléma nem csak a videomegosztóknál jelentkezhet. A dilemma általánosabb: hogyan lehet nagy bevételre szert tenni az ingyen kínált online tartalommal?
Az egyik félelem, hogy a felhasználók által előállított tartalom nem mindig olyan, ami mellett szívesen hirdetnek a cégek. Egy másik jogosnak tűnő aggodalom pedig az lehet, hogy a felhasználók jelentős része nem fogadja el a tartalmak tőszomszédságában megjelenő nagymennyiségű hirdetést, és másik szolgáltatást keresnek maguknak.
Mielőtt elkezdenénk sajnálni a közösségi szájtok üzemeltetőit, nem árt felidézni, hogy már tavaly is 200 millió dollár körüli reklámbevételre tettek szert, és a médiaelemző cég szerint 2010-re ez az érték meg fogja közelíteni a 900 millió dollárt. Arash Amel szerint ezek a bevételek a jövőben is kiegészülnek a licencdíjakkal, a digitális értékesítéssel, a különböző fizetős premium szolgáltatásokkal, vagy éppen a kapcsolt online filmkölcsönzéssel.
Optimista amerikai várakozások
Míg a brit elemzőcég kérdésesnek látja a videomegosztók bevételtermelő képességét, addig az eMarketer év elején közzétett előrejelzése sokkal kedvezőbb képet mutat. A kutatócég szerint 2007-ben is a keresők, a videotartalmak és egyéb webkettes, közösségi szolgáltatások hajtják majd az online hirdetési piacot. Az eMarketer becslései szerint idén az amerikai online reklámköltések megközelítik majd a 20 milliárd dollárt, ami az előző évi értékhez képest 18,9 százalék körüli növekedést jelenthet. Ennek legnagyobb szeletét, több mint negyven százalékát, továbbra is az online keresőszolgáltatások adják.
Éppen a brit Screen Digest várakozásaival ellentétes az eMarketer prognózisa. Szerintük az online videotartalom lesz az internetes reklámbevételek másik fő motorja. David Hallerman, az eMarketer elemzője szerint sok hirdető keresi a módját annak, hogy miként tudná hatékonyan megjeleníteni termékét az ilyen tartalmaknál. A bannerektől egészen a videók előtt lejátszott reklámvideókig széles skálán mozognak az ötletek. Előrejelzésük szerint idén az online videotartalmakhoz kapcsolódó hirdetési költések elérhetik a 775 millió dollárt az Egyesült Államokban.
A Web 2.0 másik fontos pillérei az eMarketer szerint is a közösségépítő szájtok maradnak. Az amerikai piacra vonatkozó előrejelzéseik szerint 865 millió dollárt fognak elkölteni ilyen szájtokon a hirdetők. Összehasonlításképpen: ez az összeg tavaly még csak 350 millió dollár körül volt. Az elemzők alapvetően a Google-től várják, hogy előrelendíti a két nagy közösségi szájt hirdetési bevételeit. Hiszen a Google nem csak a YouTube tulajdonosa - itt a videohirdetésekben lesznek a legnagyobb lehetőségek -, de korábban megállapodást kötött a News Corppal is, melynek értelmében a következő években ők szolgáltatják a MySpace-nek a szövegalapú hirdetéseket és ők üzemeltetik a közösségi szájt keresőjét is.
Itthon is ráharapnak a hirdetők
Magyarországon kétségtelenül a legnépszerűbb újwebes szolgáltatás az iWiW. A T-Online tulajdonába tartozó közösségépítő szájtot - a Webaudit adatai szerint - stabilan 6-800 ezer netező használja naponta. Bár bevételekről nem szívesen nyilatkoznak a magyar cégek, egyes piaci pletykák szerint az iWiW tavaly listaáron 400 millió forint körüli reklámbevételre tett szert. A T-Online szerint ebből a tiszta bevétel 200 millió.
A második legnépszerűbb magyar közösségépítő szájt (2-300 ezres napi egyedi látogatószámmal) a MyVIP, melynek reklámbevétele listaáron tavaly 30-40 millió körül lehetett, míg a Videobomb videomegosztó szájt 15-20 millió forint bevételre tehetett szert hirdetésekből.