További Üzlet cikkek
A vásárlás sokszor gyötrelmes megpróbáltatás. Órákon át böngészhetjük a kereskedőportálokat és a hirdetési újságokat, persze a leírások általában hiányosak és pontatlanok, és a termékeket lehetetlen rendesen összehasonlítani. Néha tucatnyi boltot kell végigjárni, mire magabiztosan eldönthetjük, mit érdemes venni, és csak ezután kerülhet sor a legjobb ajánlat kiválasztására.
A Yabe portál annyiban változtatja meg a vásárlás folyamatát, hogy az utolsó fázissal egyáltalán nem kell törődni. A felhasználó beírja a termék nevét, kiválasztja a kategóriát, megadja a különleges igényeit, és ölbe tett kézzel megvárja, amíg a kereskedők előrukkolnak az ajánlataikkal.
Tesztünkben egy számítógépes egeret próbáltunk venni. A regisztráció egyszerű volt, néhány adat magadása után máris elkészíthettük a kívánságlistánkat. Néhány napon belül megérkeztek az első ajánlatok, mindegyikről emailben kaptunk értesítést. Sokalltuk az összeget, ezért inkább tovább vártunk. Hamarosan még több kereskedő talált ránk, míg végül egy vidéki cég kétezer forinttal a többiek alá ment.
A rendszer közvetlen összeköttetést biztosít a vevő és az eladó között, így megkérdezhettük, hogy az árban benne van-e a házhoz szállítás díja. Az egyik boltban csak egy bizonyos összeghatár felett hozzák ki a termékeket, a másik ajánlattevő pedig még nem válaszolt (márpedig nem fogunk Veszprémig menni egy egérért). Persze vannak olyan esetek is, amikor a kereskedőnek van szüksége több információra. Egy motorindítós riasztót kereső vevő három levélváltás után megtudta, hogy legújabb a Ford Focusba nem kaphat motorindítós riasztót, mert az zavarná az elektronikát, és ez alapján módosíthatta az ajánlatkérés feltételeit.
Végül az egérre kért ajánlat elérte az általunk várt árat, és ennek köszönhetően háromezer forinttal olcsóbban megvehetnénk az egeret, mint ha rögtön az első ajánlatra lecsaptunk volna. A tender lezárása esetén a rendszerben keletkezne egy anonim bejegyzés arról, hogy a vásárlás sikeres volt. A sikeres tenderekre kattintva mások azonnal kapcsolatba léphetnének a győztes kereskedővel, ezzel ők gyorsabban, ajánlatkérés nélkül megszerezhetik az adott terméket.
Katona Ádám, a Yabe társalapítója elmondta, hogy a tenderek 15-20 százaléka sikeres, ami azzal magyarázható, hogy a magánszemélyek sokszor csak kipróbálják a rendszert, összevetik az árakat a többi árukereső portálon szereplő árakkal. Megtehetik, mert a Yabe használata nem jár semmilyen kötelezettséggel. A vevő akár szubjektív szempontok alapján is kiválaszthatja a győztest, akár az is döntő lehet, hogy egy eladó részletes és pontos információkat ad a termékéről.
Most a vevők és az eladók is ingyen használhatják a portált. Katona szerint a Yabe több lehetőséget is kínál nekik a bevételszerzésre: reklámokat helyezhetnek el a tenderek mellett, ajánlatokat küldhetnek a regisztrált felhasználóknak. Mivel a rendszerbe belépett közel négyezer kereskedő abból profitál, hogy közvetlen kapcsolatba kerülhet a vevőkkel, érthető, hogy a Yabe tőlük is megpróbálhat kérni némi részesedést, például ügynöki jutalék fomájában.