Az utcai parkolók utolérték a 21. századot
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
Elhatározta az V. kerület, hogy a parkolásért beszedett pénz egy részét az autósokra költi, hogy kényelmesebben és gyorsabban tudjanak parkolóhelyet találni, és ezáltal a környezeti terhelés is csökkenjen. A 135 modernizált pakolóhelyet a Vodafone segítségével alakították ki, és a terveikben van, hogy végül fokozatosan az egész kerületre, majd akár egész Budapestre kiterjesszék a rendszert.
„Régóta mindent elkövetünk azért, hogy a belvárosi tranzitforgalmat csökkentsük, próbálunk parkolóhelyeket teremteni, hogy megszüntessük az áthaladó forgalmat. Erről viszont azt is tudni kell, hogy a forgalom 30 százaléka parkolóhelyet keres, és az autósok akár 15-20 percet is eltöltenek a keresgéléssel” - mondta Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület polgármestere.
Ez a szűk utcákban zajterhelést és porterhelést okoz, az autós pedig stresszesek lesznek.
Az együttműködés eredménye egy applikáció, amelynek a felületén egy térkép látható, és ezzel megtalálhatók a Papnövelde és az Irányi utcában, illetve ezek néhány keresztutcájában a felokosított utcai parkolóhelyek. A helyek picike kis érzékelőkkel látták el, és a telefonon futó appban egy piros pötty jelzi a foglalt, zöld pötty a szabad parkolóhelyeket.
Aki látja, hogy nincs szabad hely, az nem fog bejönni a kerületbe
- mondta Szentgyörgyvölgyi Péter. Mint a polgármester elmondta, az év végéig tesztelik tovább a rendszert, ezt követően fogják lépcsőzetesen folytatni a fejlesztést.
Kézzel fogható fejlesztés
„Egy olyan dolgot mutattunk be, ami a technológiát közvetlenül az utca emberének a kezébe adja, és műszaki felkészültségtől függetlenül használhatják.” - mondta Király István, a Vodafone vezérigazgató helyettese. Aztán persze azokat a technikai részleteket is elmondta, amikről az átlag felhasználónak már nem feltétlenül kell tudnia.
Az aszfaltba mélyen besüllyesztett szenzor NB-IoT kapcsolaton, azaz keskeny sávú, a dolgok internetéhez kialakított hálózati megoldással folytat adatkommunikációt a szerverekkel.
Erről három dolgot érdemes megjegyezni:
- kis adatátvitelre érdemes használni
- kicsi az energiaigénye,
- sok fogyasztót lehet vele kiszolgálni
Egy kis hengert fúrtak le a parkolóhelyekre, és a felszínről csak egy kis korong látszik. Emögött van egy SIM-kártya a megfelelő kommunikációs modullal, és egy magnetométer biztosítja a hely fölé kerülő fémtárgy, az autó érzékelését.
Nyilván egy szenzor fölé húzott fémkukával kijátszható a rendszer, műanyag kukával viszont nem.
- mondta Király István.
A szenzorban elem van, nem aksi, így nem kell foglalkozni a töltéssel, és nem kell a helyszínhez áramot odavezetni. Öt évre garantált az élettartam, és egy nagyon egyszerű fúrási technológiával kivehető az eszköz, hogy kicseréljék benne az elemet.
Király István abban bízik, hogy amikor Budapesten már tízezer ilyen okos parkolóhely lesz, mindenkinek egyértelmű lesz, hogy ilyen applikáció segítségével próbál parkolni.
A Vodafone egyébként egy európai szintű NB-IoT hálózatot épít, amely az egyik legnagyobb ilyen lesz a világban. A szolgáltató célja, hogy egyetlen cellában közel 50 ezer eszközt tudjon kiszolgálni, fennakadás vagy torlódás nélkül.