Az osztály legfiatalabbját könnyen ítélik figyelemzavarosnak
Egy osztály legfiatalabb tanulójáról nagyobb valószínűséggel mondják ki, hogy figyelemzavaros, mint idősebb társairól, ezt állapították meg ausztrál kutatók. "Úgy tűnik, világszerte előfordul, hogy tanárok az osztályukban a legfiatalabb tanulók éretlenségét összetévesztik a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD). Bár az ADHD-t nem a tanárok diagnosztizálják, de általában ők javasolják elsőként egy gyerek ADHD-vizsgálatát" – emlékeztetett Martin Whitley, az ausztrál Curtin Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője hétfői közleményében. Az ADHD-t két biológiai markerrel vagy fizikai teszttel vizsgálják, a tanárok jelentései azonban megalapozzák a diagnózist, magyarázta Whitney.
A Journal of Child Psychology and Psychiatry című folyóiratban megjelent tanulmány a világ több országában – köztük az Egyesült Államokban, Németországban, Izraelben, Norvégiában és Ausztriában – vizsgált 14 millió gyermek eredményein alapult. A kutatás megállapította, hogy leggyakrabban az osztály legfiatalabb tanulóinál állapítottak meg ADHD-t és kezelték őket emiatt gyógyszerrel. A tanulmány rámutatott annak fontosságára, hogy a tanárok, orvosok és szülők vegyék figyelembe a gyerekek életkori jellemzőit, és az osztály legfiatalabb tanulóinak hagyjanak elegendő időt arra, hogy elérjék a szükséges érettséget.
A tökéletesen normális, életkorból fakadó éretlenség összekeverése az ADHD-val csak a problémák egyike. A kialvatlan, iskolai zaklatástól szenvedő, bántalmazást elszenvedett vagy más problémákkal küzdő gyerekeket ugyancsak gyakran könyvelik el figyelemzavarosnak, mutatott rá a Journal of Child Psychology and Psychiatry folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője, Jon Jureidini. Ezzel nemcsak az a baj, hogy indokolatlanul gyógyszerezik ezeket a gyerekeket, hanem az is, hogy a valódi problémájukat nem fedezik fel és orvosolják, tette hozzá az Adelaide-i Egyetem professzora. (MTI)