- Tech-Tudomány
- magyar tudományos akadémia
- innovációs és technológiai minisztérium
- palkovics lászló
- finanszírozás
- akadémia
Ők 14-en világítják át az MTA-t
Közleményt adott ki az MTA arról, hogy összeállt a működésüket és gazdálkodásukat átvilágító vegyesbizottság névsora. Az átvilágítás a kormánnyal folyó vitában az egyik sarokpont: miután a kormány gyakorlatilag megszüntette volna az Akadémia anyagi függetlenségét, hosszú üzengetés- és tárgyalássorozat indult a két fél között.
Ennek közepette találták ki a felek, hogy előbb világítsák át az intézmény működését, aztán utána folytassák a vitát arról, hogy milyen változtatásokra is van pontosan szükség az MTA-t illetően.
Az átvilágító bizottságba az Akadémia, majd az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) is delegált 7-7 tagot, az így kialakult névsor a következő:
Az MTA-t képviselő hét tudós a következő:
- Török Ádám főtitkár
- Barnabás Beáta főtitkárhelyettes
- Vékás Lajos alelnök
- Freund Tamás alelnök
- Bokor József alelnök
- Kertész András osztályelnök, MTA Nyelv- és Irodalomtudományok Osztálya
- Prószéky Gábor igazgató, MTA Nyelvtudományi Intézet
A Kormányt képviselő hét tudós:
- Kásler Miklós, az MTA doktora, miniszter
- Merkely Béla, az MTA doktora, rektor
- Sótonyi Péter, az MTA doktora, rektor
- Závodszky Péter, az MTA rendes tagja
- Fülöp Zsolt, az MTA doktora
- Maróth Miklós, az MTA rendes tagja
- Lánczi András, kandidátus, rektor
A bizottságnak ki kell dolgoznia az átvilágítás szempontjait, módszereit és ütemtervét.
Az MTA továbbra is alapvetőnek tartja, hogy az átvilágítás nemzetközi szakmai normák szerint történjen, független, hazai és külföldi szakemberek bevonásával. Ennek eredményét mind az MTA, mind az ITM fogadja el a további egyeztetések alapjául, írta az MTA. Azt is kérik, hogy az átvilágítás lezárása előtt ne szülessen döntés az MTA kutatóhálózatának struktúrájával vagy működésével kapcsolatban.
Az ITM elvárása, hogy a szakmai átvilágítás eredményei alapján mielőbb megtörténjen az intézményi struktúra felülvizsgálata. Az átvilágításnak a lehető leghamarabb, legkésőbb 2019 tavaszáig meg kell valósulnia, írja közleményében az MTA.