Az Apple mostantól titkolja, mennyi iPhone-t ad el
Az Apple bejelentette, hogy a következő pénzügyi jelentésétől kezdve nem hozza nyilvánosságra, mennyi iPhone-t adott el az aktuális negyedévben. Ehelyett az összes telefoneladásból származó bevétel lesz a publikus adat, amivel dolgozhatnak az elemzők, illetve ami alapján a befektetők eldönthetik, kell-e nekik Apple-részvény. Ez apró technikai változtatásnak tűnik, de szakértők szerint valójában komolyabb folyamatok vannak a háttérben.
Az okostelefonok piaca elérte a zenitet, megállt a növekedés, az emberek aránylag ritkán cserélik le a telefonjaikat, olyan vásárló meg már nagyon kevés van, aki élete első telefonját venné. Ebből adódik, hogy az eladások jó esetben stagnálnak, de inkább csökkennek, és az egész iparág a kiutat keresi a szorult helyzetből. Az Apple-nek elég egyszerű megoldást sikerült találni: nekiálltak emelni az iPhone új generációinak árát, és reménykedni, hogy a marketing teszi a dolgát, és az emberek megveszik magasabb áron is a készülékeket. Egyelőre úgy tűnik, bevált az ötlet, az idei iPhone-generáció legdrágább tagja már 1500 dollárba (itthon közel 600 ezer forintba) kerül, de ennyiért is viszik mint a cukrot.
A befektetők felé mutatott számoknál ezért szeretnék elhallgatni a csökkenést mutató példányszámokat, és érvelnek amellett, hogy úgyis csak a bevétel számít. Elemzők viszont azt mondják, egy ilyen fontos információ (az Apple bevételének több mint a felét az iPhone adja) visszatartása alapvetően rendíti meg a cégbe vetett bizalmat. A tőzsde első reakciója mindenesetre elég negatív volt: a cég részvényárfolyama a hír után 7%-ot zuhant, ami az Apple értékéből kb. 70 milliárd dollárt tüntetett el. Azóta kicsit összeszedte magát az árfolyam, de még mindig jóval a bejelentés előtti szint alatt van.