Rengeteg személyes adatot mutatott a Facebook a tech óriásoknak
Több száz oldalnyi belső dokumentum és több mint hatvan emberrel beszélgetve derítette fel a New York Times, hogy a közösségi portál miként szövetkezett a világ legnagyobb tech cégeivel, hogy a 2,2 milliárd felhasználó személyes adataiból mindenki többet profitáljon.
Éveken át jóval több személyes információt megszereztek rólunk ezek a cégek, mint amennyit bevallottak. A kiemelt üzleti partnerekre gyakorlatilag nem voltak érvényesek a Facebook adatkezelési a irányelvei.
A New York Times által megszerzett dokumentumok alátámasztják, hogy a személyes adatok lettek a digitális korszak legértékesebb árucikkei, és ezzel elképesztő mértékben kereskednek a Szilícium-völgy óriáscégei. Mik voltak a megállapodások előnyei?
- A Facebook több felhasználóra tett szert, ezáltal nőttek a bevételei
- A partnerek olyan funkciókhoz jutottak, amelyekkel vonzóbbá tehették a termékeiket
Néhány példát is felsorol a New York Times: a Microsoft Bing keresőmotor láthatta a Facebook-felhasználók ismerőseinek a nevét, a Netflix és a Spotify privát üzenetek tartalmát láthatta. A közösségi portál nem adta el az adatokat, hanem az üzleti érdekeit szem előtt tartva a saját oldalán biztosított nagyobb hozzáférést a partnereinek.
Összesen több mint százötven vállalat részesült extra előnyökben, és a tech cégeken kívül kereskedők, autógyártók és médiavállalatok is hozzáfértek adatokhoz. Az extra hozzáférést adó szerződések egészen 2010-ig nyúlnak vissza, és mindegyik érvényes volt még 2017-ben is. Az appok havonta több százmillió ember adatait dolgozták fel.