Befellegzett az A380-nak
További Tech-Tudomány cikkek
Az Airbus csütörtökön bejelentette, hogy 2021-ben fogják leszállítani az utolsó megrendelt A380-ast, méghozzá az eddigi példányok fő vásárlójának, az Emirates légitársaságnak. A vállalat vezérigazgatója, Tom Engers beismerte, hogy nem rendelkeznek számottevő megrendelésekkel a típusra, dacára annak, hogy mindent megtettek az elmúlt években, hogy az A380-at más légitársaságok szemében is kívánatossá tegyék. Ezért nincs okuk arra, hogy fenntartsák a termelést.
A döntés akár 3500 ember munkahelyét is veszélybe sodorhatja az elkövetkező három évben.
Az A380-as a világ legnagyobb utasszállító repülőgépeként először 14 éve emelkedett a magasba. De azóta kiderült, hogy téves volt az Airbus azon várakozása, hogy a légi közlekedés bővülése hatalmas repülők tömegének szolgálatba állítását teszi majd szükségessé a legnagyobb forgalmat lebonyolító repterek között.
Az Airbus eddig mindössze 234 A380-ast szállított le, ez pedig a negyedét sem éri el a tervekben szereplő 1200-as számnak. A légitársaságok a Superjumbók helyett inkább a könnyebb, flexibilisebb, hatékonyabb üzemanyag-fogyasztású típusok mellett tették le a garast. Ez átalakította a legforgalmasabb repülési útvonalak struktúráját is, és a forgalom immár sokkal kevésbé koncentrálódik a legnagyobb légi forgalmi csomópontok közötti járatokra.
Az utasok szerte a világon szerettek ezzel a nagyszerű repülővel utazni, így a mai döntés kivételesen fájdalmas a számunkra. De nem szabad elfelejtenünk, hogy az A380-asok még sok évig közlekedni fognak, hiszen a cégünk továbbra is teljes terméktámogatást nyújt a típushoz.
- jelentette ki a vezérigazgató. Az A380-as vergődéséről már évek óta lehetett tudni. Gyakorlatilag két légitársaság, az Emirates és az ausztrál Qantas tartotta még benne a lelket azzal, hogy mindenki mással ellentétben ők rendeltek belőle. De ennek vége szakadt, hiszen röviddel a Qantas után az Emirates is törölte a megrendelései nagy részét. Az emírségekbeli légitársaság a nemzetközi trendeknek megfelelően inkább
70 kisebb gépet rendel az Airbustól, a sokkal sikeresebb A330-as, illetve az A350-es típusokból.
Az Emirates igazgatója, Ahmed bin Saeed Al Maktoum sejk megértésének adott hangot nyilatkozatában, de a gazdasági racionalitások ellen ők sem tudnak harcolni.
Csalódottak vagyunk, amiért vissza kellett vonnunk a rendelésünket, és szomorúsággal tölt el minket, hogy a program fenntarthatatlanná vált. De el kell fogadnunk a helyzetet, és az A380-asok még jóval 2030 után is a flottánk pillérjeit fogják jelenteni.