Brit vizsgálóbizottság: A Facebook digitális gengszter módjára működik
További Tech-Tudomány cikkek
A hónapok óta tartó vizsgálat egy korábbi ülésén a brit adatvédelmi hivatal szerepét betöltő Information Commissioner's Office (ICO) kinyilvánította, hogy ha a Facebook nem változtat gyökeresen az üzleti modelljén, azzal azt kockáztatja, hogy az emberek bizalma mindörökre megszűnik iránta. Az ICO emellett arra szólította fel a Facebookot, hogy a korábbi dezinformációs kampányok megismétlődésének megelőzése érdekében
„etikai reklámszünetet” tartson a választások idején.
A vizsgálóbizottság együttesen vizsgálta a Facebook saját adatkezelési gyakorlatát, amelynek révén a saját bevételeiket növelték, például a felhasználók adatait a hirdetők rendelkezésére bocsátva, illetve a Cambridge Analytica nevű cég tevékenységét is, amelyről a Facebook azt állítja, hogy megsértette a cég irányelveit, amikor felhasználók millióiról készített politikai profilt, hogy a nekik szánt hirdetésekkel befolyásoljon választásokat.
A bizottság jelentése azzal vádolja a Facebookot, hogy üzleti modellje az emberek adatainak rosszhiszemű kiárusításán alapszik:
Ahelyett, hogy a Facebook fellépett volna a visszaélésszerű appok ellen, minthogy az ellenintézkedéseire semmiféle bizonyítékot nem szolgáltatott, valójában együttműködött ezekkel az alkalmazásokkal, és ez az üzleti modelljének integráns részét képezte.
Kijelentik emellett, hogy semmi sem utal arra, hogy bármit is beváltottak volna azokból az ígéretekből, amelyeket a jelentés megfogalmazása szerint „PR-kríziskezelő módba kapcsoló” Mark Zuckerberg tett, miután a Facebook valós üzleti modellje nyilvánosságra került.
A jelentés nem szűkölködik az erős kijelentésekben:
A Facebookhoz hasonló vállalatoknak nem szabad hagyni, hogy digitális gengszterekként viselkedjenek az online világban, és azt képzelhessék magukról, hogy ők a törvények felett állnak. (...) A nagy techcégeknek nem szabad engedni, hogy exponenciálisan terjeszkedjenek, anélkül, hogy megfelelő szabályozó felügyelet alá tartoznának.
A dokumentum emellett így fogalmaz: „Ha a vállalatokból monopóliumok lesznek, akkor bármely gazdasági szektorban fel lehet őket darabolni. A Facebook személyes adatokat kezelő gyakorlata, illetve ezek felhasználása a politikai kampányokban, a szabályozó hatóságok elsődleges fontosságú és igazolható vizsgálati területei közé tartozik. A Facebook nem rázhat le magáról minden szerkesztői felelősséget azon tartalmak esetében, amelyeket a felhasználói osztanak meg a felületein."
Forrás: TechCrunch