Mária
Index - In English In English Eng

Úgy tűnik, mégsem pöfékelnek szuperszelet a haldokló csillagok

2019.02.25. 17:13 Módosítva: 2019.02.25. 18:36

Mégsem szuperszelet, hanem az eddigi feltételezésekhez képest csak „szellőt” bocsátanak ki a haldokló csillagok. A Nature Astronomy című szaklapban megjelent tanulmány szerint az eddig hitt anyagmennyiségnek csak tíz százalékát veszítik el ebben az időszakban a csillagok.

A kis tömegű csillagok, mint amilyen a Nap is, életük végén vörös óriássá fújódnak fel. Eddig a kutatók azt feltételezték, hogy ennek a fázisnak a végén több száz éven át hatalmas mennyiségű gázt és port bocsátanak ki környezetükbe. Ez a szuperszélfázis.

Az új megfigyelések szerint azonban ezen tömegnek csak tíz százalékát bocsátják ki ekkor. A vörös óriás a kistömegű csillagok fejlődésének látványos szakasza. A Nap is így fogja végezni. Ha ötmilliárd év múlva elhasználja a belsejében lévő, a magfúzióhoz szükséges hidrogénraktárát, jelenlegi mérete több százszorosára fog fújódni. Eközben elnyeli a belső bolygókat, a külsőket pedig izzásba hozza. Végül egy fénytelen, összetett fehér törpévé zsugorodik.

A Herschel űrteleszkóppal a vörös óriásokat célzó eddigi megfigyelések az úgynevezett szuperszélfázis létére utaltak, amelynek során több száz éven át hatalmas mennyiségű gázt és port adnak le a környezetüknek. A kutatók azt feltételezték, hogy akár 100 földtömegnyi anyag is az űrbe kerülhet így egy év alatt.

shutterstock 263571152
Fotó: Shutterstock

„Ez még számunkra, csillagászok számára is hihetetlenül nagy mennyiségű csillaganyagot jelent, amely viszonylag rövid idő alatt lökődik ki” – mondta Franz Kerschbaum, a Bécsi Egyetem Asztrofizikai Intézetének kutatója. A tudósok sikertelenül kutattak ekkora mennyiségek kilökődésének megfelelő mechanizmusok után. „Az ilyen nagyarányú tömegveszteséggel a csillagok nem élhetnek eleget ahhoz, hogy egyáltalán megtaláljuk őket” – állítják a kutatók.

Egy nemzetközi kutatócsoport a Chilében lévő, jelenlegi legnagyobb teljesítményű rádiótávcső-rendszer, az Atacamai Nagyméretű Milliméteres Hálózat (ALMA) segítségével pontosan megmérte azon gázok eloszlását, tömegét és sebességét, amelyeket a vörös óriások az elmúlt néhány ezer évben kibocsátottak.

Két megfigyelt óriáscsillag esetében észlelték, hogy a csillagszél spirálisan áramlik a vörös óriás felől. Ennek oka, hogy mindkét objektum valószínűleg kettős csillag. A csillagpartner viszont a haldokló csillag leple mögött nem látható közvetlenül. „Ott van azonban a gáz- és porfelhőben, és a gravitációs erejével kényszeríti erre a pályára a csillagszelet” – magyarázta Kerschbaum. A vörös óriások tehát nem a Föld tömegének százszorosának megfelelő gázt és port bocsátanak ki, hanem csak annak mintegy tizedét. „Ez azt jelenti, hogy nincs több ellentmondás, minden illeszkedik” – mondta a tudós.