
Súlyos kérdéseket vet fel a Boeing lezuhanása

További Tech-Tudomány cikkek
-
A felhasználók szemébe hazudott az Apple
- Mintegy 200 ezer járművet hívtak vissza a világ legnagyobb autógyártói
- Nem lankad az orosz–amerikai küzdelem a kibertérben
- Grönland nem fogja lerohanni magát: az Egyesült Államok már teszteli, mire képes a sarkkörön túl
- Fontos chipgyártási monopóliumot törhet meg Kína
Hétvégén, 150 utassal a fedélzetén lezuhant egy Boeing 737 Max 8 repülőgép Etiópiában, és a balesetet senki sem élte túl. A járat pilótái megkapták az engedélyt, hogy visszatérjenek Addisz-Abeba repterére, ám hat perccel felszállás után elvesztették velük a kapcsolatot, és a repülőgép a várostól 56 kilométerre északkeletre lezuhant. Ez volt a második alkalom, hogy a repülőgéptípus katasztrofális balesetet szenvedett. Tavaly októberben Indonéziában vesztette életét 189 ember, amikor a Lion Air járata kísértetiesen hasonló körülmények közt csapódott az óceánba.
Fejlett technológiák, gazdaságos működés jellemzi a 737 Maxot, amely a Boeing eddigi legnépszerűbb repülőgépe.
Világszerte használják, többnyire közepes távolságokban, az európai utasok általában az Egyesült Államok keleti partjára – főleg New Yorkba – tartó járatokon találkozhatnak vele. Ilyen gépei vannak többek közt a lengyel LOT, az izlandi Icelandair, az amerikai Southwest és American Airlines, a kínai Air China és az argentin Aerolínas Argentinas légitársaságoknak.
Telepítették, de hogyan?
Az indonéz járat fél évvel ezelőtti katasztrófáját már részletesen kivizsgálták, és a szakértők megállapították, hogy a repülőgép orrának váratlan lebukása okozta a zuhanást. Emögött a Boeing egyik frissített szoftvere áll, amely a repülőgép életveszélyes átesését akadályozza meg – ám kiderült, hogy akár a repülőgép életveszélyes süllyedését is okozhatja, ha a számítógépes rendszerben a magasság és dőléssszög adatai hibásak.
A Pilóták szakszervezetei szerint senki sem magyarázta el nekik, hogy ez a repülésirányító rendszer felülírhatja a kézi vezérlést.
Átesés akkor történhet, amikor a repülőgép orra túlságosan fölfelé áll, emiatt csökken a járművet magasan tartó felhajtóerő, és megnő a légellenállás. Ezt korrigálná a Boeing rendszere, ám ha tévesek az adatok, és valójában nem áll fölfelé az orr, akkor ugyanez a rendszer gyors süllyedést idézhet elő. Ez viszont nem derül ki a Boeing 737 Max 8 üzemeltetési kézikönyvéből, amit már a tavalyi vizsgálat is megállapított. Erről a New York Times tavaly novemberben közölt részletes cikket.
A tavalyi baleset után a Boeing elvileg kiadott két frissítést a járatok üzemeltetőinek, hogy újra rámutassanak azokra a lépésekre, amelyeket ezekben a helyzetekben meg kell tennie a pilótának. Az etiópiai és az indonéziai járatokon a pilótáknak egy összetett lépéssorozatot kellett volna elvégezni a lehető leggyorsabban, hogy biztosítsák a megfelelő haladást. Amikor a Lion Air gépe lezuhant, ez a procedúra nem volt benne a repülőgép használati utasításában, és a pilóták nem kaptak róla képzést.
Még meg kell várni, hogy az etióp balesetről részletes adataink legyenek, de a Lion Air tavalyi balesetének leírása nagyon beszédes. A szakértőknek feltűnt, hogy az indonéziai baleset előtt alig 600 méteres magasság környékén váratlanul vízszintes helyzetbe állt a gép, nem emelkedett tovább, és ami még furcsább, hirtelen 180 métert süllyedt. Ezt korrigálták, megint emelkedni kezdtek, egészen 1600 méteres magasság közelébe, ám ott nem szépen egyenesen repültek tovább, hanem fel-le rángatózott a gép.
Mintha az autónk magától valamelyik irányba szeretne fordulni, mi pedig küzdenénk, hogy egyenesen tartsuk.
A legnagyobb problémát az okozza, hogy az automatikus rendszer a hátsó vízszintes vezérsík belépőélét emeli meg, hogy lenyomja a gép orrát, amire a pilóták természetes reakciója az lehet, hogy a hátsó magassági kormánnyal próbálják korrigálni az irányt. Az utóbbinak viszont sokkal kisebb a felülete, nem tud akkora erőt kifejteni, és végül igen nagy eséllyel a gépi automatika nyer.

Meg lehet akadályozni az automatika közbeavatkozását, ám ehhez ki kell kapcsolni a rendszert, és kézzel kell a megfelelő pozícióba helyezni a stabilizátort, hogy tényleg minden tekintetben a pilóta uralja a gépet.
Hogy pontosan mi történt az etiópiai balesetben, az csak hosszú vizsgálatok után fog kiderülni. A Boeing szerint a 737 Max 8 gépek biztonságosak, ám úgy tűnik, erről a pilótáknak egy kicsit többet kell még tanulniuk.
(Borítókép: Mentők a lezuhant Boeing 737 MAX 8 típusú gép roncsaival az etióp fővárostól Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én. Mulugeta Ayene / AP / MTI)

Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Tech-Tudomány
Fontos chipgyártási monopóliumot törhet meg Kína
Saját EUV litográfiai berendezést építenek.
március 9., 12:52
- Tech-Tudomány
Megkóstolhatóvá válhat a virtuális valóság
Az új elektronikus eszköz segítheti az online kereskedelmet.
március 8., 13:11
- Tech-Tudomány
Grönland nem fogja lerohanni magát: az Egyesült Államok már teszteli, mire képes a sarkkörön túl
Bevásároltak az önvezető harctéri drónokból.
március 9., 18:35
- Mindeközben
„Ahogy visszatekintek az életemre, hihetetlenül hálás vagyok” – 85 éves lett Chuck Norris
30 perce
- Tech-Tudomány
Újabb forradalmi áttörés született a kvantumfizikában
Szuperszilárd halmazállapotú fényt hoztak létre a kutatók.
március 9., 10:52
- Tech-Tudomány
Sötétben ólálkodó, rejtélyes égitestet találtak a közelben
Egy kóbor gázbolygó lehet, de a légkörével kapcsolatban rengeteg a kérdés.
március 8., 06:01
- Tech-Tudomány
Mintegy 200 ezer járművet hívtak vissza a legnagyobb autógyártók
Érintett az Audi, a Ford, a Mercedes és a Volkswagen.
tegnap, 21:36
- Tech-Tudomány
Hemzsegnek az interneten a kiskorúakat veszélyeztető chatbotok
Pedofilok eszköze lehet és önveszélyes viselkedéshez vezethet a mesterséges intelligencia.
március 8., 16:49
- Tech-Tudomány
Idén jöhet a kutyák életét meghosszabbító tabletta
A kutyák nagy segítséget jelentenek az emberi öregedés kutatásában.
március 4., 07:04
- Tech-Tudomány
Nem lankad az orosz–amerikai küzdelem a kibertérben
Felröppent, hogy leállnak az elektronikus adok-kapokkal.
tegnap, 11:54
- Címlapon
Orbán Viktor bejelentette, a kormány belenyúl harminc alapvető élelmiszer árába
A miniszterelnök azonnal reagált az elkeserítő inflációs adatokra.
4 órája
- Tech-Tudomány
Olcsóbb új MacBook Airrel és bestiálisan erős chippel rémisztget az Apple
Bemutatkozott a 2025-ös MacBook Air és az M3 Ultra chippel szerelt Mac Studio.
március 5., 16:22
- Tech-Tudomány
A világ minden pontjára elviszi az internetet a Meta
Igazságosabb digitális társadalom létrehozása a cél.
március 4., 13:54
- Tech-Tudomány
Az aszfaltot is felszántja maga mögött a Xiaomi új autója
Az MWC-n debütált Európában az SU7 Ultra – közelebbről is megnéztük.
március 4., 12:33
- Tech-Tudomány
Váratlanul három teljesen új iPadet is bemutatott az Apple
Megújult a két méretben kapható iPad Air és a belépő szintű iPad is.
március 4., 17:56
- Tech-Tudomány
A felhasználók szemébe hazudott az Apple
És még a nyomokat is megpróbálták eltüntetni.
7 órája