![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Forradalmi repülőszárnyat fejlesztett ki a NASA
További Tech-Tudomány cikkek
-
Egy tudományos kutatás szerint ezekből a jelekből észlelheti, hogy öregszik
- Havi hétezerbe is fájhat majd, ha az Apple-féle MI-t szeretné használni
- Betiltja a kamuértékeléseket az amerikai fogyasztóvédelem
- Jeff Bezos cége óriási utcai lámpákat építene a Holdon
- Ezernyi, Titanicból felhozott kincset rejt egy titkos raktár
Az amerikai űrkutatási hivatal és a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) mérnökei az eddig megszokott típustól merőben különböző repülőgépszárnyat építettek sok száz egyforma építőegységből. A szárny repülés közben képes változtatni az alakját a körülményeknek megfelelően, illetve nagyban növelheti a repülőgyártás hatékonyságát azáltal, hogy számos, eltérő célú szárny alakítható ki az azonos építőegységek segítségével.
A hagyományos szárnyakkal ellentétben, amelyek különálló mozgatható felületek segítségével irányítják a repülő mozgását, a kísérleti szárny teljes egészében képes deformálódni.
A merev és hajlítható összetevők könnyű, hálózatos struktúrát alkotnak. Az ezekből létrejövő szárny sokkal könnyebb, mint mai megfelelői, így energiatakarékosabb a használata. Háromszög alakban összekapcsolt rudacskákat tartalmazó egységekből épül fel, összetételét tekintve pedig metaanyag vagyis a gumiszerű polimer stabilitását ötvözi az aerogél rendkívüli könnyűségével és alacsony sűrűségével, számolnak be a fejlesztésről a Smart Materials and Structures című folyóiratban.
![Koncepciórajz a hasonló szárnystruktúrájú repülőkről](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2723/27236/272367/27236705_32ea6d264ddf02b33eacbe7d139c5945_wm.jpg)
Az egyik fejlesztő kutató elmondta, hogy a repülés minden fázisa eltérő szárnyparamétereket kíván, így a konvencionális szárnystruktúra szükségszerűen kompromisszumokra épül, és igazából se a fel-, se a leszálláshoz, illetve az utazáshoz sem ideális teljes mértékben. Ellenben egy szárny, amely folyamatosan változtatja az alakját,
minden repülési fázisban közel maximális hatékonysággal működhet.
![A szárny építése](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2723/27236/272367/27236733_fbfae08717ab72dfd2160f658b57a02c_wm.jpg)
A szárnydeformáció nem aktív motorok és kábelek révén megy végbe. Ehelyett a szárny passzívan, a változó aerodinamikai kényszerek hatására változtatja az alakját. Egy másik kutató elmondta a Phys.org-nak, hogy pontosan ugyanazokat a deformációkat képesek automatikusan, beavatkozás nélkül megvalósítani az új struktúra révén, amelyeket egyébként aktívan is célszerű lenne végrehajtani.
Néhány évvel ezelőtt már építettek egy egyméteres szárnyat, amely a tipikus repülőmodellek mérettartományába esett, de most ezt továbbvitték, és öt méter hosszú szárnyat alkottak, ami már megfelel egy együléses repülő szárnyának. Noha ezt a prototípust még egyetemisták rakták össze kézzel, a művelet ugyanazon építési fázisok sokszori ismétléséből áll, így könnyen automatizálható. A szárnyépítő autonóm robotok már készen is állnak a feladatra, de azokat egy későbbi tanulmányban tárják a tudományos nyilvánosság elé.
![A kísérleti szárny tesztelés közben](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2723/27236/272367/27236735_a74a4e5d2aa53becc276ad54ea906642_wm.jpg)
Az építőegységek, amelyek nagyjából kocka alakúak, rudakkal az éleik mentén, fröccsöntéssel készülnek, és mindössze 17 másodperc alatt kész vannak. A létrejövő hálózatos struktúra sűrűsége mindössze 5,6 kilogramm köbméterenként, miközben például ugyanekkora térfogatú gumi másfél tonnát nyom.
A kutatók elmondták, hogy a mai repülők hasonló alakjának nem a hatékonyság, hanem a költségcsökkentés a fő oka. Viszont egyes kutatások eredményei arra utalnak, hogy az egybeépített test és szárny hatékonyabb lehet, és e rendszer segítségével a mainál egyszerűbben felépíthető.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)