Nem meglepő, de sok autós nem tekinti embernek a bicikliseket
További Tech-Tudomány cikkek
- Hallucinogén koktélt azonosítottak egy ókori egyiptomi ivóedényben
- Egyedülálló régészeti felfedezést tettek az orosz tudósok
- Év végétől az egész EU-ban változás lép életbe a mobiltelefonoknál
- Vak, a szaglását is elvesztette, de még mindig fickós a 192 éves óriásteknős
- Új, magyar nyelvű vírus kezdett terjedni a Messengeren szenteste előtt
Ahogy egy korábbi cikkünkben írtuk, 2017 és 2018 között Budapesten közel 800 kerékpáros baleset történt, és a súlyos balesetek száma 23 százalékkal nőtt. Ez a tendencia megfigyelhető más országokban is, és ez fel is tűnt az ausztrál kutatóknak. 442 embert, köztük kerékpárosokat kérdeztek, hogy az átlagos bringást helyezzék el egy emberszabású-ember skálán. Ezt a skálát használták korábban a kisebbségek megítélésének vizsgálatára is.
Az elképzelés az, hogy ha nem tekintesz valakire teljes emberként, nagyobb eséllyel leszel agresszívabb feléjük.
-mondta Narelle Haworth, a Queenslandi Technológiai Egyetem professzora, a kutatás egyik társszerzője.
Nem csak az emberszabásús, hanem egy csótány-ember skálán is el kellett helyezniük a kerékpárosokat, mivel a kutatók megfigyelték, hogy gyakran csótányokként utalnak a kerékpárosokra például újságírók is. A Ryanair vezérigazgatója egy híres-hírhedt beszédében a kerékpárosok golyó általi kivégzését szorgalmazta.
Mindkét mérésnél a megkérdezettek több, mint fele úgy nyilatkozott, hogy nem tartják teljes mértékben embernek a kerékpárosokat. A nem kerékpározó résztvevők átlagosan 40%-ban tartják őket embernek, míg érdekes módon a kerékpáros megkérdezettek csak 70%-ban tekintenek emberként az átlagos bringásra (a kutatók szerint ennek oka az, hogy a bringásokat is idegesítik egyes társaik). 17% bevallotta, hogy megesett már, hogy direkt elállták egy bringás útját az autójukkal, 11% azt, hogy szándékosan nagyon ráhúzódnak biciklisekre, míg 9% beismerte, hogy direkt bevágnak néha eléjük.
A tanulmány közben azt vették észre, hogy azzal, hogy néhány városban aktívan szorgalmazzák, hogy a helyiek bringázzanak, azt érik el, hogy az autósok még agresszívabban viselkednek kétkerekű sorstársaikkal szemben, mivel több lehetőségük van rá.
Haworth szerint megoldás lehet, hogy a kisebb közösségekben kampányolás mellett már általános iskolákban arra oktatnák a gyermekeket, hogy a kerékpáros pont olyan ember, mint bárki más.