![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
James Bond is megirigyelné a zalai csúcstechnikát
További Tech-Tudomány cikkek
-
Önnek is bíróság előtt lenne a helye, ha titokban elolvasta párja levelezését
- Újabb felfedezés történt a világegyetemben
- Csaknem egy hónap után ismét le lehet tölteni a TikTokot az Egyesült Államokban
- Ultranagy energiájú szellem járta be a Földközi-tengert
- Már a NASA szerint is valószínűsíthető, hogy 2032-ben aszteroida csapódhat a Földbe
Távirányítós kisautóval mutatta be a Vodafone hétfőn a Zalaegerszegen megnyitott tesztpályát, ahol a mérnökök többek közt önvezető autók fejlesztésén dolgozhatnak. Persze nem egy picike játékautót futtattak, az ötödik generációs - 5G - hálózatra csatlakozó BMW i3 éppen annyira emberi léptékű, mint a felcsúti kisvonat.
Az Orbán Viktornak és más prominens politikusoknak megmutatott kísérletben a sofőrök egy távoli vezetőülésből tudták kezelni az elektromos BMW-t, mintha beültek volna egy számítógépes autószimulátor elé, de ezúttal a monitoron a valódi autóba épített kamera képe volt látható, hogy olyan legyen az élmény, mintha a tényleg a kormány mögött ülnének. A tesztpályán egy kisebb kijelölt szakaszon kellett megtenni 30-50 métert, bólyákat kerülgetve.
Ez a teszt az 5G-nek azt a tulajdonságát mutatta meg, hogy milyen gyorsan tud reagálni a hálózat, gyakorlatilag késleltetés nélkül megjelent a kép a monitoron, és a sofőr mozdulatait is hűen követte az autó, a pillanat törtrésze alatt megmozdult a kormány és benyomódott a gázpedál. Persze ült egy ember az autóban, csak a biztonság kedvééért, hogy közbeavatkozzon, ha valaki esetleg virtuálisan és túl béna a vezetéshez.
Mindenki megnyugodhat, a BMW i3 alapból nem képes ilyesmire
A Vodafone szakértőkkel hekkeltette bele a távirányítás képességét az autóba, és igazából csak a látványos show kedvéért, szóval egyelőre nem az a cél, hogy ilyen autók legyenek forgalomban. Ami persze nem jelenti azt, hogy sohasem lesznek ilyen autók, sőt, a Vodafone szerint ez egyfajta előzetes, teaser volt a jövő közlekedéséhez.
![Orbán Viktor tesztvezetés közben 2019. május 20-án](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2785/27851/278512/27851211_23ca469087df1821f1f26098b3d05a61_wm.jpg)
Ezzel egy időben a Telekom is teszteket hajtott végre a pályán az Ericssonnal és a Budapesti Műszaki Egyetemmel közösen. Ők egy Smart autót alakítottak át úgy, hogy az nemcsak a környezetében lévő, szenzorokkak érzékelt tárgyakra tudott önállóan reagálni, hanem a virtuális térben elhelyezett objektumokra is, mintha azok is valódi akadályt képeznének előtte.
Ilyen virtuális objektumokkal tudják majd biztonságosan, a kocsi összetörése nélkül szimulálni és tesztelni az önjáró autók éberségét, a kívülállók pedig vakarhatják a fejüket, hogy vajon milyen szellemgyalogost került ki a kormányát félrerántó gépsofőr.
Az 5G eszközöket viszont nagyon is azért telepítették oda a ZalaZONE pályához, hogy tartósan ott maradjanak, és a mérnökök a jövőben másfajta járművekkel is kísérletezni tudjanak a helyszínen. Bár most volt a pálya hivatalos megnyitója, ma még nem tudni, hogy mikor kezdődhetnek el azok a tesztek, amelyek tényleg piacra kerülő termékeket megjelenését készítik elő.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)