![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Szélvédő helyett 4K tévé lesz a NASA X-59 repülőjén
A NASA X-59 QueSST kísérleti repülőgépnek korábban soha nem látott pilótafülkéje lesz, középen egy hatalmas 4K kijelzővel, ahol általában egy ablak szokott lenni.
![nasa-hypersonic](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2831/28312/283127/28312725_ed988a3e0681fc25b8c1e1c1aa8d8cd3_wm.jpg)
Az X-59 viszont semmilyen szempontból nem szokványos repülőgép. Úgy kell a hangsebességnél jóval gyorsabban repülnie, hogy elkerülje a hangrobbanást. Vagy legalábbis a földfelszínen ne lehessen hallani semmit belőle.
Ehhez nagyon oda kell figyelni a gép aerodinamikájára, amibe nem fér bele a pilótafülkék más gépeken megfigyelhető üvegbuboréka, de még egy picike szélvédő sem. A pilóta csak a különleges formájú szárnyak fölött oldalra és a feje fölött tud kinézni, ha a valóság érdekli. Ha a repülőgép orra előtti dolgok érdeklik a pilótát, akkor elég lesz rápillantani a 4K monitorra, amely két külső kamera képét közvetíti.
A pilótákat biztosan nem zavarja majd, hogy egy monitoron kémlelik a külvilágot, hiszen sokat gyakorolnak számítógépes szimulátoron.
![lockheed-nasa-x59](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2831/28312/283127/28312733_bc744c92a38baee97390f198367f2a46_wm.jpg)
Az X-59 fejlesztésén a Lockheed Martin dolgozik, egy éve kapott erre a NASA-tól közel 250 millió dollárt, és 2021-re kell elkészülnie.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)