Sámuel, Hajna
18 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Repedésveszélyesek a legrégebbi Airbus A380-asok

GettyImages-77504974
2019.07.09. 15:52

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) azt javasolta, hogy repedésveszély miatt ultrahangos módszerekkel vizsgálják át a legrégebbi Airbus A380-as típusú repülőgépek szárnyait, számolt be a Les Echos című francia napilap kedden. A németországi székhelyű EASA július 5-én jelezte: több régi A380-as szárnyán repedésekre bukkantak. Az ügynökség szerint ha nem javítják az ilyen típusú problémákat, az a szárnyak szerkezeti integritásának csökkenéséhez vezethet.

A francia lap értesülése szerint világszerte összesen 234 Airbus A380-as van forgalomban, közülük 25-öt érint a figyelmeztetés, ezek szárnyait 2004 augusztusa és 2007 júniusa között gyártották. Annyit tudni még, hogy a 25 A380-as közül legalább egyet az Air France, kilencet az Emirates, hatot a Qantas, kettőt a Lufthansa, valamint egyet a HiFly üzemeltet.

Az ügynökség a kockázat ellenére nem kötelezte az üzemeltetőket arra, hogy a vizsgálat elvégzéséig parkoltassák azt a 25 repülőgépet, amelyek szárnyai akár 15 évnél is öregebb lehetnek. Az EASA közölte, hogy utasítását az ellenőrzések elvégzése után továbbiak követhetik.0

A toulouse-i székhelyű Airbus aláhúzta, hogy a jelenlegihez hasonló utasítások megszokottnak számítanak a légi közlekedésben, és azt mutatják, hogy jól működik a szabályozás folyamata. "A légi közlekedés a legszigorúbban szabályozott szektorok egyike, és a biztonság mindennél fontosabb a repülésben" – tette hozzá a repülőgépgyártó vállalat.

Nem ez volt az első alkalom, hogy probléma adódott a világ legnagyobb utasszállító repülőgépének számító A380-assal. Az EASA már 2012-ben is kérte, hogy vizsgálják át a típushoz tartozó közlekedési eszközöket, miután mikrorepedéseket találtak néhány superjumbo szárnyán. Az Airbus biztosított arról, hogy ezek a hibák nem jelentenek repülésbiztonsági gondot. A vállalat februárban közölte, hogy megrendelések híján leállítja az A380-asok gyártását.

A Der Spiegel című német folyóirat repülőgépenként legalább egymillió euróra (több mint 325 millió forintra) becsülte a vizsgálat és a javítás költségeit. (MTI)

(Borítókép: Mark Nolan/Getty Images Hungary)