Egyen halat 41 millió forintért!
További Tech-Tudomány cikkek
- Az Amazon vezérigazgatója elárulta, hogyan nyerné meg a pénzszűkében lévő fogyasztókat
- Nem is tudja, de ön is műanyagot eszik vacsorára
- Hatalmas fejlesztések érkeznek a Facebookra és az Instagramra
- Otthon is javítható telefonokat dob piacra Magyarországon a HMD
- Megérkezett a Thermonator, a lángszórós robotkutya
Pompás munkahelyi program mobilon játszani, ha még fizetést is kap érte az ember. Persze nem akkora összeget, mint amekkorát a miskolci Comtrans Kft. akasztott le a halfogyasztásra buzdító Kapj rá! nevű játék fejlesztéséért:
41 millió forintból jött létre.
A felhasználóknak szerencsére ingyenes, Androidra és iOS-re tölthető le.
A megrendelő az Agrármarketing Centrum volt, és a közbeszerzési adatok alapján a fenti összegben nemcsak a fejlesztés, vagyis az app megtervezése és lekódolása volt benne, hanem ezen kívül még legalább 3 év üzemeltetés, valamint némi oktatás és ügyfélszolgálati tevékenység is.
Mit kell tudnia az appnak?
alkalmasnak kell lennie arra, hogy a figyelmet magára vonja és ezáltal hatékonyan népszerűsítse a halfogyasztást.
A figyelmet sikeresen magukra vonták, ugye, ezt a cikk is bizonyítja, de hogy ettől fogunk-e több halat enni, az jó kérdés. Az agrármarketingesek kimondottan játékot szerettek volna, és tényleg azt kapunk, a legegyszerűbb fajtából.
Mit mond a hal?
Adott negyven pálya, amelyen négyféle feladat váltogatja egymást:
- óvodás kortól ajánlott kártyás memóriajáték, amelyben meg kell találni párokat;
- 3×3 négyzetből álló tologatós kirakós, amelyet ha párszor kirakunk, onnantól az összeset ki tudjuk rakni másfél perc alatt;
- kvíz a halfogyasztással vagy a halfajokkal kapcsolatban;
- kérdések halas receptekről.
Hamar kialakult a rutin, és unalmassá vált, hogy mindig ugyanaz a feladat, csak a képek váltakoznak. Persze működhet a dolog, az ember agyába ég, hogy nemcsak pontyok és harcsák léteznek, hanem barramundi, keszegek és csukák is. Nyilván a teszkós halaspultnál fog bevillanni, hogy meg kéne kóstolni ezeket is.
Aztán a kilencedik pályánál elszabadult a pokol, olyan kérdéseket tettek fel a halakról, amilyenekkel utoljára a biológiaórán találkoztunk a röpdogában. Mekkora a lazac kalóriatartalma? Na és az ezüstkárász átlagos hossza?
Aztán a tizedik pálya még erre is rátett egy lapáttal, az már hardcore mód: fejből kell megmondani, hogy az adott különleges halas recepthez melyik három hozzávaló kell a hat válaszlehetőségből. Mindkét keményebb pályán ugyanaz a szabály: ha egyszer hibázunk, kezdhetjük újra, ami megnehezíti a találgatást. A Kapj rá saját weboldalán rákeresve épp hogy be lehetett fejezni időben a receptes feladatot.
Ó, az könnyű!
Növeli a tétet, hogy ha regisztrálunk a telefonszámunk és a nevünk megadásával, akkor egy nyereményjátékban is részt vehetünk. A díj a halfogyasztáshoz kapcsolódik, a 7 nagy országos régió legjobbjai élményfőzést kapnak.
Egyedül az a gond, hogy a pontok gyűjtése pofátlanul egyszerű, a már végigjátszott pályákat bárhányszor újrajátszhatjuk újabb pontokért. Egy óra elég volt ahhoz, hogy összesítettben bekerüljek az első tízbe, régiós szinten az első háromba. Eljutottam a 20. pályáig, de a pontok zöme abból jött, hogy
az első pályát játszottam végig újra meg újra, kizárólag azért, hogy kiszorítsam a megyei és a régiós riválisokat.
Ennyibe kerül, de mennyit ér?
Nehéz megsaccolni egy appfejlesztés pontos költségeit, de az összeg akár rendben is lehet. A játékok úgy általában drágábban rakhatók össze, és a Kapj rá! appot sokféle mobilon kell tudni futtatni, plusz lefedték vele mindkét fő platformot. A fejlesztésen túl pedig a több éves üzemeltetés költsége is az ár részét képezi.
A dizájnon nem kellett sok mindent kitalálni, az Agrármarketing Centrum elég konkrét arculattervet biztosított, szóval csak mindent a helyére kellett illeszteni. De még az appban elérhető főbb tartalmi elemeket, és az érdekességek menüpont alatt megtalálható videókat is kézhez kapták a fejlesztők, az online tárolást és lejátszást meg a Youtube-ra bízták, szóval túl nagy szerverköltséggel nem kell számolni.
Csak azt sajnálhatjuk, hogy becsúszott néhány apróbb hiba. A menürendszer fapadossága még elnézhető, fogjuk rá, hogy a könnyű használatot biztosítja, a videóknál viszont elég bénán néz ki, hogy mindegyik ugyanazt a közhelyes ajánlót kapta:
Van, aki forrón szereti. Van, aki a nagy fogást szereti. Te hogyan szereted a halakat?
Általános iskolai tananyag, hogy adjunk rendes címet, bevezetést. Anélkül honnan tudja az olvasó-néző, hogy mire számíthat?
Ebben a 41 milliós appban nem is a játék a legértékesebb tartalom, hanem minden más, amit hozzá biztosítottak. A halak adatlapja, a receptek, és a legjobbat a végére hagytam: a több tucat videós segédletet, Rácz Jenő Michelin-csillagos séf részletes útmutatásával.
Magát az appot némileg fölöslegessé teszi, hogy az izgalmas tartalmakat a kapjra.hu weboldalon is megtaláljuk, ahol ugyanezek a buta ajánlók láthatók a videók alatt, de legalább értelmes sorrendbe vannak rendezve, és egy kattintás után megtaláljuk a legfontosabb tudást, aminek a hiánya valószínűleg elég sok embert visszatart a halfogyasztástól:
Hogyan kell a halat előkészíteni?
Ha eddig nem tudtuk, akkor ideje megnézni, és máris nagyobb önbizalommal állunk a halaspult elé, hogy valami különleges dolgot vigyünk haza vacsorára. Még így sem pofonegyszerű elnavigálni a felvételek közt, a címadásnál becsúszott egy duplázás: a Hal filézése, speciális hal – S01 EP05 epizód, valamint a Hal filézése, speciális hal - S01 EP06 epizód. Elárulom a titkot: az első az angolnáról, a másik a tokhalról szól, de nyilván megnézi az ember, ha érdekli, és akkor úgyis minden kiderül.
Kis esély van arra, hogy egy unalmas mobilos játék komoly eredményt ér el a hazai halfogyasztás fellendítésében, így bármennyire is jó a cél, az appra fordított pénzt úgy tekinthetjük, mintha leúszott volna a Dunán, és ezt már egy mágikus aranyhal sem teszi vissza a közösbe.
(Borítókép: Ujvári Sándor / MTI)