A SpaceX műholdja majdnem eltrafálta az ESA műholdját
További Tech-Tudomány cikkek
- Hallucinogén koktélt azonosítottak egy ókori egyiptomi ivóedényben
- Egyedülálló régészeti felfedezést tettek az orosz tudósok
- Év végétől az egész EU-ban változás lép életbe a mobiltelefonoknál
- Vak, a szaglását is elvesztette, de még mindig fickós a 192 éves óriásteknős
- Új, magyar nyelvű vírus kezdett terjedni a Messengeren szenteste előtt
Az Európai Űrügynökség (ESA) bejelentette hogy be kellett indítania az Aeolus műholdjának manőverező hajtóműveit, mert fennállt a veszélye, hogy az összeütközik a SpaceX Starlink műholdrendszerének egyik első szatellitjével. A karambolt végül elkerülték.
Az űrszeméttel foglalkozó csoportunk szakértői kiszámították, hogy mekkora az esélye e két aktív műhold összeütközésének. Úgy határoztak, hogy a legbiztonságosabb lehetőség, ha az Aeolus nagyobb magasságba emelkedik, hogy elkerülje a Space X műholdját
– írta egy tweetben az ESA. A manőverre a lehetséges ütközés előtt fél keringési idővel került sor (vagyis akkor, amikor a két műhold a Föld ellentétes oldalán tartózkodott.
For the first time ever, ESA has performed a 'collision avoidance manoeuvre' to protect one of its satellites from colliding with a 'mega constellation'#SpaceTraffic pic.twitter.com/kmXvAgpj1U
— ESA Operations (@esaoperations) 2019. szeptember 2.
Nem sokkal az ütközés várt időpontja után az Aeolus rendben hazaszólt, és a normális működésnek megfelelően küldte a tudományos adatokat.
Ez igazolta, hogy az elkerülőmanőver sikeres volt, és az ütközést elkerülték.
Az ESA kifejtette, hogy ez volt az első alkalom, hogy az egyik műholdjával helyet kellett változtatni, hogy elkerüljék a SpaceX egyik szatellitjével történő ütközést. A SpaceX 12 ezer mikroműhold felbocsátásával akar internet-hozzáférést biztosítani a Föld civilizációtól távol eső tájai számára, de eddig csak hatvan szatellitet bocsátottak föl.
A terv ellen tiltakoznak a csillagászok, akik szerint a sok ezernyi műhold ellehetetlenítheti a csillagászati kutatást.
A kitérőmanőverek egyébként nem számítanak ritkaságnak. Az ESA tavaly 28 alkalommal hajtott végre ütközéselkerülő pályamódosítást, de az nagyon ritka, hogy két aktív műhold tervezzen egymásnak ütközni. A kitérések leggyakoribb oka, hogy már nem működő szatellitek, illetve űrszemét közelít a műhold felé.
Az eset az aggasztó jövőt vetíti előre. Ha a Starlinkhez hasonló, több ezer műholdból álló, hálózatok elterjednek, gyakorlatilag lehetetlen lesz az ütközéseket kézi irányítással elkerülni. A kitérőmanőverek végrehajtását ezért automatizálni kell, méghozzá nagyon gyorsan.
( CNET)