Lesz még Magyarország európai helikopter-nagyhatalom
További Tech-Tudomány cikkek
- Rongyként nyújtható és csavarható az LG új kijelzője
- Az élet keresése közben végezhetett a marslakókkal az amerikai szonda
- Itt a nagy dobás a 4iG-től: műholdakat állítanak Föld körüli pályára
- Minden eddiginél furább hibrid szörnyeteggel rukkolhat elő az Apple
- Hamarosan képtelenek leszünk kiszolgálni az adatközpontok energiaigényét
Idén májusban, a honvédelem napján láthatta először a nagyközönség a Magyar Honvédség legújabb könnyű harci helikopterét, az Airbus H145M-et, akkor azonban a kifejezetten szép helikopter nem igazán mutatta meg, hogy pontosan mire lesz majd képes. A bemutatkozás ugyanakkor így is fontos volt, hiszen azt már lehetett tudni, hogy hamarosan megkezdődik a H145M-ek leszállítása.
Az Airbus Helicopters németországi, Donauwörthben található gyárában tartott sajtóeseményen kedden egzaktabb számot kaptak az újságírók: mint kiderült,
idén összesen négy helikopter érkezik majd a Magyar Honvédséghez.
A páneurópai cég szakemberei, illetve a Honvédség képviselői emellett beszéltek a helikopter képességeiről, bevethetőségéről, magyarországi feladatairól, és arról is, hogy mekkora változást jelenthet az új modell a magyar katonai forgószárnyas repülésben.
Mindenre is jó
Mielőtt bejelentették volna a könnyű H145M-ek – illetve a közepes, később is érkező H225M-ek – érkezését, harci helikopterek terén nem volt kifejezetten jó helyzetben a Magyar Honvédség. 2016-ban még úgy tűnt, hogy 30 új gépet vásárolunk az oroszoktól, a Krím annexiója miatt bevezetett nemzetközi szankciók azonban ezt nem tették lehetővé. Ezután született az a megállapodás, hogy Mi–17-es szállító, és Mi–24-es harci helikoptereinket felújítják az oroszok, így azok 2023–2024-ig maradhatnak hadrendben.
Az Airbus és a Honvédség megállapodása egyértelműen új fejezetet nyitott helikopterfronton: a H145M jelenleg az egyik legkorszerűbb többcélú könnyű helikopter, ami majdnem minden olyan feladatot el tud látni, amit az Eurocopter által gyártott – jóval drágább – Tiger harci helikopter. Ez utóbbit Martin Keller, az Airbus Helicopters H145-ösökért felelős projektmenedzsere mondta el a cég donauwörth-i gyárában, a modell ismertetése során azonban más érdekességek is kiderültek.
A H145-ösök fő profilja a civil használat, de a legyártott helikopterek 33 százalékát így is a kifejezetten katonai célokra fejlesztett típusok teszik ki, elsősorban azért, mert az amerikai Lakota programban rengeteg ilyen került az Egyesült Államokba különböző feladatokra. A H145 alapjául a német–japán közreműködéssel készült BK117 szolgált, jelenleg pedig a beszerzéssel a Magyar Honvédség által is rendszeresített D-2–es generációnál tart a cég, míg a D-3 fejlesztés alatt áll. Keller szavai alapján a H145M legfőbb tulajdonságai
- az alacsony észlelhetőség,
- a többcélú bevethetőség,
- a fenntarthatóság és megbízhatóság,
- illetve a megfizethetőség.
Ezek közül talán az a legfontosabb, hogy a helikopter több célra is bevethető, a H145M ugyanis a moduláris HForce-rendszer miatt felszereltségtől függően gyakorlatilag tényleg minden katonai feladatot el tud látni. Kutató-mentő bevetésekre, csapatszállításra, könnyű támadó feladatokra is alkalmazható, a korszerű műszereknek hála pedig akár irányítóközpontként is funkcionálhat, ahol a helikopter hátuljában kialakított munkaállomáson a beérkező információkat valós időben elemezheti egy szakértő.
Az éppen aktuális feladatra ráadásul nagyon hamar át is lehet alakítani a helikoptert: személyzettől függően akár fél óra alatt. Az Airbus szakemberei szerint lényegében tovább tart kipakolni az átalakításhoz szükséges dolgokat, mint végrehajtani magát az átalakítást.
Magyarország a legnagyobb megrendelő
Ebből a modellből eddig ötvenegyet rendeltek a cégtől, és huszonhármat már le is szállítottak, első körben tizenötöt a német különleges erőknek. Rajtuk kívül egyebek mellett Thaiföld, Szerbia és Luxemburg is rendelt belőle különféle célokra, de a megállapodásban szereplő húsz helikopterrel
a Magyar Honvédség lett a H145M legnagyobb megrendelője, és ide érkeznek majd a legjobban felszerelt helikopterek is.
Ennek kiaknázására természetesen megfelelően kiképzett katonákra és technikusokra is szükség lesz, a személyzet átképzése pedig már zajlik is, egyelőre Németországban. Pilótából jelenleg kettő van kint az Airbus Helicoptersnél, Simon Zsolt alezredes és Dajka Attila őrnagy, akik elmondták, a H145M teljesen eltér a jelenleg szolgálatban levő helikopterektől. Fontos különbségnek tartják például, hogy
- ez a modell kisebb a Mi–24-esnél,
- sokkal agilisebb is nála,
- a pilótafülkében pedig egy tartalék műszert leszámítva minden digitalizált.
Rajtuk kívül egyébként 48 pilótát fognak még kiképezni, akik hozzájuk hasonlóan nagyrészt a teljesen élethű szimulátorokkal gyakorolhatják majd a H145M kezelését. Azt egyelőre nem tudni, hogy erre Magyarországon is lesz-e majd lehetőség, de az biztos, hogy ez is szerepel a Honvédség céljai között.
A technikai személyzet munkája hasonlóan fontos lesz majd, az Airbus által ígért 95 százaléknál is magasabb rendelkezésre állás ugyanis csak akkor érhető el, ha a karbantartás és a logisztikai háttér is megfelelő lesz. Ezzel kapcsolatban Nagy László ezredes elmondta, ezen a téren egészen más hozzáállásra lesz szükség, és lényegében a nulláról kell majd kezdeni ezekkel a gépekkel annak a hatvan technikusnak, akiket a németeknél kiképeznek majd.
Helikopteráradat
Ezek alapján egyértelműnek tűnik, hogy az eddigi helyzethez képest minőségi ugrást jelent majd a H145M, és önmagában csak a NATO-hoz kapcsolódó vállalások miatt is lehet értelme a beszerzésének. Ezzel együtt persze fontos kérdés, hogy Magyarországon milyen feladatot szánnak egy ennyire korszerű helikopternek, de az elhangzottak alapján a hadgyakorlatokon kívül sem fognak a szolnoki hangárban porosodni.
Az egyik fő feladatuk egyértelműen a kutatás-mentés lesz majd, addig legalábbis biztosan, amíg meg nem érkeznek a jóval nagyobb teherbírású és jóval nagyobb létszámú csapatszállításra alkalmas H225M-ek. Bár az erre a feladatra jelenleg alkalmazott Mi-8-as és Mi-17-es típusoknál a H145M-ek jóval kisebbek, a német gép csörlője, amivel a sérülteket szabdalt terepen, leszállás nélkül is a fedélzetre lehet venni, jóval nagyobb teherbírású, mint a régi szovjet gépeké. Összességében azt lehet mondani, hogy a tapasztalatok alapján dől majd el, hogy mennyire fognak beválni ezen a téren.
Az mindenesetre biztos, hogy a képességei alapján papíron elég sok mindenre lesz használható: felderítésnél például rossz látási viszonyok között is lehet vele képet generálni, amit a helikopter rögtön le is tud küldeni elemzésre. Ez a katasztrófavédelemnek például elég hasznos lehet éjszaka, így ugyanis könnyebben el lehet majd dönteni, hogy szükséges-e az azonnali beavatkozás.
A húsz magyar gépből eddig
- tizennégynek kezdődött meg a gyártása,
- ebből hat van végszerelés alatt,
- négy már röpképes állapotban van,
- és egyelőre kettő olyan van, ami már repült is.
Pontos dátumot még nem tudni, de az biztos, hogy négy helikopter már idén megérkezik Magyarországra, jövőre tizenkettőt szállít le az Airbus, 2021 végéig pedig a maradék négyet is megkapja a Honvédség. A nagyobb H225M-ekre ennél jóval többet kell még várni, ezek leszállítása 2023 második felében kezdődik majd meg, és 2025-ben érkezik meg az utolsó helikopter. Ez utóbbiak áráról egyelőre nincs információ, de a húsz H145M-mel kapcsolatban Benkő Tibor honvédelmi miniszter tavaly a bejelentés után az M1-nek azt mondta, összesen 100 milliárd forintot fizet majd értük Magyarország.
Munkatársunk az Airbus Helicopters meghívására és költségén vett részt a rendezvényen. A cikk enélkül nem készülhetett volna el, ugyanakkor teljes egészében szerkesztőségi tartalom, készítésére a cég semmilyen befolyással nem volt.