Orsolya
11 °C
26 °C
Index - In English In English Eng

A légi közlekedés széndioxid-emissziója a legrosszabb félelmeket is felülmúlja

GettyImages-57214655
2019.09.20. 16:03

A légi közlekedés üvegházház-kibocsátása sokkal gyorsabban nő, mint azt a korábbi előrejelzések (közöttük a legpesszimistábbak is) becsülték. Az ENSZ repülésügyi testületének korábbi előrejelzése azt valószínűsítette, hogy a repülők széndioxid-kibocsátása 2018-ban meghaladta a 900 millió tonnát, és az évszázad közepére meg fog háromszorozódni. Csakhogy a Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) nevű elemzőszervezet becslése szerint

a valóságban az emisszió növekedése több mint másfélszerese ennek az előrejelzésnek.

Mindezt több mint 40 millió járat múlt évi kibocsátási adatainak elemzésével számolták ki. A minap számoltunk be arról, hogy a KLM környezetvédelmi megfontolásból nagy sebességű vonattal váltja ki a Brüsszel és Amszterdam közötti járatát. Az ENSZ klímakonferenciájára igyekvő Greta Thunberg aktivista pedig demonstratíve vitorlással szelte át két hét alatt az Atlanti-óceánt, hogy így csökkentse utazása környezeti terhelését.

A légitársaságok - jól felfogott érdeküknél fogva - egyre hatékonyabban használják az üzemanyagot. Ugyanakkor a kereslet növekedése túlszárnyalja a megtakarításokat. A repülés okozta éghajlati probléma rosszabb, mint azt bárki gondolta

- nyilatkozta a New York Timesnak Brandon Graverm az ICCT munkatársa. Összességében a légi közlekedés a globális széndioxid-kibocsátás 2,5 százalékáért felelős, ez sokkal kisebb hozzájárulás, mint ami az autók vagy a fosszilis tüzelőanyagot égető erőművek számlájára írható. De ha a jelenlegi trendek folytatódnak, akkor 2050-re a repülés már a teljes megengedhető kibocsátás negyedét fogja adni. Itt megengedhető kibocsátáson azt értik, amivel még beférhetünk a kitűzött 1,5 Celsius-fokos felmelegedési célba.

Az ENSZ repülésügyi szervezetének illetékese ugyanakkor továbbra is a saját szervezetük némileg konzervatívabb kibocsátási előrejelzését tartja a mérvadónak, minthogy az szerinte a legfrissebb kutatási eredményeken alapul. Ettől függetlenül kifejezte, hogy a testület “teljes szívéből üdvözli” azokat a felhívásokat, amelyek a légi közlekedési ipart sürgős tettekre sarkallják. Az új tanulmány szerint

az amerikai repterekről induló járatok okolhatók az utasszállító repülők kibocsátásának majdnem negyedéért.

Az Egyesült Államokat követte Kína, majd az Egyesült Királyság, Japán és Németország. A bolygó lakossága felének otthont adó, legalacsonyabb jövedelmű államok azonban csak a kibocsátás tizedét tették ki.

A szerzők felhívják a figyelmet, hogy a nagy területű országok belföldi járatai sokszor több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a nemzetközi járatok, mégis sokszor kihagyják őket a nemzetközi kibocsátáscsökkentési tárgyalásokból. Így az Egyesült Államokban, Kínában, Indonéziában, Brazíliában és Ausztráliában az emisszió nagy részéért a belföldi járatok a felelősek.