![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)
Szuperhatékony repülőszárnyat teszteltek a SZTAKI kutatói
![TUM Flexop 0309](https://kep.index.hu/1/0/3045/30456/304564/30456409_e6ac3914a7820754fec74bb87575e1dc_wm.jpg)
A hagyományos szárnyaknál nagyobb fesztávolságú és jóval könnyebb szárnyakat tesztel egy nemzetközi kutatócsoport, és azt remélik, hogy a fejlesztésnek köszönhetően zöldebbé és olcsóbbá válhat a repülés. A FLEXOP projektben magyar félként a SZTAKI kutatói és részt vettek, ők tervezték és építették meg a kísérleti gépek fedélzeti rendszerét, köztük a szárnyba épített érzékelőket, aktuátorokat, valamint a robotpilóta szoftveres és hardveres elemeit – derül ki az intézet közleményéből.
![flexop-flugdemo](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3045/30456/304564/30456435_c5751548a1569389da072a65aebd7673_wm.jpg)
Ebben a kísérletben arra kerestek megoldást, hogy ne csapkodjanak a repülőgépek szárnyai. Ezt nem úgy kell érteni, mint a madaraknál, csupán arról az aerodinamikai jelenségről van szó, amit bármely kereskedelmi járaton megtapasztalhatunk, ha kinézünk az ablakon: a szárnyvég a törzshöz képet fel-le mozog.
Ez nem drámai probléma, viszont növeli a gépek üzemanyag-fogyasztását. Meglepő módon éppen a rugalmasság növelése lehet rá a megoldás a most elterjedt merevebb szárnyak helyett, hogy passzívan tudják csillapítani a szárnyakra nehezedő terhelést.
A München melletti Oberpfaffenhofen repterén végrehajtott legutóbbi próbarepülés a SZTAKI szempontjából is fontos mérföldkő volt, hiszen most már bekapcsolták a robotpilótát. Tudományos szempontból ennek abban van jelentősége, hogy a kutatási célú manővereket pontosabban meg tudják ismételni, mint amikor kézzel vezérlik a képet, és ezáltal összehasonlíthatók lesznek a megtett körök során mért adatok.
20 perc alatt 8-10 gigabájt adatot gyűjtenek össze.
![flexop-a](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3045/30456/304564/30456439_08378334b1f8b56956bf7735e87ede6f_wm.jpg)
Ha a lakossági drónokhoz hasonlítjuk, viszonylag nagy a FLEXOP repülőgépe: 65 kilogrammot nyom és 7 méter a szárnyfesztávolsága. Emiatt szigorúbb előírásoknak kell megfelelni, nem repkedhetnek vele akármerre, de még a reptér kontrollált környezetében is csak egy kétszer fél kilométeres légteret kaptak a kutatók. A repüléseket így is nagyon pontosan, előre meg kell tervezni, és szimulátoron begyakorolja azokat az éles teszteket kivitelező Müncheni Műszaki Egyetem (Technische Universität München, TUM) csapata.
A projektben egy repülőgépipari óriás, az Airbus is részt vesz, hogy a projektben elért eredményeket a kereskedelmi utasszállító repülőgépek tervezése során is hasznosítani tudja.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=nSCbubuYpDWJZLZs0TssLrbt33Lk5kbipuiZrkg89G3.g7/stparam=skrjjshgja/fastid=eeorncrnbsilkneetelidigetojp/nc=0)