Vasútmániások, ide!
További Tech-Tudomány cikkek
A vasútmániások* közül nagyon sokan úgy tartják, hogy a világ legjobb vonatmúzeumai Japánban vannak: a távolkeleti szigetországban működik belőlük vagy egytucatnyi, ami elég jól tükrözi Japán úttörő szerepét a világ vasúti fejlesztéseiben. És ha egy gyors Google-keresést lefuttatunk – "best railway museums in the world" –, az első találatok között ott lesz a kiotói vasútmúzeum (京都鉄道博物館, avagy Kyōto Tetsudō Hakubutsukan, angolul Kyoto Railway Museum), amit egy napsütéses október végi napon volt szerencsém meglátogatni.
A másfél milliós japán nagyváros gigászi főpályaudvarától keleti irányban, tíz perc sétával megközelíthető múzeum jelenlegi formájában viszonylag újnak számít: elődje (az Umekodzsi gőzmozdonymúzeum) 1972. október 10-én nyitotta meg kapuit, hogy aztán a 2010-es évek közepén 7 milliárd jenes (20 milliárd forintos) befektetéssel teljesen átalakítsák és modernizálják, majd 2016-ban jóval nagyobb területen újranyissák, immár a város nevét viselve.
A múzeum gőzmozdonyoknak otthont adó elődjét a japán vasútközlekedés százéves évfordulójára nyitották, a 2010-es években lezajlott átalakítás után a 31 ezer négyzetméteresre nőtt múzeumban most kívül-belül több mint ötven guruló egységet lehet megnézni: 23 gőzmozdony, 3 dízelmozdony, 5 villanymozdony, 3 sinkanszen motorvonat, 5 elővárosi vonat, 10 vasúti kocsi és 2 tehervagon van kiállítva. Nemcsak a százéves fordítókorong és fűtőház fontos, védett és számontartott darabja a japán közlekedéstörténetnek, de egy az egyben megőrizték és felújították az egykor itt üzemelő Nidzso állomás épületét is. Mindezzel a kiotói lett a legnagyobb vasúti múzeum Japánban, mind a kiállítóterületet, mind a kiállított mozdonyok, kocsik számát tekintve.
A múzeum teljes mértékben magánkézben van, a nyugat-japán vasúttársaság (West Japan Railway Company, JR West) a tulajdonos, és egy alapítvány (a Transportation Culture Promotion Foundation) üzemelteti – látva a hétköznap délelőtt is rengeteg látogatót vonzó állandó kiállításokat, azt mondhatom, hogy igencsak sikeresen. A múzeum természetesen elsősorban Japán vasúttörténeti vívmányaira koncentrál, de ez nem kell, hogy elriasszon senkit, aki kicsit is érdeklődik a vonatközlekedés iránt: Japán vasúttörténeti vívmányai ugyanis a világ kiemelkedő vasúttörténeti vívmányai, a huszadik század második felének legizgalmasabb kötöttpályás fejlesztései is egyben.
Múzeum a javából
A múzeum háromszintes főépületét egy száz méter hosszú promenádon lehet megközelíteni, a felvezető sétaúton pedig a gyűjtemény egyik gyöngyszeme, egy nullás szériájú sinkanszen vonat van kiállítva (lásd a cikk nyitóképét). Nem túlzok, szívdobogtató élmény ott állni a vonat előtt, ami gyerekkoromban maga volt Japán, amit könyvekből, filmekből jól ismertem és olyannyira csodáltam, aminek sziluettje képi emlékezetemben évtizedekkel ezelőtt egybeforrt a Fudzsi vulkáni kúpjával. A legendás szuperexpressz egyik kocsijában kamarakiállítást rendeztek be a vonat fejlesztésének történetével, bemutatva a nagy sebességű villamos motorvonat megalkotásának főbb kihívásait. Nyitott a "golyóvonat" vezetőfülkéje is, ahol meglepődve szembesültem azzal, milyen kevés kezelőszerv kellett ahhoz, hogy a két masiniszta rekordok könyvébe került sebességgel Tokióból Oszakába vezesse a vonatot.
Miután nagy nehezen sikerült elszakadni az úttörő sinkanszen vonattól, következett a háromszintes főépület, a maga elképesztően gazdag és színes gyűjteményeivel. A fogadócsarnokban rögtön három pazar vonat nyűgözi le a belépőket, de akit nem fog meg a lassan 25 éves 500-as sorozatú sinkanszen még ma is futurisztikus ezüst-kék alakja, az biztosan szerelembe esik legalább a hófehér Kuha 489-es motorvonattal. Az oldalsó terekben további mozdonyok, motorvonatok állnak, köztük egy másik korai sinkanszen, a 100-as széria egyik darabja. Itt órákat el lehet tölteni csak a kiállított vonatok alul-fölül-körbejárásával, és akkor még hozzá sem nyúltunk az interaktív játékokhoz, szemléltető eszközökhöz. Ez utóbbiak persze leginkább a gyerekeknek nyújtanak élményeket, de én legalább annyi feszülten koncentráló felnőttet láttam például az emeleti hatalmas terepasztallal játszani, mint amennyi lelkesen visongó kisiskolást.
A múzeumban a vonatok mellett a vasúttörténet más szeleteit bemutató gyűjtemények is izgalmasak. Betekinthetünk például a könyvtárba, a vonatos regényekkel, útikönyvekkel, mangákkal tömött polcok önmagukban képesek hosszú időre lefoglalni a látogatót. Az efemerakollekció is páratlan, a japán vasúttörténetet különféle kisnyomtatványokon, plakátokon, képeslapokon, gyönyörűen megtervezett vonaljegyeken is lehet tanulmányozni. Akinek mindez nem elég, vannak még makettek, egyenruhák, fotók tömkelegével, és ami talán a leggyönyörűbb: a vonatok egyedi címereinek kollekciója, ami önmagában megállja a helyét mint a japán grafika, formatervezés és dizájn markáns példája.
A múzeum harmadik fő attrakciója az 1914-ben épült, húsz férőhelyes, kör alakú fűtőház és a hozzá tartozó fordítókorong. Itt tanyáznak a gyűjtemény legrégebbi darabjai, a gőzmozdonyok. Ezek a matuzsálemek is túlnyomó részt japán gyártásúak (Kisha Seizo, Kawasaki, Hitachi, Mitsubishi stb), de akad néhány nyugati gőzös is. Mindegyik tökéletesen karban van tartva, folyamatosan dolgoznak rajtuk, hogy makulátlan állapotban, többnyire működőképesen fogadják a múzeum látogatóit.
A Kiotó–Budapest viszonylat
Magyar közlekedési muzeológusok is jó véleménnyel vannak a kiotói intézményről. Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója és Zsigmond Gábor főigazgató-helyettes idén augusztus végén a múzeumok 25. ICOM konferenciáján a megújuló közlekedési múzeum projektjeit mutatták be, és ha már Kiotóban jártak, akkor benéztek a vasúti múzeumba is. Igazából nem csak úgy beestek két előadás közt, hanem nagyon is készültek rá, sőt más japán vasúti múzeumokat is meglátogattak, hogy tapasztalatokat gyűjtsenek. "Egészen meglepő, sokkolóan jó élmény volt" – mondta kérdésemre Zsigmond Gábor, akinek Instagram-oldalán láttam szeptember elején a múzeumban készített fotóit. "Jól ismerem az európai közlekedési múzeumokat, amik közül szerintem a brüsszeli Train World a legjobb. A belga múzeum nagyon immerzív, élménygazdag, de más, mint a japán múzeum. Ami a brüsszeliből hiányzik, az mind benne van a kiotóiban: a Kyoto Railway Museum gyönyörűen átadja a vasút ipari esztétikumát, ráadásul nemcsak vizuálisan érdekes, de olyan mélyen tud edukálni, hogy nem hiszem el, hogy aki oda elmegy, az nem akar vasutas lenni."
"Gőzerővel dolgozunk a közlekedési múzeum megújításán, és régóta keressük a jó mintákat, amiket többek között az építészirodák, kivitelezők felé is tudunk prezentálni. A kiotói múzeum azért volt fontos számunkra, mert hasonló helyzetben jött létre, mint a leendő budapesti múzeum, az északi járműjavító területén" – utalt Zsigmond Gábor arra, hogy a kiotói múzeumot is egy nagyvárosi vasúti csomópont közelében, vasúti-ipari területen alakították ki. A jelenleg jószerével csak virtuálisan létező közlekedési múzeum főigazgató-helyettese szinte csak elismerő szavakkal nyilatkozott a kiotói múzeumról. Zsigmond szerint annak ellenére, hogy egy magáncég múzeumáról van szó, nem nettó marketing, amivel a látogatók szembesülnek: "Nyilvánvaló, hogy elkötelezett és jó szakemberek dolgoztak a tartalom, a forgatókönyv összeállításán, kiválóan elmagyarázva a látogatóknak az amúgy rendkívül bonyolult japán vasútrendszert."
A magyar muzeológus szerint sokat tudtak tanulni a kiotói múzeumtól, ami a hagyományos európai muzeológiához képest jóval közvetlenebb, sokkal közelebb engedi magához a látogatókat. "Hétköznapi nyelven szól hozzájuk, nem feltétlenül kütyüket nyomkodva. A kiállított járművek jól fotózhatók, körbejárhatók, sok esetben a másodpéldányok múzeumi viszonyokhoz átalakítva, interaktív módon szemléltetik az egyes rendszerek működését – ezeket a megoldásokat érdemes lesz nekünk is interpretálni majd a mi múzeumunkban" – mondta Zsigmond Gábor, aki szerint szerint már el is kezdték beépíteni a Japánban szerzett tapasztalatokat a nagyjából öt éven belül megnyitandó budapesti múzeum terveibe.
*A cikk címét az egyik legrégebbi, augusztusban húsz évet betöltött VASÚTMÁNIÁSOK IDE, VONATBUZULLS internettós/indexes fórumtól kölcsönöztem, ezúton tisztelegve a még ma is módfölött aktív virtuális közlekedési platform öröksége előtt.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Tech-Tudomány
Káprázatos csillaghullással kezdődik az év
A jelenség Magyarországon is megfigyelhető lesz.
január 3., 06:17
- Tech-Tudomány
A mesterséges intelligencia elhozza a régi szövegek felfedezésének aranykorát
Elszenesedett papiruszt, karcolt csontokat és több ezer éves agyagtáblákat fejt meg.
január 2., 13:47
- Tech-Tudomány
Csaknem százmillió dollárt fizet az Apple a Siri miatt, mert az rögzítette a felhasználók beszélgetéseit
Érezte már úgy, hogy a telefonja lehallgatja önt? Nem tévedett.
január 3., 08:39
- Címlapon
Így lehetne egész Magyarország egyetlen metropolisz
A jövő városai hatalmas versenyt futnak a tehetségekért és élhetőségért.
3 órája
- Tech-Tudomány
Megoldódott a 19. század egyik nagy rejtélye
A DNS-elemzés megállapította, hogy ki nem volt a titokzatos Kaspar Hauser.
5 órája
- Tech-Tudomány
Az alternatív elméletnek szerzett pontot a James Webb
Nem áll jól a sötét anyag szénája.
január 1., 20:36
- Tech-Tudomány
Új márka az autók megbízhatósági listájának élén
Megtört a Toyoták több mint egy évtizedes uralma.
január 1., 15:17
- Tech-Tudomány
Rákot okozó anyagot mutattak ki tíz ásványvízben
Egy magyar márkát is megvizsgáltak.
január 2., 10:08
- Tech-Tudomány
Először sikerült a kvantumteleportáció interneten
Optikai kábel volt, de nem laboratóriumi.
január 1., 14:45
- Tech-Tudomány
Fokozódik a drogprobléma a háziállatok körében
A kutyákkal és cicákkal is végeznek a stimulánsok.
január 1., 15:43
- Címlapon
Donald Trumpék ultimátumot akarnak adni a Coca-Colának
Robert F. Kennedy Jr. az ötletgazda.
4 órája
- Címlapon
„Oroszország azt kapja, amit megérdemel” – Ukrajna újabb intenzív támadást indított Kurszk ellen
Több irányból indított támadást az ukrán hadsereg.
6 órája
- Tech-Tudomány
Lezárult egy korszak: a Disney+ követte a Netflix példáját
A magyar felhasználókat is figyelmeztetik.
január 3., 19:32
- Tech-Tudomány
Angliában engedélyezhetik az első, az Alzheimer-kór lefolyását lassító gyógyszert
Ez lehet évtizedek óta a legnagyobb előrelépés a demens betegek kezelésében.
2024. december 29., 07:53
- Címlapon
Tűz ütött ki egy kőbányai szállóban, 250 embert kellett evakuálni
Az egyik emeleti szobából csaptak fel a lángok.
3 órája
- Címlapon
A család szerint rendőri túlkapás történt a zagyvarékasi igazoltatáskor
A rendőrség szerint jogszerűen és arányosan jártak el.
3 órája
- Tech-Tudomány
Ezzel a trükkel biztosan kiheverhető a szilveszteri másnaposság
A légúti betegségek kezelésére használt hatóanyag lehet a megoldás.
2024. december 31., 14:01
- Tech-Tudomány
Akár halált is okozhat a túl sok csokievés
Új fegyver a láthatáron: a főzőcsokoládé.
2024. december 29., 16:14
- Tech-Tudomány
Magyar kutatók megmérték az idegi jelek tulajdonságait
Az idegek nagyon változatosak, a rajtuk futó jelek mégis egységesek. Most már tudjuk, miért.
január 3., 10:34
- Tech-Tudomány
Megkerüli az amerikai korlátozásokat a TikTok anyavállalata
A kérdés már csak az, hogy mit szól ehhez az Egyesült Államok.
január 1., 12:00
- Címlapon
Múzeumigazgatói pozícióért lobbizott Magyar Péter szövetségese, kiakadt a momentumos politikus
Aztán 2024-ben ráindult az ellenzék jelöltjére Hajdúszoboszlón.
3 órája
- Címlapon
A Dnyeper bal partján kapott hatalmas ütést Ukrajna, rejtett előnyhöz jutott ezzel Moszkva?
18 órája
- Címlapon
Szoboszlai nélkül nem bírt a Uniteddel, odahaza vesztett pontokat a Liverpool
Alexander-Arnold hibáit megbüntette a rekordbajnok.
4 órája
- Mindeközben
Csúnya baki a Tv2-nél, a finálé előtt kiderült, mi lett a Házasság első látásra szereplőinek végső döntése
9 órája
- Címlapon
Ez az emberiségre leselkedő legnagyobb veszély, mégsem beszélünk róla eleget
Egyenes út a halálba.
4 órája
- Tech-Tudomány
Több százezer magyar személyes adatait árulják a dark weben egy adatszivárgás miatt
Egy szakember szerint az adatok valósak.
2024. december 31., 07:13
- Tech-Tudomány
Egy ház árával vetekszik az LG új átlátszó tévéje
Ilyet viszont még biztosan nem látott.
2024. december 31., 13:48
- Címlapon
A rendőrség üzent a budapesti audis balesete miatt: El fogjuk kapni
A vétkes sofőrt már keresik a hatóságok.
6 órája
- Tech-Tudomány
Álmatlanság elleni gyógyszer csappantja az Alzheimer-kórt okozó fehérjéket
Alvás közben jobban tisztult az agy.
2024. december 30., 13:14
- Tech-Tudomány
Különleges eljárást teszteltek Szegeden, ami sokak életét könnyítheti meg világszerte
Ha minden jól megy, hamarosan a műtéteknél is alkalmazhatják.
2024. december 31., 10:30