Hogyan vegyünk tisztességes kütyüket karácsonyra?
További Tech-Tudomány cikkek
- Az Instagram ezentúl jelentősen megkönnyítheti az életünket
- Hatalmasat bakizott az Apple Intelligence, azt állította, Luigi Mangione lelőtte magát
- Egy eddig még nem látott Androidot fejlesztett a Google, azt is tudni már, min futhat majd
- Felfedezték a gekkók hatodik érzékét
- Olyan új funkciót kapott az Amazon Prime Video, amit az összes streamingplatform irigyel
Mobil vagy laptop kerül a fa alá?
Az alapfunkciókat mindenki könnyen össze tudja hasonlítani, ám egyre nagyobb az igény arra is, hogy a termékek fenntarthatók, zöldek, környezetkímélőbbek legyenek, ami egy sok összetevőből álló problémahalmaz.
Csak etikus forrásból
Először is fontos kérdés, hogy honnan származnak a készülékekben felhasznált alapanyagok, mert még mindig előfordul, hogy kizsákmányolt kongói, ugandai és ruandai gyermekek – akár 7 -10 évesek! – bányásznak primitív kézi eszközökkel kobaltot, ónt, tantált és volfrámot. Sok esetben félig-meddig vagy teljesen illegális bányákból, külszíni fejtésekből, alapvető egészségügyi és biztonsági normák betartása nélkül kotorják elő az értékes ásványokat.
Az etikus gyártásban sajnos lassan változik a helyzet,
a vállalatok igen nagy része szerez be konfliktusos zónákból ásványi anyagokat.
Az etikus mobilgyártásban élen jár a Fairphone, az Apple, a Motorola/Lenovo és a Google, míg a kínai márkák, például a Huawei/Honor, az Alcatel/Blackberry és a ZTE sokszor kapnak kritikát. Néha ugyan látható a jó szándék, hangzatos nyilatkozatban vállalják a cégek a problémás források elkerülését, ám a vállalati transzparencia általános hiánya miatt nehéz bizonyítani, hogy valóban betartják-e az ígéreteiket.
Akkor tudunk hiteles vállalásokról beszélni, ha a cégek az etikus módszereiket civil vagy iparági független szervezetekkel minősíttetik. Ismerősen csenghet például a fenntartható gyártásról minősítést kiadó TCO neve, amelynek a logóját gyakran megtaláljuk számítógépeken, monitorokon és projektorokon, de mobilokkal ők nem igazán foglalkoznak.
Esetenként a cégek is részletes beszámolót adnak arról, hogy milyen kohókkal szakították meg a kapcsolataikat a bizonytalan beszállítói láncolat miatt, de a Greenpeace és az Amnesty International is foglalkozik a témával, időnként kiadnak jelentéseket.
Csavar és ragasztó
A mobilok kiválasztásakor fontos szempont még a szerelhetőség, ha valóban hosszú távra tervezünk, és nem pár évente cseréljük le az eszközt. Sajnos egyre rosszabb a helyzet, a fél tucat kamerával és minden más csúcstechnológiával telepakolt kompakt telefonokat olyan jól összerakják, hogy egyre nehezebb hozzáférni az alkatrészeikhez.
A szétszedős videóiról híres iFixit rangsorában alig találunk 2019-es mobilokat a top 10-ben. Ebben is a Fairphone 3 vezet, az idei modellek közt egyedül kapott 10 pontot, ami nem meglepő:
a gyártó egy kis csavarhúzót is ad a telefonhoz, és online tudunk cserealkatrészt rendelni.
Az idei kínálatból a Google Pixel 3a és 3a XL a következők a sorban, amelyek már csak 6 pontot kaptak, a harmadik pedig a Huawei Mate 20 X 5G, de már csak szerény négy ponttal, és ennél már egy szimpla kijelzőcseréhez nagyjából az egész mobilt darabokra kell szedni.
Az iFixit laptopokról készült rangsora nem teljes, csomó márkát meg sem említenek, de a meglévő információkból is leszűrhetők fontos tanulságok. Az Apple legtöbb gépében például az alaplapra van forrasztva a RAM és a flashmemória, így azokat nem lehet utólag bővíteni, és rengeteg alkatrészt becsavaroznak és/vagy beragasztanak a házba.
Ez persze nemcsak az Apple-nél van így, a szupervékony laptopok nagy részét rémálom javítani. Könnyen úgy járhatunk, hogy pár évvel a vásárlás után elavul az eszközünk, kevés lesz a RAM vagy a tárhely, és nem tudunk vele mit kezdeni. Érdemes olyan gyártót és modellt választani, hogy a lehető legtöbb alapkomponens cserélhető, bővíthető legyen. Egyes típusokban elindulhatunk 8 GB RAM-mal, amit az évek során akár 32 GB-ig bővíthetünk, és egyre több az olyan laptop, amely kétféle tárhelyet kezel, hagyományos SATA és M.2 foglalat is van bennük.
Kapcsolat nélkül
Azt is érdemes alaposan megnézni, hogy kitől vásárolunk, mert előfordulhat, hogy ez határozza majd meg az eszköz élettartamát. Ha tisztességtelen, ismeretlen vagy lenyomozhatatlan az eladó, akkor akár a szervizelés lehetőségét is elbukhatjuk, és a hibás eszköz hamarabb a kukába kerül.
Internetes rendelésnél az a minimum, hogy megnézzük és elmentjük magunknak az eladó nevét, székhelyét és elérhetőségeit, mégiscsak jó tudni, hogy kinek adunk pénzt. Ajánlott az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) átolvasása is, de nincsenek illúzióink ezzel kapcsolatban, a száraz jogi szöveg sokszor nemcsak unalmas, de néha a megértése is kihívás.
Ahol viszont nincs ÁSZF, azt a boltot érdemes elkerülni.
Fontos tudni, hogy bár a hatályos törvények értelmében online vásárlásnál 14 napon belül meggondolhatjuk magunkat, és visszakérhetjük a termék árát, ez nem jelenti azt, hogy ingyen megússzuk a dolgot - mondta el nekünk Kiss-Benedek Damarisz - a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda koordinátora.
Ha a kereskedő nem vállalja a visszaküldés költségét, akkor nincs mese, azt a vevőnek kell kifizetnie, ami külföldi cég esetében drága mulatság lehet – és amúgy sem túl környezetbarát oda-vissza utaztatni cuccokat a világban.
Tavalyit, később, javítva
Az ökológiai lábnyomunkat azzal tudjuk még csökkenteni, ha nem cseréljük le rögtön az egész telefont, amint lejár a szolgáltatói hűségnyilatkozat, hanem először csak új aksit veszünk. Lehetőleg hivatalos forrásból,
nehogy aztán egy silány cserealkatrész miatt menjen tönkre a telefon.
Ha mégis mindenképpen új mobilt szeretnénk, amit még senki sem taperolt össze, érdemes megnézni a tavalyi modelleket. Nemcsak a szerelhetőségük jobb sok esetben, de a tapasztalat azt mutatja, hogy az egy évvel ezelőtti csúcskategóriás mobilok sokkal megbízhatóbbak, jobb az ár-érték arányuk, mint az idei középkategóriásoknak, amelyek nagyjából ugyanannyiba kerülnek.
Alaposan végig kell gondolni, hogy mire van szükségünk, mert az olvasóink és az ismerőseink visszajelzései alapján előfordul, hogy a boltokban szemrebbenés nélkül hazudnak (vagy akaratukon kívül téves tájékoztatást adnak) a vevőnek a mobilok képességeiről. Főleg a legalsó árkategória okozhat csalódást, amikor jó vételnek tűnő 20-30 ezer forintos telefonokról derül ki, hogy már a gyárilag feltelepített appok futtatásától lefagynak, a telefonáláson és sms-ezésen kívül semmire nem alkalmasak. Ha fontos a kamera, érdemes mellé nagyobb tárhelyű mobilt venni, és az olyan egyszerűnek tűnő appok, mint a közösségi hálózatok, a Waze navigáció és a zenehallgatás is az alapszintnél erősebb hardvert igényelnek.
Érdemes megfontolni a felújított mobilok és laptopok beszerzését.
Az utóbbiaknál a hagyományos merevlemez SSD-re cserélése és a RAM maximálisra bővítése csodákat tud művelni. Egy vadiúj, belépő szintű laptop árából kijön egy olyan használt gép, amely új korában csúcskategóriás volt, és jóval erősebb a processzora, mint amit azon az áron újonnan megkapunk. Ez meghatározza a felhasználói élményt, és hosszabb ideig nem érezzük majd a frissítés kényszerét.
Kicsi az esély rá, hogy a fenntarthatóságot és etikus gyártást firtató kérdéseinkre bármely kereskedésben vagy mobilszolgáltatónál kielégítő és hihető választ kapunk, de ettől függetlenül érdemes kérdezni, hadd lássák, hogy ez is lényeges szempont, nem csak a sebesség és a kamerák megapixele számít.
(Ethical Consumer, Which?, iFixit mobil, iFixit laptop, Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda)
(Borítókép: What Laptop Magazine / Getty Images Hungary)