Épségben visszatért a Földre a Boeing Starlinere
Cikkünket frissítjük.
Vasárnap utolsó szakaszához érkezett a Boeing CST-100 Starliner rövidre sikerült első tesztrepülése, a legénység nélküli űrhajó magyar idő szerint nem sokkal két óra előtt landolt az új-mexikói White Sands rakétabázis sivatagos területén.
A NASA TV élőben közvetítette a visszatérést:
Mint arról az elmúlt két napban beszámoltunk, a Boeing űrhajója sima rakétaindítás után nem várt nehézségekbe ütközött: nem tudta elérni a kellő magasságú Föld körüli pályát, ahonnan dokkolni tudott volna a Nemzetközi Űrállomáshoz. Az Orbital Test Flight nevű küldetésnek az ISS-hez való csatlakozás viszonylag fontos részfeladata lett volna, amiről kénytelenek voltak lemondani a repülésirányítók, de ez nem jelenti azt, hogy a küldetés egésze totális kudarc lett volna. Mint arról a szombati sajtókonferencián beszámoltak, a küldetés rengeteg tervbe vett feladatát végre tudták hajtani, és a maga a visszatérés és landolás is kiemelkedően fontos mozzanata a tesztrepülésnek.
A Boeing és a NASA csapata a három naposra rövidült küldetésben egy sor terv szerinti tesztfeladatot sikeresen végrehajtott:
- Az űrhajó hajtóműveivel végrehajtottak két pályamódosító manővert és több kisebb tesztüzemet is elvégeztek.
- Tesztelték az irányzék, a navigáció és az irányítás hardvereit, többek között sikeresen kipróbálták az űrhajó VESTA nevű kamerájának csillagkövető funkcióját, amivel az űrviszonyokra kifejlesztett GPS/INS (GPS-sel korrigált tehetetlenségi navigáció) navigációs vezérlést lehet augmentálni – ez az összetett rendszer az űrhajó szeme, ami így a csillagok állását is figyelembe tudja venni a navigáció során, összehasonlítva a látottakat a memóriájába táplált csillagtérképekkel.
- Az űrhajó belsejében uralkodó viszonyokról is pozitív visszajelzéseket kaptak, az adatok szerint a leendő űrhajósok életben maradásáért felelős rendszerek (fűtés, levegő, miegymás, összefoglaló néven Environmental Control and Life Support Systems) rendben működnek, a repülésirányítók sikeresen működtetni tudták például a szellőztetést. (Ennek Rosie, az űrkapszulába ültetett, műszerekkel telepakolt űrhajós próbaba biztos nagyon örült.)
- A küldetésirányítók sikeresen tesztelték a kommunikációs csatornákat, az irányítás és a követés rendszereit, mind földi, mind műholdas közvetítőkön keresztül, sőt az ISS-en keresztül is sikeresen tartani tudták a kapcsolatot az űrhajóval.
- Mindeközben a Starliner sikeresen demonstrálta, hogy képes a megadott Föld körüli pályán mozogni, haladási irányát, pályamagasságát, pozícióját megtartani, illetve azokat adott parancsoknak megfelelően változtatni.
- Az elmaradt dokkolással összefüggésben tesztelték az űrhajó orrában lévő rugalmas befogó rendszert és a dokkoló gyűrűt, amivel az ISS-hez tud kapcsolódni.
A repülésirányítás vasárnap 13:23-kor parancsot adott a Starliner hajtóműveinek, amik megfelelő mennyiségű üzemanyagot elégetve lefékezték, úgymond a Föld felé lökték az űrhajót, hogy az megkezdje a visszatérő manővert. Az Orbital Flight Test talán legveszélyesebb része ekkor jött, az űrhajó megfelelő pozíciót kellett felvegyen és tökéletes időzítéssel kellett a pályaelhagyó manővert végrehajtsa, máskülönben rossz szögben lépett volna a légkörbe: vagy túl meredeken és akkor gyorsan zuhanva elégett volna, vagy túl laposan, akkor meg lepattant volna a légkörről és visszatérve az űrbe elvesztette volna a Földdel a kapcsolatot.
Mindez szerencsére nem történt meg, a landolás rendben ment, kinyíltak az ejtőernyők, ledobódott a hőpajzs, a puha landolást szolgáló ballonok felfújódtak. Ez a sikeres landolás űrtörténeti elsőség: most először landolt szárazföldön amerikai űrhajó, nem tengeren.
A visszatérésről így közvetítettünk:
13:16 A Starliner fúvókáival a visszatéréshez szükséges pozícióba igazítják az űrhajót, hogy kb 7 perc múlva működésbe léphessenek a fő hajtóművek, amik "letolják" jelenlegi Föld körüli pályájáról az űrhajót (ez az úgynevezett "deorbit burn").
13:23 A Starliner megkapta a parancsot a pályaelhagyó manőverre. Az űrhajó fenekén lévő négy hajtómű működésbe lépett, hogy a pálya elhagyásához szükséges kellő sebességre lassítsák azt. A jelentések szerint minden rendben ment a fékező manőverrel, az űrhajó megkezdte magasságának csökkentését.
13:26 Az űrhajó szervízmodulja rendben levált, az űrkapszula önállóan halad a légkörbe való belépés felé. A Starliner fenékkel előre lép majd a légkörbe, a súrlódás következtében föllépő hatalmas – 1600 Celsius-fokos – hőhatástól a Boeing saját fejlesztésű hőpajzsa védi az űrhajót, amit a visszatérés hosszú percekig tartó szakaszában ionizált levegő, azaz plazma vesz majd körül. Ez idő alatt semmiféle kommunikációra nincs mód az űrhajóval.
13:36 A Starliner valahol a Csendes-óceán fölött halad, landolás kb húsz perc múlva. A közvetítésben elhangzott, hogy több kamera is van az űrhajó fedélzetén, szóval izgalmas felvételekre lehet majd számítani a visszatérésről és landolásról.
13:40 A Starliner fokozatosan csökkenti repülési magasságát, most épp 150 km magasan halad, és tempósan süllyed (emlékezzünk: az űrhajó nemrég még 250 kilométer magas stabil Föld körüli pályán keringett). Hamarosan eléri a földi légkör fölső rétegeit.
13:46 Az űrhajó elérte a légkört, megkezdődött a rádiócsend, a Starlinert körülvevő forró plazma miatt. Mostantól mindaddig nem lehet az űrhajóval kommunikálni, amíg le nem fékeződik olyan sebességre, hogy már nem forrósítja föl maga körül a levegőt.
13:49 Landolás 8 perc múlva, az űrhajó az infravörös követőkamerák szerint megfelelő pályán halad.
13:52 Az űrhajó a hangsebesség 1,1-szeresével halad, az adatok szerint minden rendben. 6 perc múlva landolás.
13:53 A hőpajzs levált, a fékezőernyők kinyíltak, az űrhajó sebessége 0,2 Mach.
13:54 A fő ejtőernyők kinyííltak, mind a három.
13:55 Az alap fenékpajzs is levált. 2 perc a landolásig.
13:58 Sikeres landolás!
14:10 Megérkeztek a műszaki egységek autói az űrhajóhoz. A Boeing és NASA szakemberei átvizsgálják az űrhajót, műszeres mérésekkel nézik, hogy vannak-e a környéken mérgező üzemanyag-maradványok, előkészítik a terepet a technikusok számára az űrhajó szállításra való felkészítéséhez.
14:22 Lassan érkeznek a fotók a visszatérésről, az alábbi Twitter-posztban a légkörben meteor módjára száguldó Starlinerről láthatunk felvételt:
Starliner Re-entry seen from Benson,AZ. @BoeingSpace pic.twitter.com/SNJJMNw67V
— Loren WA7SKT (@lmoline) December 22, 2019
14:23 Felállítottak egy kamerát az űrhajó közelében, így már közelebbről (és végre nem csak infravörös tartományban) lehet látni, ahogy vegyvédelmi ruhás technikusok előkészítik a terepet az űrhajó átvizsgálásához. Jól látható az is, hogy rendben felfújódtak az űrhajó légzsákjai, így a landolás a tervek szerint, valóban puhára sikerült.
14:30 Egyre többen veszik körül a Starlinert, hamarosan megkezdődik az űrhajó külső, majd belső átvizsgálása. Ahogy egyre világosabb lesz, egyre jobban látszik, hogy milyen remek állapotban vészelte át az űrhajó a visszatérést: alig látni rajta égésnyomokat, a felfestett logók sértetlenek, úgy néz ki az űrjármű, mintha csak ma gördült volna ki a gyárból.
14:34 Közvetítésünket most befejezzük, a NASA magyar idő szerint délután 4-re sajtókonferenciát hirdetett a Boeing CST-100 Starliner első tesztútjáról, az ott elhangzottakról külön cikkben számolunk be. Búcsúzóul itt egy frissében kiadott fotó a hőpajzs leválásáról:
U.i.: az élő közvetítés talán utolsó vizuálisan érdekes pillanata, hogy a Boeing technikusai fölállítottak egy fölfújható sátrat, amit a Starliner köré helyeztek. Enek falai közt zajlik majd a helyszíni munka elszállításig hátralévő része: